„Cicer” din Basarabia
1001 de chipuri 12 decembrie 2012 Niciun comentariu la „Cicer” din Basarabia 10„Românca”. Așa-i spuneau Alexandrinei Prisăcaru colegii ei din Chișinău în generală, atunci cînd încă nu apucase drumul României, dar deja vorbea foarte corect limba, cum îi insuflase bunica, profesoară de română. „Tu, cînd vii la mine trebuie să vorbești ori o limbă, ori alta. Nu strica două limbi, nu fi barbară!” i-a zis bătrînă și astfel nepoata nu a vorbit cu „rusisme”, ci într-o limbă mai curată și mai frumoasă decît apa care curgea învolburată pe Prut.
Iar cînd a ajuns la Liceul Pedagogic din Copou, cum nu era obișnuită cu englezismele sau cuvintele împrumutate, Alexandrinei i se părea cuvîntul „«congelator» foarte complicat și mi-a luat mult timp să-l învăț, dar am reușit”. Și astfel a terminat cu prima medie din clasă, iar la facultate a ales din al doilea an de licență să lucreze cu copiii și să le fie educatoare. Acum merge pe al patrulea an, iar la „grădi”, la Centrul Educațional Hopscotch din Dancu, simte că a crescut odată cu grupa pe care a pregătit-o de la trei ani și care în toamnă și-a luat zborul spre școala.
Croiala unui pici
„Copilul este un adult mai mic” pare a fi crezul Alexandrinei. Ea știe și învață părinții țîncilor că așa mărunți cum sînt, ei înțeleg totul, cu condiția să li se spună adevărul adaptat pentru înțelegerea lui. Altfel apar probleme, cum sînt și cele de obișnuire cu grădinița. „La început copilul plînge, se zbate, iar părinții cînd văd că s-a calmat, fug. În acel moment micuțul se trezește abandonat într-un mediu necunoscut. Este o traumă pentru el”, îmi spune apăsat studenta, exemplificîndu-mi apoi cum ar trebui să se întîmple lucrurile de fapt. „Uite, mama pleacă la serviciu și se întoarce, nu te abandonează aici. Eu mă duc să fac bănuți pentru hăinuțe și jucării, iar tu rămîi aici, unde este munca ta. Aici, la grădiniță, este serviciul copiilor, unde tu trebuie să te joci și să înveți”.
Astfel, între copil și părinte se realizează o legătură sufletească, ambii fiind liniștiți pe parcursul zilei. Nu de mult zdruncinarea aceastei relații deosebite a făcut-o pe o micuță din grupa Alexandrinei să se poarte de parcă nu mai era ea. Plîngea cînd trebuia să rămînă la grădi, nu răspundea doamnei educatoare și era mereu supărată. Avea o nemulțumire mare pe suflet, iar „teacher” a sunat părinții să vadă ce se întîmplă. Așa a aflat că de fapt fetița o văzuse plîngînd pe mama ei care tocmai descoperise că suferă de cancer. „Deci, vedeți că ei simt totul?” Și ea, de altfel, în mijlocul lor, se simte minunat, fără îndoială. Iubește să descopere surprizele pe care ghidușii le pun la cale, sub formă de inimioare ascunse prin sală sau să-i vadă amărîți că au supărat-o cînd fac cîte-o boloboață. Dar cea mai deosebită clipă a fost atunci cînd un copil de doi ani care încă nu spunea nici mama și nici tata, „a venit într-o zi la mine și mi-a zis „«cicer». Doamne, el nu vorbește și mi-a zis mie teacher. Atunci am realizat ce simt părinții cînd spun că vai, mi-a zis prima dată mama sau tata”. Iar Alexandrina radia de fericire.
Copiii, pînă la cinci ani, nu pot reproduce cronologic ce se întîmplă în jur, iar cînd sînt întrebați acasă ce au făcut la grădiniță, majoritatea spun „nimic, sau am mîncat, am făcut pipi, am dormit și am ascultat-o pe teacher. Dar după aia, stînd în casă, îi aud părinții ba cîntînd, ba zicînd versuri, ba altele pe care le învățăm împreună,” cum a fost și cu Matei. Într-o zi, în colțișorul său, băiețelul se juca și deodată mama îl aude „Maria, Maria, Maria hai să mergem la Betleem” și i s-a îmbujorat chipul de bucurie. Matei al ei este Iosif în sceneta „Nașterea lui Iisus” pe care copilașii de trei ani o pregătesc ca pe o surpriză pentru Moș Crăciun. Numai că nu se știe încă dacă blîndul bătrîn o să înțeleagă vorbele picilor, pentru că sînt așa de mici, încît „jumătate de grupa nu vorbește, iar cealaltă abia începe”. Nu are decît să le aducă ce au desenat în scrisori, iar ca să-și merite cadoul, să vină și la anul cînd ei cu toții o să vorbească.
