Alexandru Călinescu: Eu sînt și rămîn un om al cărții, pentru mine cartea este sacră
Microfonul de serviciu 2 martie 2015 1 comentariu la Alexandru Călinescu: Eu sînt și rămîn un om al cărții, pentru mine cartea este sacră 271Profesorul Alexandru Călinescu este un fiu al Iașului, născut, crescut și educat aici. Student al Universității „Alexandru Ioan Cuza”, care mai apoi a urmat o carieră academică în domeniul literelor – precum părinții săi odinioară – profesorul Călinescu a fost ridicat în 2004 la rangul de Cavaler al Ordinului Național de Merit de către președintele francez Jacques Chirac, pentru slujba dedicată promovării limbii și culturii franceze. Critic literar, publicist și director timp de 13 ani al Bibliotecii Centrale Universitare „Mihai Eminescu”, Alexandru Călinescu se autocaracterizează ca suferind încă din copilărie de „un fel de bulimie a cititului” care l-a făcut să se simtă cel mai bine doar înconjurat de cărți, în biblioteci. Înainte de ’90, profesorul ieșean a intrat în vizorul Securității odată cu cristalizarea „Grupului de la Iași”, prima mișcare locală de rezistență împotriva regimului ceaușist. Însă cu toate că a fost supus represaliilor din partea Securității, acesta nu a întrerupt relațiile cu lectorii străini de la Iași prin intermediul cărora nenorocirea abătută asupra românilor a fost făcută cunoscută în Occident.
Absolvenții de liceu ajung astăzi în facultate cu un handicap de cultură generală și cu o lipsă de motivație
Cum a fost posibil să începeți școala încă de la șase ani?
Învățasem să citesc foarte devreme. Pe la patru ani și jumătate citeam curent, iar tatăl meu a dorit foarte mult să merg la școală mai devreme. Împlineam anii în luna octombrie, pe atunci școala începea la 1 septembrie, deci nu aveam nici măcar șase ani. Ca să mă poată înscrie a trebuit să obțină un certificat de la medic. Practic, am intrat la școală cu certificat de deștept, ca să zic așa. Țin minte că am mers la policlinică, în boltă, pe Lăpușneanu, la un cabinet și medicul m-a supus testului, adică m-a pus să citesc dintr-un ziar. Am trecut proba cu succes, dar pînă au mers hîrtiile la București, la minister, pînă a venit aprobarea, au mai trecut cîteva săptămîni, așa încît am intrat la școală spre Crăciun. Pe atunci, în 1951, eram mititel și slăbuț. Eram un adevărat personaj. Am învățat să citesc pe stradă, adică întrebam și descifram ce vedeam scris. În modul acesta, progresiv, am învățat literele și apoi să fac cuvinte. Pot spune că am învățat să citesc din mers, la propriu. În clasele primare am făcut o mare pasiune pentru lectură și citeam pe rupte. Am urmat apoi clasa umană la Liceul Costache Negruzzi, liceu care atunci era doar de băieți. Pe vremea aceea școala era altceva. Purtam uniforme, ne tundea – numai în clasa a XI-a aveam dreptul la doi centimetri de păr – și pe braț era cusut un număr matricol. Țin minte că la un moment dat aveam un număr îngrozitor de ușor de reținut – 444. Dacă mă vedea cineva pe stradă făcînd vreo boacănă știa că sînt elevul 444 de la Negruzzi. Da, erau niște exigențe ce pot părea – și poate chiar erau – absurde și care între timp au dispărut.
Mai predați?
Nu, după 44 de ani de muncă la catedră m-am retras. Continui însă să conduc doctorate. Iar la catedră începusem să nu mă simt bine, din cauza nivelului slab al studenților.
Deja cărțile din ultima sută de ani au un destin nefericit: hîrtia din care sînt făcute se autodistruge deoarece se folosesc anumite componente care cu trecerea timpului distrug din interior materialul, spre deosebire de hîrtia de acum 500 de ani care rezistă și acum.
