Școala însuflețitorilor de picturi
1001 de chipuri 18 ianuarie 2011 Niciun comentariu la Școala însuflețitorilor de picturi 7Sala T2 arată ca un laborator de chimie cu mobilier lucios, cu perdele lungi de un alb imaculat în care icoanele stau așezate pe panouri mari ca niște exponate de muzeu, așteptînd să fie puse sub microscop. Mina Moșneagu, lector la Secția de Patrimoniu Cultural a Facultății de Teologie, vorbește calm despre meseria ei, mă privește în ochi și din cînd în cînd mai aruncă o privire fugară peste icoanele așezate pe catedra lunguiață. „Operațiile de restaurare sînt apreciate mai mult de către privitori pentru că se referă mai mult la curățirea picturilor, la completarea zonelor de pictură de pe o icoană care s-au pierdut, așa numitul retuș și, totodată, vernisarea finală care dă un aspect estetic plăcut ansamblului”, explică tacticos femeia.
La facultate lucrează cu studenții care inițial sînt luați de la zero. Majoritatea celor care vin la această facultate nu are nici o noțiune elementară despre ce au de făcut apoi și unii vin pentru că le plac lucrurile vechi sau pur și simplu pictura. Pe parcurs, învață pașii cei mai importanți în ceea ce privește conservarea și apoi restaurarea. Pentru că, de fapt, conservarea e cea mai importantă. Este vorba despre intervențiile care asigură integritatea obiectului, ca pictura scorojită ori fracturile lemnului.
Istorii scrise pe iconostase
Operațiile de restaurare sînt apreciate mai mult de către privitori pentru că se referă la curățirea picturilor, la completarea zonelor care s-au pierdut de pe o icoană. Totodată, vernisarea finală care dă un aspect estetic plăcut ansamblului.
Studenții din anii superiori și cei de la master ajung apoi să lucreze pe situații mai deosebite, pe cazuri particulare. În anii terminali de licență, abia cei care au ajuns aici se lămuresc dacă vor și sînt dispuși să facă treaba asta toată viața sau nu.
Mina a văzut de-a lungul anilor mulți studenți venind și plecînd de pe băncile facultății și așa a învățat să citească dăruirea în ochii învățăceilor: „În momentul în care lu-crezi cu icoanele ajungi, dacă este o reprezentare canonică, să simți din pictură că a fost făcută cu drag și cu rugăciune. Respectul și dragostea se transmit prin imagine. Pe restauratorul autentic, în momentul în care este vandalizată o icoană, că se scorojește pictura de pe ea, efectiv îl doare sufletul și simte nevoia să facă ceva. Din plăcerea artistică, din iubirea pentru un obiect de artă, ajungi la atitudinea unui medic care simte nevoia de a îngriji”.
Și totuși, bisericile nu au dezvoltată o cultură a restaurării. Sînt foarte puțini cei care apelează la asta. Pe de altă parte, există cei care găsesc mai puțin costisitoare o icoană nouă decît restaurarea uneia vechi.
Profesoara îmi povestește cum o icoană nouă se poate picta în două săptămîni dacă ai mîna formată, pe cînd în cazul uneia care are nevoie de restaurare chiar și intervenții minore pot dura și cîteva luni. „O icoană din secolele al XVII-lea, al XVIII-lea, de exemplu, îți poate spune lucruri despre cum a trăit acel pictor”, spune Mina Moșneagu, emoționată de propriile cuvinte. Se oprește un timp, privește de-a lungul sălii scăldate în lumină „Trebuie să ai dincolo de un munte de răbdare, respect pentru cele vechi ca și pentru oamenii în vîrstă.”
Alexandra PANAETE
Adaugă un comentariu