Litera din vis
Navighează pe-o pagină de carte 25 februarie 2013 Niciun comentariu la Litera din vis 4După ce Goethe i-a împărtășit propria filosofie, Friedrich Schiller a scris în 1794 un eseu despre realitățile în care trăiesc scriitorii. Despre culorile și gusturile aerului pe care-l respiră creatorul „naiv”, smuls dintr-o lume naturală, care crede în lucrurile pe care le pune pe hîrtie ca într-un mit sacru și cel „sentimental”, contaminat cu fantezie, rupt de universul pe care-l scrie.
Două secole mai tîrziu, vorbind cu toate marile romane scrise vreodată, cu toate femeile – muze ale scriitorilor ruși, cu firele de aur parfumate cu smirnă ale Orientului, Orhan Pamuk a scris „Romancierul naiv și sentimental”. O carte care vorbește despre cărțile lui, ale altora, ale tuturor, fără să critice arta lor, fără să le destrame trăirile, fără să le trădeze. Pamuk nu se rătăcește, ci se jertfește voit personajelor și lumilor a cîtorva sute de romane, aruncîndu-le pe chipuri lumina ideii lui Schiller, aceea că romanul fie te înghite fie se lasă mestecat.
Autorul răspunde la întrebări mute, ca într-un interviu într-o cameră cu oglinzi în care s-a închis cu Tolstoi, Balzac, Faulkner, Proust și cîteva alte năluci care-au supraviețuit în pagini de poveste. În limpezimea scriiturii lui Pamuk, în luciditatea ei aproape didactică, se mușamalizează un subiectivism pătimaș. Scriitorul, care a alcătuit acest volum din prelegerile susținute la Universitatea Harvard, pare să creadă că vorbește doar despre cum se citește o carte, despre o teorie a romanului pe care n-a mai încercat nimeni să o facă, însă își vinde, printre rînduri, o autobiografie în care nu este om, nu trăiește, ci funcționează doar ca purtător de povești.
„Romancierul naiv și sentimental” stă pe bancheta înghețată de viscol a trenului în care călătorește Anna Karenina, se plimbă prin Verrières, orășelul de munte înviat de Stendhal în „Roșu și negru” și visează. „Sîntem sîcîiți și enervați cînd citim un roman care nu reușește să ne creeze iluzia că întruchipează realitatea”, spune Pamuk. Și-apoi își lasă cititorul să-i devoreze propria bibliotecă, în căutare de mituri visate, care l-au păcălit, l-au consumat, l-au învățat să scrie.
Adaugă un comentariu