Care credeți că sînt cauzele care au dus la scăderea nivelului de pregătire al studenților?
În primul rînd, nu mai este selecție la admitere. Noi, cînd intram la facultate, treceam printr-un obstacol foarte greu de depășit. Era mare concurență la admitere, concurență care s-a menținut pînă în anii ’80. Examenul de admitere era o probă de foc cu care nu era de glumit. În al doilea rînd, a apărut sistemul acesta cu trei ani. Noi am făcut cinci ani și cinci ani a rămas multă vreme. Vă dați seama ce înseamnă să întinzi materiile pe cinci ani, să ai răgaz, să ai timp să aprofundezi o serie întreagă de lucruri, să diversifici disciplinele. Pe urmă și în liceu nivelul a scăzut foarte mult. Acum, absolvenții nu mai vin bine pregătiți. Ei ajung în facultate cu un handicap de cultură generală și lipsiți de motivație. Predai, de exemplu, un curs de literatură la care citezi, în mod obligatoriu, anumite nume, faci o serie de trimiteri, și îți dai seama că numele respective le sînt total necunoscute studenților. Tu încerci să-i introduci într-un sistem de referințe și constați că operațiunea este imposibilă pentru că ei nu au acele referințe. Nu trebuie să generalizăm abuziv pentru că sînt și studenți foarte buni, dar cum un an de studiu are un număr mare de studenți, 70 – 100, în care doar cîțiva sînt buni, ceea ce nu e în ordine. Cei buni se pierd în masa celorlalți cu un nivel mediocru sau slab și nu știi ce să faci, cum să-i protejezi pe cei bine pregătiți și cum să te descurci cu ceilalți. La BCU mergeam prin săli să văd care e atmosfera și vedeam studenți care citeau cărți interesante. Uneori mă mai uitam să văd ce citesc, ce conspectează. Noi lucram cu fișe de hîrtie, notam, transcriam, sintetizam, grupam fișele, acum în vogă sînt alte practici. Dar, repet, sînt foarte plăcut impresionat cînd văd tineri aplecați asupra cărții și dedicîndu-se studiului. E un motiv de optimism și încredere. Pe de altă parte acum ne confruntăm cu riscuri foarte mari, sînt discipline în pericol să dispară. Ca să mă refer la domeniul filologic – îngrijitorii de ediții critice trebuie să aibă o pregătire specială, astăzi nu mai găsești decît foarte rar persoane competente care să facă ediții critice. Apoi cunoscătorii de slavonă, de greacă veche, o întreagă zonă a culturii românești este în greacă sau slavonă, de aceea aceste limbi trebuie cercetate în continuare. Dacă nu ai oameni competenți în disciplinele respective, ce faci? În trei ani de facultate nu dobîndești deprinderile necesare pentru astfel de zone. E foarte mare riscul să ne trezim fără specialiști în niște ramuri ale filologiei care au o deosebită importanță.
Comunismul a fost o perioadă îngrozitor de traumatizantă din care nu am ieșit teferi, ci mutilați sufletește
Spuneați că atunci cînd ați intrat la școală erați mititel. Asta probabil și din cauza lipsurilor din acea perioadă, nu?
