Bujor Prelipcean: Nu fac parte dintre cei care își aruncă carnetul de partid. Partidul meu este acela al muzicienilor profesioniști adevărați
Microfonul de serviciu 15 aprilie 2013 Niciun comentariu la Bujor Prelipcean: Nu fac parte dintre cei care își aruncă carnetul de partid. Partidul meu este acela al muzicienilor profesioniști adevărați 633Pentru Bujor Prelipcean, cîntatul la vioară a început ca un „meșteșug”. Treptat, l-a transformat în artă, fie că și-a luat alături camarazii, fie că arcușul său și-a împrăștiat singur ecoul „muzicii serene”. Păstrează amintirea fiecărui mentor, pentru că ei sînt cei care l-au învățat să înțeleagă corzile dincolo de note. Le-a împărtășit și el, mai departe,studenților săi de la Universitatea de Arte „George Enescu” din Iași secretele partiturilor, iar acum, de pe scaunul de director al Filarmonicii, rememorează scenele lumii pe care și-a închinat rugăciunile publicului.
Cine v-a molipsit cu dragostea de muzică clasică?
Cred că Dumnezeu mi-a dat talentul și dragostea pentru muzică în general, nu numai pentru muzica clasică. Îmi plac la fel de mult și muzica populară și cea ușoară, tot ce este de calitate și se numește muzică, nu porcăriile care circulă azi.
De la trei ani cîntam, aveam o voce frumoasă, prindeam ușor melodiile. La șase ani mama mi-a făcut cadou o vioară găsită printr-un pod al unui unchi de-al meu și am început ușor, ușor să mă bucur de cîntatul la vioară. Am deprins foarte repede meșteșugul cîntatului. Au urmat, firesc, Liceul de Muzică din Galați, Conservatorul, cursuri de măiestrie.
Pentru mine nu ar fi fost o problemă să devin un chirurg
Ce învățăminte deprinse de la profesorul Gheorghe Sârbu, din timpul studenției la Conservatorul din Iași, v-au urmărit de-a lungul anilor?
Am învățat foarte multe lucruri frumoase de la profesorul Sârbu și mă bucur că l-ai amintit. Sînt foarte mulți cei care uită de unde pleacă și uită cine i-a format. Însă înaintea profesorului Sârbu am mai avut un profesor excepțional la Galați, pe care trebuie să-l reamintesc, altfel nu ar fi corect, este vorba de profesorul Nachmanovici care a creat la Galați o școală de vioară în adevăratul sens al cuvîntului. Aș putea să enumăr elevii de vîrf ai profesorului. De pildă, e bine de știut că Ștefan Gheorghiu, fratele pianistului Valentin Gheorghiu, a studiat vioara cu profesorul Nachmanovici, la fel și Avi Abramovici, actualul lider al orchestrei din Tel Aviv. Și, ultimul pe listă, Bujor Prelipcean. Nici o mirare că atunci cînd am venit aici, la concursul de admitere, am intrat cu 10. Din momentul acela am fost luat de profesorul Sârbu în clasa lui. De la el am învățat lucruri despre adevărata profesiune de violinist, dar și multe lucruri de viață. Era un om care făcea ceea ce rar mai fac astăzi pedagogii, te pregătea nu nmai profesional, te pregătea și ca om. Era extrem de cald, de primitor, mergeam deseori la el acasă, stăteam mult de vorbă. Îi plăcea să aibă tineri în jurul lui. Îi păstrez o amintire curată și frumoasă. Este de remarcat că și colegul meu, Dumnezeu să-l ierte, Anton Diaconu a fost tot elevul profesorului Sârbu și poate tot așa s-a și legat prietenia dintre mine și acest camarad care mi-a fost aproape peste 30 de ani, tocmai datorită faptului că am crescut la aceeași școală.
Însă înainte de a vă înscrie la Iași, ați susținut concursul de admitere la Conservatorul din București, unde ați fost refuzat. Șeful catedrei de vioară v-a reproșat că nu ați făcut lecții de pregătire cu el.
