Noaptea dintelui de dinozaur
1001 de măști 24 mai 2017 Niciun comentariu la Noaptea dintelui de dinozaur 19„Uaaaaaau! Ce chitară ciudată! Dacă mă gîndesc, eu nu am văzut niciodată așa ceva!” Vocea mică vine din dreptul unui băiețel care țopăie și-ncearcă să se ridice pe vîrfuri, măcar s-atingă nivelul mesei pe care-i așezată o ceteră. „Nu-i o chitară ciudată, e stră-străbunicul ei, să știi”, îi spune o fată înaltă, cu ochelari. E unul dintre studenții voluntari, care s-a oferit să explice oamenilor care trec în noaptea asta, într-un scurt maraton cultural, și pe la Muzeul Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași. „Aaaaaa..”, se-aude din dreptul băiatului, care pare să nu se mai sature de uitat la cetera expusă. „Auzi, da de mașina de scris știi? E bunica lapto-pului de astăzi. Ia vino să-ți arăt.” Băiețelul și părinții se-ntorc și se îndreaptă către colțul în care, așezată pe jos, e-o mașină de scris la care toată lumea are acces. Băiețelul apasă atent și grijuliu pe litere, cu toată greutatea și „pîc!”, se-aude din dreptul mașinii. Literele curg la rînd, fără să lege vreun cuvînt, dar zîmbetul și entuziasmul sînt sigur de păstrat și expus peste ani. „Dintele de dinozaur l-ai văzut?” Băiețelul cască ochii mari către voluntară, o ia de mînă și întreaga familie se ține după ei.
În Muzeul Universității, Corala a terminat de cîntat și oamenii se împrăștie prin camerele în care portrete ale matematicienilor sau marilor geografi, foști profesori universitari, stau și supraveghează. Într-una dintre camere, organizatorii au improvizat un cer întunecat dintr-o instalație care se reflectă pe gresia colorată închis. Printre luminițe, în mijlocul camerei, e-un cub mare din sticlă în care se învîrte lent o roată. „Aici sînt simbolurile fertilității”, explică cu o voce șoptită o voluntară. Are vocea prietenoasă și se uită zîmbind la cei doi copii care stau cu gurile ușor deschise și ochii măriți, urmărind cursul roții.
Cursul muzeelor ajunge, coborînd Copoul, către Muzeul „Vasile Pogor”. Oamenii se-adăpostesc de ploaie, își fixează peste papuci ciupicii medicinali și intră-n prima cameră din dreapta, de unde se-ncepe, conform bătrînelului care dă tuturor indicații stînd pe-un scaun, traseul. „Casa cu ferestre luminate”, așa cum îi spuneau Maiorescu, Alecsandri, Caragiale și ceilalți scriitori care-au trecut prin ședințele junimiste, pare că te teleportează în timp. Oglinzi mari cu rame aurii și impunătare și sobe în fața cărora te întrebi – „sigur bijuteriile astea n-or fi, de fapt, de-ncălzit suflete?” te fac să te oprești și să dai startul unei competiții de holbat, alături de cine-o mai fi în stînga sau în dreapta ta. „Nu ieșiți de pe covor! Mulțumim!”, îți spune doamna care, cînd vede că stai locului să citești cîte ceva despre exponate, spune rapid „înaintați, înaintați!”. Ai timp să zăbovești, însă, într-o cameră în care organizatorii au expus, de astă dată, o colecție de fotografii realizate în Veneția. Măștile de pe toți pereții care acoperă fețele personajelor te fac să crezi că, de fapt, din ploaie ai aterizat în mijlocul unui bal și începi să mai uiți, de fapt, că tu ești în teniși, tot plouat și îngrădit de covorul persan suplu și roșu care curge prin mijlocul camerei.
Adaugă un comentariu