Am trăit o epocă de penurie, de lipsuri dramatice, era perioada de mare foamete din Moldova de după cel de-Al Doilea Război Mondial. Sigur, nu am amintiri de atunci, de la doi-trei ani, dar am o fotografie în care mă ține tatăl meu în brațe și am piciorușele ca niște paranteze. Eram rahitic din cauza lipsei de calciu. Nu era lapte; lipseau, firește, alte alimente de bază. Ulterior, lucrurile s-au mai ameliorat. A fost o perioadă mai bună la sfîrșitul anilor ’60, apoi a început degradarea progresivă, pînă la catastrofa anilor ’80. Este greu de rezumat existența aceea. Era o viață cenușie în care obsesia zilnică era goana după mîncare. Să merg, să caut, să văd dacă „s-au băgat” – după cum se spunea – carne, portocale, ulei. Totul era o chestie de șansă. Stăteam atunci foarte aproape de Hala Centrală și ne înștiințam ca între vecini că s-au „băgat” , să zicem, portocale. Era cros pînă la hală ca să prindem rînd. Alimentele de bază se dădeau pe cartelă, lucru îngrozitor, o umilință cumplită și mă întreb dacă generațiile tinere o înțeleg astăzi. Trebuia să faci fel de fel de acrobații, o echilibristică întreagă, ca să supraviețuiești. De pildă, luam la suprapreț carne de la restaurant și asta fiindcă intrasem într-o relație cordială cu un șef de sală, altfel nu te puteai mulțumi și descurca cu rația de pe cartelă. A fost o perioadă îngrozitor de traumatizantă din care nu am ieșit teferi. Am ieșit cu toții mutilați sufletește, iar dacă nu mutilați, măcar marcați. Dar, bineînțeles, încercam să ducem o viață cît de cît normală, ne întîlneam cu prietenii, stăteam de vorbă împreună, petreceam la diferite ocazii. Dacă nu am fi avut această oază de normalitate am fi înnebunit, ne-am fi aruncat de pe un bloc turn.
Cum să-i explici unui occidental că ai dreptul la jumătate de kilogram de carne pe lună, un occidental care trăia într-o societate a abundenței?
În anii aceia, prin cunoștințele dumneavoastră, ați adus în țară mai multe echipe de jurnaliști din Franța. Au reușit să redea în presa franceză atmosfera de aici?
Sigur că da. Ziaristul de la Liberation, Gilles Schiller, care apoi mi-a devenit prieten, a fost la Iași, a luat interviuri și apoi a scris despre ce se întîmpla aici. Pe urmă au fost reporteri de televiziune de la France 2 (Antenne 2, cum se numea pe atunci). Au reușit să filmeze, însă uneia dintre echipe i s-au confiscat materialele și tot ce filmase. Altele însă au filmat și la Iași și la București și au scăpat. Era foarte greu să faci asemenea manevre pentru că supravegherea polițienească era de așa natură încît puteai doar cu mare dificultate să te strecori. În vremea aceea au apărut mai multe mărturii în mass-media occidentală. De pildă, în urmă cu cîteva săptămîni, la Digi24 a fost dată reluarea, în prezentarea lui Emil Hurezeanu, a unui film absolut extraordinar, „Dezastrul roșu”, făcut de o echipă de televiziune belgiană. Un film răscolitor, realizat (pe ascuns, desigur) la București, care a surprins toată acea demență ceaușistă. Cozile despre care vă vorbeam, vitrinele goale, șantierul de la Casa Poporului și figurile oamenilor abrutizați, care se așezau la coadă și se uitau să vadă dacă este ceva în galantare. Un film care se pare că a avut un mare ecou în Occident, după cum spune Emil Hurezeanu, pe atunci redactor la Radio Europa Liberă, la München. „Dezastrul roșu” (unde apare și prietenul nostru Dan Alexe, un reprezentant al „Grupului de la Iași” care tocmai reușise să se refugieze în Occident) a stîrnit stupoare și indignare. Occidentalii cunoșteau ce se întîmplă în România, nu-mi dau seama dacă aveau măsura exactă a dezastrului, pentru că erau lucruri pe care nici nu știu dacă le puteau înțelege. Cum să-i explici unui occidental că ai dreptul la jumătate de kg de carne pe lună, un occidental care trăia într-o societate a abundenței? Imaginea României ceaușiste era pecetluită în acei ani. Nu mai era practic nimeni în Occident care să creadă că regimul Ceaușescu e altceva decît un regim dement care-și umilește și-și chinuie supușii; „supușii” e termenul corect, pentru că nu putem spune că eram cetățeni, eram supușii unui regim aberant.
Noi ne întîlneam tot timpul cu lectorii străini, iar asta era un tip de frondă care agasa foarte mult pe cei apropiați regimului
Cînd ați preluat revista „Dialog” era deja o publicație de atitudine?