Da, așa i s-a transmis profesorului că școala domniei sale nu îmi plăcea și alte cuvinte pe care nu le zisesem niciodată. Singurul lucru pe care l-am spus a fost că nu pot veni la cursul lui de pregătire pentru că mama care creștea doi copii nu își permitea să plătească orele acelea. După primele două probe, proba de vioară la care am luat nota 9 și proba de teorie la care am luat 10, secretarul comisiei mi-a cerut înapoi fișa de examen și mi-a adus-o peste vreo oră cu notele schimbate, dar nu șterse, scris pur și simplu în loc de 9 nota 6, iar la teorie, în loc de 10, pus 5. Secretarul comisiei, profesorul Valeriu Pitulac cu care am devenit între timp prieten, îmi spune și astăzi că îi este rușine să se uite în ochii mei pentru nesimțirea acelui individ care a corectat notele în fața lui. Face parte din abuzurile perioadei respective. Nimeni nu putea să rostogolească nimic, ce să faci? Să te duci la Comitetul Central al PCR să te plîngi? La Ministerul Învățămîntului? N-aveai nici o cale de atac. Pe vreme aceea, acea dictatură era atît de puternică incît trebuia să te resemnezi.
Atunci i-am spus acestui profesor și a auzit multă lume, că „eu am să mă duc la Cluj sau la Iași, n-are importanță și o să fac carieră de acolo, numai că dumneavoastră nu veți trăi așa de mult să apucați să vedeți și să mai auziți de mine”. Și într-adevăr, peste o săptămînă, a căzut pe scările Conservatorului din cauza unui atac de inimă. Foarte mulți au spus că l-a blestemat Bujor, dar nu a fost așa, l-a pedepsit Dumnezeu. M-am descurcat foarte bine și la Iași și mi-am ținut promisiunea făcută acestui profesor.
Ați spus acele cuvinte din mînie sau pentru că v-ați propus să deveniți un mare violinist?
Desigur, mi-am propus lucrul acesta, de asta m-am înscris la Conservator, altfel mă duceam la Medicină. Eram bun la fizică, la chimie, chiar la matematică, cu toate că am studiat la un liceu de muzică am avut profesori eminenți. Pentru mine nu ar fi fost o problemă să stau un an la Școala Sanitară și să dau la Anatomie, să devin un chirurg. Chirurgia m-ar fi atras. Aș fi putut schimba profesia imediat.
Examenul acela a trecut, s-a șters foarte repede din memoria mea, a trecut odată cu succesele pe care le-am avut ca student eminent aici (n.r. la Universitatea de Arte „George Enescu” din Iași). Am avut cea mai mare bursă pe care o dădea statul român unui student pe vremea aceea, era o bursă de 800 de lei. Atît dădea statul pentru studenții merituoși, ceea ce nu se mai întîmplă astăzi.
Ați fost și șef de promoție pe țară la absolvirea cursurilor.
Am fost șef de promoție, într-adevăr, și nu numai că am fost șef de promoție, dar Conservatoul din Iași, actuala Universitate de Arte „George Enescu” mi-a și scos postul de asistent universitar, fără concurs, am fost numit direct. Uite-mă astăzi profesor, după ce a trebuit să părăsesc o perioadă învățămîntul universitar pentru că din 12 luni, cam 9-10 luni făceam turnee cu cvartetul „Voces”.
După ce ai cîștigat premiul la cel mai mare concurs din lume, unde să te mai duci?
Înainte de înființarea ansamblului de corzi „Voces”, ați format alături de fratele dumneavoastră, Dan Prelipcean și de profesorul Ioan Welt, un trio de cameră de muzică preclasică „Musica Serena”.
Muzica de cameră s-a dezvoltat în mine ca un microb. Încă de pe băncile liceului, în clasa a X-a am înființat un trio, iar în clasa a XI-a am înființat un cvartet. Apoi, în anul I de Conservator, am și găsit studenți, oameni dornici și foarte buni din punct de vedere calitativ, cu care am înființat alte două cvartete. Unul s-a numit „Stretto”, ceea ce în italiană înseamnă unit și celălalt s-a numit „Virtuosi”, vezi, Doamne, eram niște virtuoși. Activam, dădeam concerte, făceam mini-turnee prin centrul universitar și din această cauză am devenit mai cunosut, iar mai tîrziu am fost numit președintele studenților.
La un anume moment așteptam venirea fratelui meu și pentru că nu puteam să dau afară pe cineva care deja era membru al unuia dintre cele două cvartete, am hotărît ca o perioadă să nu mai fac parte din nici unul și să învăț un alt gen de muzică, care credeam eu, și uite că am avut dreptate, că îmi va folosi în viitor. De aceea, împreună cu fratele meu și cu profesorul Ioan Welt, profesor de care m-am atașat cu o dragoste nemaipomenit de mare, am făcut acest trio de muzică preclasică, care s-a numit „Musica Serena”. Pînă la înființarea cvartetului „Voces”, această formație avea concerte în toată țara. Acel trio mi-a dat liniștea, plăcerea cîntatului seren, liniștit, plăcerea unei muzici care e lăsată de Dumnezeu să calmeze oamenii. Bineînțeles că așa cum în viață nu poți să mănînci un singur fel de mîncare la infinit și să te bucuri de el, temperamentul meu și bucuria de a face din nou cvartet m-au făcut să încerc, alături de fratele meu, să pun bazele unui cvartet profesionist. În ’72 am cochetat puțin cu această idee și în 1973 am dat, pe 8 aprilie, primul concert, la sala Filarmonicii „Moldova”.
