Vinerea filmului franțuzesc
1001 de măști 23 mai 2018 Niciun comentariu la Vinerea filmului franțuzesc 12Drama franceză, deghizată în filmul „Renoir”, și-a făcut apariția pe ecranul dintre cei doi copaci ai parcului de lîngă „Balenă”, mulțumind astfel urechile și ochii privitorilor dornici de francofonie.
După o zi atît de nehotărîtă din punct de vedere al vremii, care te face să fii fericit că ți-ai luat geaca pe tine, ca după cîteva momente să o blestemi că ți-e prea cald, în momentul acela al zilei totul s-a liniștit, lăsînd proiectorul să-și facă treaba. Vîntul adia ușor printre frunzele copacilor, atunci transformați în pereți de sală de cinema. Luminile din complexul studențesc „Titu Maiorescu” păreau să țină loc reflectoarelor, iar copacii au fost preschimbați în stîlpi de susținere ai tavanului înfrunzit.
Cu ceva timp înainte de începerea filmului, din boxe încă răsuna muzica „modernă”. Într-un colț al „sălii” cinci băieți se jucau cu o mingiuță roșie și rîdeau de fiecare dată cînd unul dintre ei era victima unui șut mai puternic al balonului. Oamenii încă se adunau, iar reprezentanții „Asociației Studenților Francofoni din Iași” le faceau cu mîna, urîndu-le „bun venit” și un „luați loc, nu stați în picioare!”. Loc de stat jos a fost destul, căci voluntarii au pus la dispoziție niște bucăți de lemn și cîteva „șezătoare” făcute dintr-un cauciuc, care au fost repede ocupate de cupluri.
Odată cu începerea filmului, capetele celor prezenți s-au ațintit spre ecran. Pungile cu pufuleți sau popcorn primite au început să se deschidă, iar inconfundabilul zgomot produs de spargerea semințelor de floarea soarelui a umplut sala cea verde. Se auzeau șușoteli și rîsete înfundate, care s-au liniștit odată cu trecerea timpului. Singurele lucruri care au perturbat liniștea erau croncănitul ciorilor și motoarele mașinilor sau tramvaiele ce se auzeau dinspre Bulevardul Carol I. Odată cu lăsarea soarelui s-a făcut simțită și răcoarea, iar atmosferă a fost în contrast cu cea din film unde, în bătaia soarelui fracez actrița Andrée Heuschling „poza” pentru pictorul Pierre-Auguste Renoir.
Pe tot parcursul peliculei nimeni nu părea să-și dezlipească ochii de la ecran, iar aproape de final, cînd în urechile tuturor răsunau cuvinte în franceză, pentru că răcoarea deja își face simțită prezența mai puternic, cinefilii și-au aruncat pe ei un hanorac rezolvînd problema cît ai zice „Bonjour”. Întîmplător, era fix momentul cînd Jean îi mărturisea lui Andrée decizia lui de a se întoarce în linia întîi, lăsînd la iveală toată încordarea dintre cele două personaje chinuite de imaginea sumbră a viitorului.
de Ionuț GRAUR
Adaugă un comentariu