Povestitorul din New Orleans
Navighează pe-o pagină de carte 12 aprilie 2011 Niciun comentariu la Povestitorul din New Orleans 2Fără îndoială, lui Truman Capote (Truman Streckfus Persons) îi stă cel mai bine cînd scrie povești. Dovadă stă succesul greu de cuantificat al nuvelei „Mic dejun la Tiffany’s” („Breakfast at Tiffany’s”) și mai apoi al celebrei ecranizări cu același nume, cu Audrey Hepburn în rolul lui Holly Golightly.
Așadar, volumul „Harfa de iarbă (urmat de Arborele nopții și alte povestiri)” este o colecție de perle narative, așezate pe un șirag de întîmplări stranii, personaje care mai ciudate, care mai complexe și spații descrise cu precizia unui gravor de monumente funerare.
Deși cartea este deschisă de romanul care îi împrumută și titlul, „Harfa de iarbă” nu este altceva decît o nuvelă care se desfășoară pe mai multe planuri, care se întretaie uneori fără nici o noimă, cu personaje difuze, care mai mult se lasă ghicite decît sînt conturate de autor. Plasarea lor în spațiu, în sudul rural al Statelor Unite, într-o comunitate tipică, plină de prejudecăți, le face să se individualizeze. Acțiunea, ca în multe dintre nuvelele din volum, se construiește tocmai pe baza apropierii dintre copii și bătrîni (concept total opus luptei între generații), legătură care luptă împotriva societății închise, plină de bîrfe și de atipologii sociale patologice.
Truman Capote scrie simplu, în fraze scurte și tăioase. Însă volumul nu e nici pe departe o lectură de bulevard, deși strada și metropola iau locul în fascinația autorului, treptat, spațiului rural, sufocant. Comparațiile scornite de scriitorul american au uneori un aer insolit, dar niciodată nu-și pierd proprietatea de a fi vizualizate și de a marca.
Personajele de la oraș, fie el New Orleans sau New York, au ceva din Domnișoara Christina a lui Eliade. Acestea se confruntă mereu cu un alter ego încarnat, fie într-un copil prodigios (majoritatea „copiilor” lui Capote au un soi de autism dizolvat într-o trăsătură genială), fie într-o femeie nebună, fie într-un cuplu de circari dubioși aflați pe bancheta unui tren din altă epocă.
Și cum mai toate personajele sale înnebunesc pe final, cartea se termină și ea la fel de firesc. Nu cu un punct, ci cu un alt semn de întrebare.
Alex VARNINSCHI
Adaugă un comentariu