De ce ați ales acest nume, cînd singurele voci sînt cele ale instrumentelor?
Voces, în limba latină, mai înseamnă și știința de a conduce, de pildă, patru voci cînd este vorba de o fugă. Este și un termen care milita pe vremea aceea. O voce precum „Europa Liberă” (n.r.: Radio Free Europe) sau „Vocea Americii” (n.r.: post de radio american, The Voice of America), care erau interzis de ascultat, erau o altă voce, una care se putea distinge inclusiv în peisajul politic de atunci. A avut un sens extreme de bine determinat de la început. Este vorba de o voce care a devenit din ce puternică și care a ajuns, astăzi, să fie cea mai autoritară voce în domeniul muzicii de cameră din România.
A fost nevoie de concert-maestrul Filarmonicii din București, George Hamza, pentru ca „Voces” să prindă glas?
Primul profesor din România care trebuie amintit este compozitorul Wilhelm Georg Berger, el este primul mentor adevărat al cvartetului „Voces”. Întîlnirile profesorului Hamza cu cvartetul „Voces” au fost sporadice, au fost mai mult prietenești. Aici putem vorbi de o prietenie dar nu trebuie să facem confuzie între cel care a fost cu adevărat mentorul din țară al cvartetului, adică Wilhelm Georg Berger, compozitor de talie mondială, un muzician, după părerea mea, de talia lui Enescu, o somitate.
Formarea cvartetului „Voces” s-a desfășurat într-o perioadă destul de scurtă la Budapesta, unde cvartetul a fost îndrumat de profesorul Vilmos Tátrai, apoi, următorul mare profesor al cvartetului „Voces” a fost profesorul Friedrich von Hausegger, care a avut grijă de noi ani de zile. El ne-a îndrumat adevărații pași către înalta carieră. Apoi a venit împărtășania mare, cei doi ani cu cvartetul „Amadeus” la Köln. Acea perioadă a însemnat, să zicem, cireașa de pe tort, încoronarea acestei munci.
După acei doi ani petrecuți la Köln ați hotărît să nu mai participați la concursuri. De ce?
Nu mai avea sens. După ce ai cîștigat premiul la cel mai mare concurs din lume (n.r.: premiul al II-lea la Concursul Internațional „Karl Klinger” de la Hannover, obținut în 1979), unde să te mai duci? La acel concurs am cîștigat o bursă de 3200 de mărci pe lună, plătită timp de doi ani, la Köln. Este un dar ceresc pe care l-a primit atunci cvartetul „Voces” și din care am profitat pe deplin. Sigur că profitul cvartetului ar fi fost mult mai mare dacă la terminarea acestor cursuri ne stabileam prin zona Köln-ului, din care am fi putut, cu ușurință, în două ore să fim la Amsterdam, în trei ore la Paris sau la Luxemburg. Eram în mijlocul Europei, aici nu vorbesc de schimbarea cetățeniei sau de transformarea cvartetului în niște transfugi, ci zic pur și simplu că asta ar fi trebuit să facem noi atunci.
Noi ne-am întors în România, aici a devenit din ce în ce mai cenușiu, mai frig, mai fără mîncare, cu toate că noi n-avem dreptul să ne plîngem pentru că ne-am creat această bunăstare materială mergînd și cîntînd peste tot, dar statul român ne-a jumulit de bani. Vestita Agenție Română de Impresariat Artistic ne lua toți banii, iar restul ce ne lăsa, cîteva firicele îi punea direct în bancă, iar noi mergeam și zgîriam geamurile la shop-urile acelea și mai luam un televizor, niște cafea, niște țigări. Din punctul ăsta de vedere am pierdut enorm. Am pierdut și bani, dar și o grămadă din tinerețea noastră, din elanul nostru. Cele mai mari agenții de impresariat din Europa, din lume ne-au spus „Cînd nu mai aveți pașapoarte românești, ne dați de știre”. Ei, noi am rămas cu pașapoarte românești.
De ce v-ați întors în țară?