Croitorul, un educator
Alexandrina aleargă zilnic precum o furnică. La șapte dimineața pleacă la grădiniță, apoi de la amiază la cursuri, la master, iar seara și-o petrece alături de „bunicuța” ei de suflet din Iași. Căci de după absolvirea liceului, fata stă în gazdă la o bătrînică de care s-a atașat „enorm”. Iar cum anii mulți se resimt greoi asupra ei, „teacher” o îngrijește și pe ea, la fel cum își veghează copiii. De două ori pe săptămînă, însă, studenta își caută masca potrivită alături de colegii din trupa de teatru „Cireșarii” și își lasă inima să se bucure sub rolurile pe care le joacă. Sîmbetele și duminicile le dedică, de asemenea, relaxării, înotînd fără să se uite la ceas, în piscina de la hotelul Unirea, pentru că „nu vreau să fiu prinsă doar între obligații. Obligația de a merge la școală și de a merge la serviciu. Cît de cît mă ocup și de mine, deoarece, ți-am zis deja că trebuie să fii echilibrat și mulțumit sufletește cînd te duci la copii, ca să nu simtă ei frustrările tale de zi cu zi”, îmi repetă Alexandrina, clar, ca pe o lege pe care o citează din decalog. Dragostea pentru copii și dedicarea pedagogică i se trage de la bunica, dar exemplul pe care îl urmează este sistemul de educație preșcolară pe care l-a văzut în Danemarca. Acolo educatorii învață copiii nu din cărți, ci prin experința practică, ieșind cu ei de fiecare dată în natură și arătîndu-le „pe viu frunza din copac sau viermișorul din pămînt”.
Așa că teacher iese cu micuții în livadă, merge în pădure, sau la pet-shop. Astă vară i-a dus chiar și la pompieri și pe aeroport ca să „nu facă învățare de pe planșă. Ce-i asta? Copilul trebuie să vadă, să simtă și să descopere”. La fel cum le-a spus și doamna din Scoția care a înființat centrul din Dancu. De la început a organizat grădinița pe principiul că micuțul învață jucîndu-te cu el, nu așezîndu-l în bancă și turuind informații. Spunea ea că „aici în România în învățămîntul preșcolar se bagă informații cu pîlnia în capul copiilor. Informații, informații, informații. Nu știu cîte culori să știe, să numere nu știu pînă la cît. Nu are nici doi ani și vrei să-l faci doctor docent. Dar creativitatea și dezvoltarea sinelui unde rămîne?”
***
Alexandrina a venit în România chiar dacă părinții nu prea voiau pentru că o aveau numai pe ea. Copila de atunci, însă, le-a spus că trebuie să plece pentru că „România este țara mea și acolo vreau să ajung”, deoarece de mică a fost crescută în spiritul că este româncă, și că ruptura Basarabiei de țara mamă a fost un eveniment istoric trist, iar datoria basarabenilor rămâne să lupte pentru unirea cu țara, sau măcar să aibă „dezideratul și conștiința asta națională”. Însă primirea la sînul patriei „nu a fost dulce așa cum mă așteptam”, iar colegii de multe ori îi strigau că e rusoaică. Atunci o învăluia mîhnirea pentru că se simțea singură, departe de cei dragi, care abia după ce fiica a absolvit liceul și facultatea au putut să intre în țară. „Eu nu mai văd România ca pe ceva străin. E țara mea, plus că e parte din copilăria mea. Însă și acum îmi amintesc cînd o colega a zis «ei, nu spuneți că basarabenii sînt ruși în fața Alexandrinei că acuși începe cu toată etnogeneza Basarabiei și a României», iar eu îi explicam «măi, cum poti să spui așa, cînd Basarabia a suferit atît?»”
Adaugă un comentariu