Atunci, în primăvara lui 1972, era o revistă de cultură a studenților de la universitate și așa s-a menținut, dar cu multe eforturi, pentru că forurilor tutelare nu le plăcea ideea de cultură, ele voiau o foaie de propagandă. Multe din lucrurile pe care doream să la transmitem le comunicam în mod indirect, aluziv, „printre rînduri”. De fapt, era o întreagă literatură care practica acest mod esopic de trimitere la realitățile momentului.
Prin aceste subtilități a devenit cunoscută echipa revistei cu numele de „Grupul de la Iași”?
Nu. Sau, mă rog, nu numai. S-a vorbit despre „Grupul de la Iași”, mai întîi, prin faptul că în jurul revistelor studențești („Dialog” și „Opinia studențească”) s-au adunat tineri, scriitori, eseiști, care aveau anumite afinități, dar fiecare cu individualitatea lui. Pe urmă s-a vorbit de acest grup cînd s-a produs o anumită radicalizare a atitudinii, nu numaidecît în cadrul revistei, ci pentru că grupul coagulîndu-se, s-au produs anumite luări de poziție, mai radicale, și care depășeau sfera literaturii. Cînd a venit și reacția de represiune din partea autorităților, atunci s-a vorbit iar de un grup. Au fost două valuri importante de represiune, unul în 1983, altul în 1989. În 1983 am fost mai mulți arestați și anchetați, a venit peste mine la ora 06.00 dimineața o echipă de trei ofițeri, au făcut percheziții, proces verbal, m-au luat la Securitate și m-au interogat toată ziua, pînă seara tîrziu. A doua zi, am fost luat iarăși la Securitate. După aceea s-au lăsat păgubași, nu au vrut probabil să dea amploare acestor lucruri pentru că nu aveau nevoie de scandal. De fapt ei încercau să evite scandalurile, preferau să mușamalizeze, să dea sancțiuni mai blînde, decît să creeze situații conflictuale, care s-ar fi putut repercuta. În 1989 semnătura mea a fost interzisă din martie pînă în 22 decembrie, pentru că mă solidarizasem cu Mircea Dinescu. Dar nu era singurul gest neortodox pentru care am avut de tras în acel an.
Se spune despre „Grupul de la Iași” că a fost prima mișcare de rezistență din zona aceasta. Cum ați văzut dumneavoastră lucrurile din interiorul echipei?
Prima mișcare din anii ’70 – ’80? Posibil. A fost categoric un grup care în mai multe rînduri a comis acte ce erau condamnabile din punctul de vedere al regimului. Aveam de exemplu contacte foarte strînse, relații de amiciție, cu lectorii străini. Trebuie să știți că în acei ani se dăduse o lege prin care, practic, cetățenilor români le era interzis să se întîlnească și să vorbească cu cetățeni străini sau dacă îi întîlneai și dacă le vorbeai trebuia să mergi la Securitate să dai „extemporal”, adică să dai raportul, de ce te-ai întîlnit, cu cine și ce ai vorbit. Evident că noi ne întîlneam tot timpul și nu mergeam să dăm explicații, iar asta era un tip de frondă care agasa foarte mult oficialitățile regimului. Prin acești lectori țineam legătura cu Occidentul, cu cei de la Europa Liberă, cu Monica Lovinescu, Virgil Ierunca, cărora le trimiteam materiale și texte. Pe urmă lucrurile s-au complicat și mai tare în ’88 – ’89 cînd au apărut, cum vă spuneam, situațiile cu ziariștii străini. Deci da, se poate spune că a fost un focar de rezistență care a mers pînă la acțiuni radicale, cum ar fi în 1989 cînd mai mulți din grup au declarat public că refuză realegerea lui Ceaușescu, lucru care a fost transmis – cu mare ecou – de Europa Liberă.
În trei ani de facultate nu dobîndești deprinderile necesare pentru a ajunge o persoană competentă în domeniul criticii literare.