Fiecare înțelege ce vrea, important este că m-am întors în România. Ceea ce am făcut denotă dragoste pentru Iași și pentru România, nimic altceva.
Muzica de cameră este o muzică a elitelor
În perioada regimului comunist, „Voces” a fost declarat cvartet de stat. Ce a schimbat această distincție?
A schimbat enorm de mult. Adică, e ca și cum ai fi de meserie inginer, ai fost trimis la Harvard University, de pildă, să faci cibernetică de cea mai înaltă calitate, și te întorci acasă și nu găsești nici laborator, nici aparatura necesară, nu găsești nimic. Atunci singura șansă este fie să rămîi în America, fie să te întorci acasă și să îți găsești condiția de profesionist care să îți dea voie să faci numai acel lucru pentru care ai fost construit. Deci să nu te risipești și cîntînd într-o orchestră, și predînd studenților, și făcînd muncă voluntară. Te profesionalizezi și rămîi axat numai pe acea meserie pe care o faci foarte bine.
Statul român a înțeles, chiar în acea vreme am avut multe dificultăți și discuții pentru că nu se mai făcuse așa ceva în România. Și eu le dădeam exemple și le aduceam dovezi cum în Cehoslovacia sînt cinci cvartete de stat, cum în Uniunea Sovietică existau alte formații plătite de stat să facă numai acel lucru, muzică de cameră sau orchestră de cameră sau orice altă specializare pe această direcție. Oamenii de la noi pricepeau greu de tot acest lucru, dar am găsit și oameni care au înțeles repede și ne-au ajutat. Ba chiar Ministerul Muncii a dat patru locuri Filarmonicii din Iași pentru ca noi să primim titlul de soliști ai Filarmonicii și să ne ocupăm numai de muzică de cameră. A fost o premieră națională absolută în acele timpuri.
La început, „Voces” organiza spectacole în școli. De ce ați pornit de acolo?
Muzica de cameră este o muzică a elitelor. Noi nu aveam voie în timpurile acelea să spunem că e o muzică pentru elite. Dar de atunci am fost conștienți că dacă acești copii mici, din clase primare și chiar din grădinițe, învață și îndrăgesc muzica de cameră, cînd vor fi mari vor fi publicul nostru. La concertul de marți (n.r.: concert susținut pe 9 aprilie în Aula Bibliotecii Centrale Universitare, care a marcat 40 de ani de la înființarea cvartetului), sala a fost arhiplină și nu am avut decît trei sau patru afișe. Probabil că dacă scriam pe un bilet de tramvai că „Voces” cîntă, se umplea sala. Acesta este publicul nostru care s-a format în ani de trudă. La primul concert, în 1973, au fost 20 de persoane în sală, însă an de an publicul a crescut.
Atunci începuse calvarul instituțiilor de cultură, am prins și perioada cînd luminata conducere de partid și de stat a făcut cadou „greierilor”, cum eram noi numiți pe vremea aceea, făcîndu-se aluzie la fabula greierelui și a furnicii, o formă de autofinanțare a instituțiilor de cultură profesioniste. Deci cei de cultură trebuiau să se autofinanțeze. Și atunci am dovedit că o formație redusă, cum e cvartetul, se poate autofinanța. Dar o orchestră care are 120 de persoane în componență nu se poate finanța în stilul acesta. După părerea mea, a fost o mare măgărie, dar nu aveai cu cine să vorbești, cu cine să discuți. Eu am mai fost director între ’84 și ’88, cînd mi-am dat demisia, ceea ce a fost un act de curaj. Între nebuniile mele am avut-o și pe asta.
Ce consecințe a avut decizia dumneavoastră de a demisiona?
Nesimțirea și lipsa de înțelegere a guvernanților de atunci, cei cu care veneam în contact, respectiv cu cei de la Comitetul Municipal de Partid, cu nesimțiții de la Consiliul Culturii și Educației Socialiste de la București și așa mai departe. În domeniul culturii, pe vremea aceea, venea și se ocupa de noi unul care fusese tractorist și ajunsese secretarul cu propaganda Comitetului Județean de Partid. Atunci nu se pricepea nimeni la muzică, dar ei veneau să îți arate linia roșie a partidului. Atunci m-am înfuriat și mi-am depus demisia. Pe urmă, cînd au venit revoluționarii, m-a strigat într-o zi prietenul meu, și de vînătoare și de viață, Doru Țicău, care avea o funcție de conducere la Casa Pătrată și mi-a spus „vino pînă aici, ți-am găsit dosarul, urma să fii dat afară din partid”. I-am zis că nu mă interesează, s-a terminat, dar m-am lecuit de a face mai parte dintr-un partid pentru toată viața și asta a fost grozav. Nu fac parte dintre cei care își aruncă carnetul de partid, i l-am arătat și fiului meu, era curios să vadă cum arăta. Dar asta m-a lecuit pentru vecie de a mai face parte dintr-un partid și bine am făcut. Partidul meu este acela al muzicienilor profesioniști adevărați.
