„Retezat” sună mai bine în română
1001 de măști 31 ianuarie 2010 Niciun comentariu la „Retezat” sună mai bine în română 1„OK, ești în grupa 1214A, zici că te cheamă Alex. Am nevoie doar de un opt pentru că la primul examen am luat doi și vreau să trec”, îmi spune cel pe care urmează să-l înlocuiesc și, cînd ajungem la etajul doi al Corpului B mă introduce colegei sale Irina, pe care o roagă să mă conducă spre o sală din aripa stîngă a clădirii.
La ușa amfiteatrului așteaptă o mulțime de studenți de la Facultatea de Geografie și Geologie să intre la examenul de engleză, unii cu hîrtiuțe mici pe care le aranjează, apoi rearanjează și, apoi le citesc, murmurînd inscripțiile de pe ele. „Ma ajuti, da?, Hai, rămîn datoare”, spune Irina cuiva de la capatul celălalt al telefonului, în timp ce-și face culoar printre studenți.
După ce mi se dictează numele complet și grupa din care Alex face parte, majoritatea celor care stau pe hol își aleg cîte un loc pe rîndurile din față și, din urma lor, o femeie în jur de 30 de ani se îndreaptă către catedră cu un set de foi în mînă. Apoi intră o doamnă mai în vîrstă și mai scundă, cu părul scurt, creț, încărunțit care îi șoptește ceva celeilalte. „Ea e titulara de curs, cealaltă e doar asistenta” și dau din cap în semn de constatare.
Ultimul zumzet
Examenul începe după ce asistenta ne împarte foile cu subiecte, care conțin ceva de tradus în engleză, un subiect de schimbare a timpului cîtorva verbe dintr-o frază, și unul care ne cere să scriem un eseu despre vacanța favorită. Pentru primele 20 de minute, în liniștea întreținută de studenți se poate auzi orice strănut sau cînd cineva își drege glasul. În fața rîndurilor de bănci se află asistenta, care stă cu mîinile la spate și își plimbă privirea printre studenți. Din partea dreapta a unuia din rîndurile din față se aude, ca printr-un radio vechi, „letter cu doi de «t», ai scris?”. După ce mă înghiontește ușor cu mîna și-mi face semn fără să se uite la mine, pe ciorna dintre mine și Irina apare scrisă o ultimă întrebare: „Știi la subiectul patru?”.
Spre sfîrșitul examenului, cînd zumzăiturile se ridică în aer, o văd pe colega din dreapta mea scriind mesaje la telefon în timp ce se uită la foaia cu subiecte și, din cînd în cînd, ridicîndu-și subtil privirea către supraveghetori. După ce termină, pune mobilul în bancă și așteaptă răspunsul, care-i este livrat într-un minut. În liniște, studenta transcrie mesajele primite pe foaia de examen.
„Toate pixurile jos, nu mai scrie nimeni, da?”, țipă supraveghetorul tînăr cît poate de aproape de urechea unui student. Din păcate pentru acesta, e și el unul dintre cei mulți pe căruia inspirația-i venise chiar la sfîrșitul examenului.
Andrei COȘAN
Adaugă un comentariu