Povestea icoanelor date cu ruj
1001 de chipuri 18 ianuarie 2011 Niciun comentariu la Povestea icoanelor date cu ruj 7Ca să pot să vă spun povestea următoare, ne-am dat întîlnire în spatele lui Gulliver. Și ne-am așezat pe banca cea mai retrasă din spatele leagănerilor umede ca nu cumva să fim deranjați de cineva în timp ce încercam să refacem o icoană. O icoană veche de o sută de ani. Am învățat că atunci cînd începi să lucrezi la restaurarea tabloului, prima dată trebuie să îl întorci, „pentru că nu se lucrează pe față, căci mai întîi trebuie să tratezi lemnul. Stratul pictural se face mai la urmă, cînd trebuie scos lacul ăla protector care ferește icoana de zgîrîieturi”. Așa a învățat să facă și Mihai, în atelierul de la facultate. Cu migală și multă răbdare.
Băiatul a intrat în 2001 la seminar cu gîndul să se preoțească. Mai tîrziu însă, a descoperit că, de fapt, cu un penson subțire, o bucată de lemn neted și niște culori calde ca soarele primăvăratic poate crea și el o icoană, precum cele sub care bunica îi aprindea candela înnegrită de fumul atîtor ani duminică de duminică. Cucerit de frumusețea artei, după terminarea liceului teologic, a ales să studieze restaurarea patrimoniului, cochetînd tot cu pictura de fiecare dată cînd are ocazia. Astă vară a terminat să împodobească cu chipuri sfinte pereții goi ai unei biserici într-o lună jumătate.
Arta suferă de cercetare
Spre deosebire de pictură, refacerea icoanelor „înseamna să o faci așa cum era ea acu cîteva decenii sau chiar secole. Dacă un sfînt nu are chip, nu ai voie să îl pictezi tu deasupra. Faci integrări cromatice, apoi unde a sărit pictura se chituiește cu praf de cretă și clei de iepure, iar după aia se șlefuiește ușor-ușor cu un dop de plută”. Mihai mai adaugă întristat că la noi cercetarea în domeniu suferă, în timp ce „dăunătorii” devin tot mai puternici. „Cînd aduci icoana, toată e murdară, cu toate amprentele babelor alea date cu ruj. Degeaba te chinui zile și zile să curăți chipul sfîntului de fum sau ruj dacă nu ai soluția specială să scoți cleiul și ceara de pe aurul care înconjoară capul sfîntului. Și mai rău e că nu există două icoane pe care să le scoți la lumină cu aceeași soluție.”
Acum se ocupă împreună cu colegii de an de „o catapeteasmă de la Agapia și mai este una de la biserica Nicolița de undeva de pe lîngă Iași. Cred că e acolo de vreo 10 ani și nu s-a mai terminat de lucrat la ea, pentru că e toată măcinată și sculptura, și pictura.” Dar, din lipsă de bani, ei stau acolo cîte șase ore cu mîna pe sticle însemnate cu două oase încrucișate peste care atîrnă un craniu, în timp ce străinii aplică o tehnică mult mai rapidă, prin care „se pune icoana într-un anumit mediu, tragi aerul și astfel larva moare pentru că nu mai poate respira. Dar pînă ajunge și la noi mai e mult timp.”
Cînd să plecăm, un trosnet de sub bancă ne-a oprit. Era trecut de zece și un cîinele lățos abia se întindea, deschizînd ochii cu mare greutate.
Iulia CIUHU
Adaugă un comentariu