Cu numele pe harta olimpicilor
1001 de chipuri 22 ianuarie 2018 Niciun comentariu la Cu numele pe harta olimpicilor 92„De pe la patru ani am început să fiu atras de hărți. Îmi plăcea să mă uit pe ele, să încerc să le desenez”, povestește Manuel Foșalău, în timp ce-și sprijină bărbia în mîna stîngă. Manu, cum îl strigă prietenii, este elev în clasa a XII-a la Colegiul Național „Emil Racoviță”, iar în timp ce colegii săi se pregătesc pentru examenul de bacalaureat, el mai are un hop – Olimpiada de Geografie. Participă la competiție încă de cînd era în gimnaziu, iar dacă la început s-a întors la Iași doar cu mențiuni, în ultimii doi ani a urcat pe podium, obținînd premiile II și III. Rezultatele sale l-au trimis vara trecută și mai departe, tocmai în Slovenia, la Balcaniada. După probe tensionate în care și-a demonstrat cunoștințele de geografie în fața altor adolescenți din Europa de Sud-Est, Manuel a obținut medalia de argint și spune amuzat că acum e un soi de vedetă în liceu, deși hanoracul alb pe care îl poartă și blugii negri îl fac să arate ca orice tînăr de 18 ani.
Manu te privește de după un breton negru care îi acoperă pe jumătate ochii. Din cînd în cînd își mai trece mîna prin el, dar nu pentru a-l aranja, ci pentru a încerca să-și mai ascundă din emoții. Ar putea să-ți vorbească ore în șir despre munți, ape, așezare geografică, cifre și roci, dar simți cum începe să-i vibreze puțin vocea cînd trebuie să-ți povestească cum a ajuns olimpic. „La început mama și tata nu prea m-au susținut. Au încercat să-mi sugereze să mă îndrept către informatică, pentru că asta e de viitor, dar acum nu au nimic împotrivă cînd le spun că vreau să urmez Facultatea de Geografie”, spune zîmbind Manu, în timp ce își trage mînecile hanoracului, pînă îi acoperă palmele. E hotărît să rămînă în Iași, să devină student la „Cuza”, deși ar putea fi acceptat la multe universități din străinătate, pentru că, spune el, „are toate resursele pentru a duce o viață bună”. S-a interesat deja de ofertele educaționale și vrea să studieze Planificare teritorială, cu toate că acum, în liceu, se specializează în matematică-informatică. „Mi-au sugerat unii profesori să studiez Geografia și Informatica în paralel, dar cred că e prea mult, iar eu vreau să învăț să lucrez în sisteme informatice geografice, care pot fi folosite la realizarea hărților”, spune Manu pe un ton hotărît și te face să înțelegi că învață geografia din plăcere, nu pentru premii sau lauri. Cea care a avut răbdare cu Manu pînă a devenit olimpic este profesoara Mihaela Lesenciuc, care a crezut în pasiunea adolescentului și l-a motivat să participe la competiții.
Cînd nu se pierde printre teancurile de cărți, zeci de hărți și cifrele din geografia economică – care i-au dat ceva bătăi de cap la început, Manu nu devine nici matematician, nici informatician, ci artist. Se afundă pe scaunul din fața pianului, își așază partiturile pe stativ și se răsfață cu sunetele clapelor de care s-a îndrăgostit la cîțiva ani după ce a descoperit atlasele. Nu are nevoie de public cînd cîntă, ci doar de energie pentru a-și plimba degetele dintr-o octavă în alta. Cînd întoarce și ultima pagină din partitură, știe că pauza se apropie de final și își amintește deja că olimpiada e în martie, așa că se ascunde din nou în spatele hărților care îi vor ține companie măcar pînă va termina facultatea.
Adaugă un comentariu