Cartea este cea mai extraordinară invenție a omului care a schimbat destinul omenirii
Spuneați într-un interviu că dintotdeuna v-ați simțit cel mai bine în bibliotecă. Cum a fost să vă despărțiți de Biblioteca Centrală Universitară „Mihai Eminescu” după 13 ani?
A fost un moment de încărcătură emoțională. Sigur că am regretat despărțirea. Pentru mine acești ani au fost foarte buni, din multe puncte de vedere. Au fost, bineînțeles, și o serie de momente mai puțin plăcute, de exemplu perioada lucrărilor de consolidare și renovare în care timp de cîțiva ani toată viața bibliotecii a fost dată cumva peste cap, deși am reușit să funcționăm în condiții aproape normale. Au mai fost și momentele în care s-a cerut reducerea numărului de posturi, lucru foarte neplăcut, dar per total a fost o experiență bogată și mai mult decît agreabilă.
Viitorul bibliotecilor este deschiderea spre digitalizare?
Am spus-o și cu alte prilejuri : eu sînt și rămîn un om al cărții. Am un fel de bulimie a cititului pentru că nu refuz să citesc nicio carte, ba chiar frunzăresc și tîmpenii numai ca să văd despre ce este vorba. Pentru mine cartea este sacră. Socotesc că obiectul acesta este cea mai extraordinară invenție a omului, care a schimbat destinul omenirii și care a rezistat și rezistă de foarte multă vreme. Nu neg, Doamne ferește, cîtuși de puțin, importanța și necesitatea modernizării. Sînt aplicații practice, de mare utilitate, care ne ușurează munca fără doar și poate, dar cartea rămîne un reper fundamental și trebuie protejată. Deja cărțile din ultima sută de ani au un destin nefericit: hîrtia din care sînt făcute se autodistruge deoarece se folosesc anumite componente care cu trecerea timpului distrug din interior materialul, spre deosebire de hîrtia de acum 500 de ani care rezistă și acum. Aici digitalizarea este foarte utilă, vitală chiar. Vă dați seama că așa pot fi salvate cărți, publicații și ziare care riscă altfel să dispară. Hîrtia, așa cum se făcea pe vremuri, era foarte sigură. Stocarea electronică nu oferă nici ea o certitudine absolută, să nu ne imaginăm că memoria calculatorului este un spațiu absolut sigur care ne ferește de experințe neplăcute. Nu, și aici intervin schimbări care pot duce la pierderea textelor. Trebuie găsită linia de mijloc, acel echilibru între noutate stimulatoare și tradiție verificată, trebuie pus accent pe acele lucruri care se înscriu în durată, în timp. Nu e simplu, dar trebuie făcut ceva în acest sens, plus că biblioteca este un minunat spațiu al convivialității. Ar fi un dezastru abandonarea acestei practici seculare.
Credeți că astăzi s-ar mai face o investiție într-un palat al cărților de amploarea BCU?
De ce nu? Într-o societate normală, care e conștientă de importanța cărților, ar trebui să se facă. Și avem exemple remarcabile și încurajatoare în acest sens. De curînd s-a construit Biblioteca din Alexandria și s-a făcut, în sfîrșit, Biblioteca Națională din București. Chinurile facerii au durat mult, dar au ajuns la final. Biblioteca din Iași a fost o clădire remarcabilă pentru începutul anilor ’30. De altfel, ea a fost gîndită ca o fundație culturală, impozantă și chiar luxoasă, are o aulă, are săli multifuncționale care permit și alte activități, nu doar pe cele specifice bibliotecii. BCU s-a constituit pe parcurs, din fondul de carte al Fundației Regale la care s-a adăugat cel al bibliotecii Universității și așa s-a ajuns la un fond impresionant, care se dezvoltă în continuare. Într-o societate – ezit să spun: normală? ideală? – ar fi bine să se găsească timp și bani pentru construirea de biblioteci, teatre sau oricare alte spații culturale. Din nefericire, la noi, rețeaua de biblioteci (de toate categoriile: școlare, sătești sau chiar municipale) trece printr-o dramă greu de cuprins în cuvinte.
Un comentariu
Admitere, admitere, admitere!