Maladiile adevărului
Navighează pe-o pagină de carte 28 ianuarie 2013 Niciun comentariu la Maladiile adevărului 1Probabil cel mai riscant lucru pe care-l poate face un cititor în ceea ce-l privește pe Michel Houellebecq este să citească, înainte de orice alt titlu, „Particulele elementare”. Un roman cu două fețe și cu milioane de clone ale acestora, un roman care sperie, un roman pe care scriitorul îl dedică, cu un sarcasm deloc îndulcit, omului. O „specie chinuită, contradictorie, individualistă și belicoasă”, omul lui Houellebecq e scris într-un cod genetic încîlcit prin statornicirea lui într-o formă veche.
„Regatul pierdut”, prima parte a cărții, e dedicată unui declin sufletesc și unuia total. Genialul Djerzinski și nevroticul Bruno Clément, fii ai unei mame furate de boemul epocii hippie, cresc, fiecare, în cîte-o vitregie proprie. Însingurarea primului crește ca o floare de mucegai în casa bunicii, violența și obsesiile sexuale ale celuilalt se încheagă în frigul internatelor prin care hălăduiește.
Trecînd prin „Momente ciudate”, următorul segment al romanului, personajele capătă aura unor pretexte pentru studiu. Cititorul ajunge subiect, Michel și Bruno sînt doar instrumentele de predare a unor idei despre metafizica suferinței, a morții și-a indiferenței. Geniul ajunge microbiolog și învață să rescrie ființa umană din temelii, Bruno leșină în brațele plăcerii fizice și se lasă consumat de ea ca de-un scop unic, final. Oamenii din jurul lor iubesc, se schimbă, societatea ajunge una a spectacolului și-ntr-un final singura reprezentație la care pot privi, pe care-o pot asculta ca pe-un zgomot de fond perpetuu, este moartea.
Clădită din amintiri și lecturi de jurnal, „Particulele elementare” e o carte odioasă fiindcă spune adevăruri. Bolnave, murdare și reci, obsesiile și decepțiile personajelor, precum și soluțiile științei la întunericul din ele sînt ca o ploaie de imagini macabre, de trupuri descompuse și suflete măcinate de evoluție sau, dimpotrivă, de stagnare. O ploaie care stropește chipul cititorului în cuvinte fruste, sălbatice, indiferente, la fel ca Michel și Bruno. „În societățile contemporane, o viață trece obligatoriu prin una sau mai multe perioade de criză, de puternică autocontestare personală”, spune Djerzinski. Houllebeck face din aceste perioade singurele lucruri care mai amînă sfîrșitul.
Adaugă un comentariu