Voyeur fără voie
1001 de măști 27 februarie 2017 Niciun comentariu la Voyeur fără voie 19Pe unul dintre stîlpii din hol, văruit în alb, cineva a măzgălit cu markere și carioci colorate. Un „te iubesc, fraiere” cu-o semnătură și o dată, urmat de alte declarații, te lovesc din plin și te fac să te gîndești că înainte să urci scările din lemn în spirală, citisei undeva scris mare „wrong timing” – altfel, de ce s-ar apuca cineva să scrie pe-un stîlp?
E vineri seară și în holul galeriei Meru e plin de tineri. Zgribuliți, colorați și zîmbitori, așteaptă ceva să li se-ntîmple. Nu i-a adus aici nicio inimioară, deși proiectul Larisei Danilov, „Voyeurism”, are strînsă legătură cu dragostea – mai mult de sine, dacă nu de dat și altora. Din cînd în cînd, cineva deschide ușa camerei din care o lumină puternică roșie se reflectă peste fețele celor din apropiere. Un domn într-un pardesiu lung, gri, își așează pălăria și servieta și, în loc să se întoarcă înapoi în epoca din care parcă s-a pierdut, se-așează într-un soi de fotoliu improvizat din cauciuc, lîngă ușă, și păstrează prin bătăi scurte din picior un ritm pe care pare să-l știe numai el.
Tinerii rîd, se-ngrămădesc, ușa se deschide și toți vor să fie cît mai aproape de performance-ul care stă să-nceapă. Luminile din galerie în transformă pe toți în niște mici extraterești roșii și „Păstrați limita de discreție” scris pe-o bandă neagră lipită pe podea îi ține la distanță de perdeaua ușor transarentă, în spatele căreia stă artista. Fiecare privitor se transformă în „voyeur” și, odată puși în fața unei intimități străine, împărtășită cu un grup într-un mediu social de data asta real, și nu online, vizitatorii lasă liniștea să se-așeze. Un slalom printre fotografiile aliniate perfect pe pereți și un tras cu ochiul la reprezentația artistei, într-un spațiu restrîns, în care fiecare respirație pare să se-audă, nu durează prea mult.
Limita de discreție deschide un reflector puternic și-o melodie care-ncepe să cînte. Nu se-ntîmplă același lucru cu toți curioșii care transformă discreția într-un concept mai puțin cunoscut lor. O fată cu o haină roșie își așează ochelarii pe nas și înaintează încetișor. Trece de banda neagră de pe podea și ferește cu mîna perdeaua transparentă, întinzîndu-i fetei așezate pe fotoliu un trandafir roșu.
Nicio lumină nu se-aprinde brusc și respirațiile din sală continuă să fie singurul soundtrack care se-aude. Te uiți pe peretele din fața ta, un „lost” desenat dintr-un tub roșu, luminos, îți spune că oricum deja te-ai pierdut, dar nu trebuie decît să clipești, că se tranformă într-un „lust” pe care numai într-o zi a îndrăgostiților, în Iași, îl mai poți cunoaște.
Adaugă un comentariu