Baloanele clovnului care te eviscerează
Fă un stop cadru 9 octombrie 2017 Niciun comentariu la Baloanele clovnului care te eviscerează 6Filmele horror au ceva aparte în construcția lor – trebuie să iubești genul pentru a aprecia o astfel de producție. De aceea ele sînt făcute pentru fani și doar ei pot aprecia sfidarea unei logici elementare care apare, invariabil, în astfel de filme. Pentru că e mai ușor să crezi că există un univers cu oameni albaștri și nave spațiale, decît să crezi că un copil intră de bunăvoie într-o casă bîntuită, i se pare că aude un zgomot ciudat din pivnița neiluminată, își scapă lanterna pe jos cînd dă să coboare treptele, se închide ușa zgomotos în spatele lui dar, desigur, primul său gînd e să continue să coboare ca să vadă ce face zgomotul ăla din beci, nu să o rupă mîncînd pămîntul.
Trecînd peste astfel de elemente cu care este înțesat și filmul IT, realizat după cartea lui Stephen King, există totuși un foarte mare avantaj al peliculei – este construită ca o călătorie formatoare, știți voi, metafora drumului. O încercare de luptă împotriva fricii. Și cînd construiești un astfel de film e și normal ca grupul de șapte copii, toți agresați fizic sau psihic la școală sau în familiile lor, să coboare în toate pivnițele neiluminate, fiindcă îți consolidează mesajul principal. S-a scris atît de mult despre părțile bune ale acestei producții – felul în care a fost filmat, construcția narativă alertă, monștrii foarte bine conturați, chiar și tipicele scene cu zombie care atacă, sînge care iese din chiuvetă și inundă baia, clovnul care mușcă brațele oamenilor au fost croite impecabil din punct de vedere grafic, încît merită apăsate pedalele lucrurilor care nu au funcționat perfect.
Deși în cele peste două ore ale filmului povestea se leagă din primul la ultimul minut, substratul ei suferă. E vorba despre un oraș – Derry, din Maine, SUA – în care mulți copii dispar la fiecare 20 și ceva de ani, dar nimeni nu se sesizează. Și cînd se întîmplă, afișele cu MISSING pur și simplu se lipesc unele peste altele, iar copiii dispăruți astăzi sînt uitați mîine. Și ca în Scooby-Doo, e nevoie de un grup de copii să sesizeze problema, nu să o rezolve, că filmul ajunge să ne arate că doar un grup de copii care au trăit sub amenințarea fricii toată viața pot să se revolte împotriva clovnului care se hrănește cu fricile lor.
Un alter-ego al scriitorului Stephen King explica într-unul dintre romanele din seria Dark Tower, unde a apărut ca personaj, că pentru el nu există nimic mai înfiorător decît clovnii, pe care nu îi găsește deloc amuzanți. Iar filmul pune în lumină perfect această imagine – clovnul care vînează din sistemul de canalizare copiii din Derry arată ca oricare alt clovn, chiar complet agreabil, pînă ce zîmbetul care i se țese pe față pare să i-o înghită complet și să i-o transforme. Gîndit ca un film care să respecte sursa de inspirație, care să-i mulțumească și pe fanii unui horror mai soft, fără tăieri cu drujba în direct, IT are marea calitate de a spune o poveste pînă la capăt, în timp ce multe astfel de filme se mulțumesc să se concentreze doar pe numărul de decapitări.
Adaugă un comentariu