Maestrul Sergiu Celibidache v-a spus să „treceți dincolo de note”. Ați reușit?
Întreabă-te de ce lumea e atrasă și vine într-un număr atît de mare la concertele cvartetului „Voces”. Păi, tocmai pentru că am trecut dincolo de note. A trece dincolo de note înseamnă o urcare spre transcendență, spre Dumnezeu, spre divinitate. Și o formă aleasă de mine personal pentru a mulțumi bunului Dumnezeu pentru talentul meu este scena. Acolo este altarul meu pe care îmi fac rugăciunea în fața publicului.
***
în patru voci
Pe scena Filarmonicii din Iași, Bujor Prelipcean la vioara I, Adrian Anania la vioara a II-a, Gheorghe Haag la violă și Dan Prelipcean la violoncel au susținut în 1973 primul concert al cvartetului „Voces”. Programul cuprindea creații ale lui Mozart, Haydn și Reger. Printre profesorii din țară care i-au îndrumat pe cei patru absolvenți ai Conservatorului din Iași se numără și Wilhelm Georg Berger. Aceștia au urmat cursuri de măiestrie și în străinătate, în țări ca Israel, Ungaria, Italia sau Germania.
La un an de la înființare, cvartetul a obținut premiul I la Concursul Internațional de Cvartete de Coarde de la Colmarc, din Franța, o primă astfel de distincție obținută pînă atunci de o formație de muzică de cameră din România. Au urmat apoi, în 1976, medalia de argint și premiul al II-lea la Concursul Internațional de Cvartete de la Bourdeaux, iar în 1979, în urma cîștigării locului al II-lea la Concursul Internațional „Karl Klinger”, din Germania, membrii formației au primit o bursă pentru doi ani, la Köln, pentru a studia alături de cvartetul „Amadeus”. Un an mai tîrziu, „Voces” devine ansamblu de stat și formație a Filarmonicii de Stat „Moldova” din Iași și în 1991 intră în rîndul formațiilor muzicale ale Societății Naționale de Radiodifuziune din București, realizînd și înregistrări radio și de disc.
Din 1993 pînă în 1998, cvartetul a susținu anual master-cursuri, la invitația Academiei Muzicale din Cluj-Napoca, aceeași instituție care le-a acordat membrilor formației titlul de „Membri de Onoare”. Tot în 1998, cvartetul organizează timp de o săptămînă cursuri de interpretare pentru studenții Academiei de Muzică din Würzburg (Germania), iar în luna aprilie a aceluiași an, are loc un concert aniversar pe scena „Wigmore Hall” din Londra, la care participă și Martin Lovett, violoncelistul cvartetului „Amadeus”. Acesta a participat și la Festivalul „Voces 25” de la Iași, care a sărbătorit împlinirea unui sfert de secol de activitate a cvartetului. La București, Colegiul Criticilor Muzicali din România a acordat formației Premiul „Magnum”.
Pe scena Ateneului Român, cvartetul a susținut, în 2001, un concert în cadrul Festivalului Internațional de Muzică „George Enescu”, ediția a XV-a, interpretînd lucrări de Sabin Păutza, Sostakovici și Dvorak. În iarna anului următor, în 2002, membrii cvartetului sînt distinși cu Ordinul Național pentru Merit în grad de Cavaler.
La împlinirea a trei decenii de la înființare, a fost organizat la Ateneul Român concertul „Voces la 30 de ani și invitații săi”, în colaborare cu cvartetul american „Fine Arts”. În program au fost cuprinse lucrări de Beethoven și F. Mendelssohn-Bartholdy. De-a lungul anilor, membrii cvartetului au interpretat pe scene din Salzburg, Berlin, Roma, Barcelona, Paris, Istanbul sau Torino, iar în repertoriu se regăsesc opere ale compozitorilor clasici, romantici, opusuri românești și universale.
Anul acesta, pe 9 aprilie, cvartetul „Voces” a sărbătorit 40 de ani de la înființare printr-un concert cameral extraordinar, în Aula Bibliotecii Centrale Universitare din Iași.
Adaugă un comentariu