Sărbătoare din grai de vioară
1001 de chipuri 7 iunie 2012 Niciun comentariu la Sărbătoare din grai de vioară 2Parcă nici o altă sîmbătă atît de caldă de iunie n-a mai adunat pe bulevardul Independenței atîția oameni gătiți de sărbătoare ca acum, cînd arcul din fața Universității de Medicină și Farmacie „Gr. T. Popa” s-a făcut adăpost pentru o scenă înaltă de concert.
Și-n vreme ce invitații și melomanii cu bilete lucioase în mîini și poșete își afundă pantofii în covorul roșu, o altă mare de spectatori clandestini se cațără pe treptele de piatră ce împrejmuiesc universitatea, cu ochii țintă spre ansamblul de instrumente arămii ce se aliniază pe scenă.
Cinematograf cu orchestră
Ea devine mai întîi podium pentru o mînă de studenți sub al căror nume, pe ecranul alb din dreapta, sînt proiectate cîteva dintre lucrurile care îi fac demni de cîte-o diplomă mare de abia o cuprind cu brațele. „Seara de excelență” ține, totuși, doar jumătate de oră, timp în care 18 tineri își primesc laudele, iar publicul aplaudă vremelnic și șușotesc despre ce-o să vină.
Și vin pe scenă cei doi amfitrioni ai „Spectacolului de Gală”, Irina Păcurariu și Adrian Păduraru, cu emoții de copil, în fața orchestrei. „Clasic 300”, concertul pentru care instrumentele Filarmonicii Moldova din Iași s-au adunat pe-aceeași scenă pe care urcă dirijorul Sabin Păuța. Din mișcările brațelor sale se naște mai întîi o „Cavalerie ușoară”, o compoziție care face mîinile celor înșirați dincolo de covorul roșu să bată genunchii în ritmul percuției.
Cele mai multe zîmbete le smulge colajul de piese culese din patru filme celebre și gîndite de maestrul Păuța ca o coloană sonoră continuă și melancolică. „Casablanca”, „Umbrele din Cherbourg”, „Un bărbat și o femeie” și o tînguitoare învăluire a iubirii din „Romeo și Julieta” ne aprind privirile pentru cîteva clipe cu scene bine decupate ce rulează pe ecran.
După un viu „Dans ungar nr. 5” al lui Brahms, scena se umple de liniște. Vocea sopranei Mioara Cortez o străbate curînd cu limpezime și apoi o atacă cu-n blestem, sub chipul Leonorei lui Verdi, dintr-o arie a „Forței destinului”. Pe glasul ei și-al viorilor, două fetițe blonde pornesc un balet încurcat printre corturile albe ale organizatorilor. Ochii celor de pe scări se mai lasă furați de jocul lor, însă urechile nu se lasă vrăjite decît de muzica scenei. Păcat, totuși, că nici vioara Guarnieri a lui Gabriel Croitoru ori cea a tînărului violonist Liviu Scripcaru nu smulg, parcă, destule reacții de la pubic, iar concertul e mai mult privit și ascultat decît cinstit cu aplauze. Pe ritmul unui imn săltat de tobele aurii ale orchestrei, concertul se stinge odată cu luna pe care o acoperă norii, în vreme ce unii abia se ridică de pe locuri, așteptînd, parcă, o ultimă strigare pe timbru de soprană ori o coardă atinsă scurt și cu măsură. Reflectoarele rămîn o vreme să lumineze scena, în semn de lungi bătăi de palme.
Anca TOMA
Adaugă un comentariu