A murit Luchi și a rămas poezia
Povești fără timbru, Subiectele săptămînii 13 noiembrie 2017 Niciun comentariu la A murit Luchi și a rămas poezia 240 „Trece vîntul prin copacii goi
Și zvîrle cu castane-n noi
Dar în liniștea din umbra lui
Nu-i răspunde glasul nimănui.
Doar o frunză-a mai foșnit, departe,
Ca o filă-ntoarsă dintr-o carte.”
Pe-o filă întoarsă dintr-o carte pare să-și tragă suflarea și casa cu cerdac a Otiliei. Dacă n-ar avea înfipte două steaguri și cîteva indicatoare care-ți vorbesc despre casa memorială, n-ai ști că acolo trăiește de fapt o poveste, ci ai crede că însăși poeta e cea care se-ngrijește de tot ce-o înconjoară, în pauzele de scris. Trotuarul subțire conduce către ușa casei, în fața căreia, într-o jumătate de cerc tăiată perfect și conturată de copaci, se odihnesc niște bănci.
Indira Spătaru e muzeograf. Cunoaște casa Otiliei Cazimir de mai multă vreme însă de 15 ani s-a mutat aici cu totul. E delicată, de-o eleganță desăvîrșită în gesturi și, dacă o privești cum se perindă printre lucrurile de odinioară ale poetei, îți spui că n-ar exista persoană mai potrivită care să vorbească vizitatorilor despre ele. „Înainte, am fost muzeograf la Mircești, la casa lui Alecsandri – lucram acolo doar vara, iar iarna veneam aici, pentru că se făcea frig acolo”, spune Indira. Familiaritatea cu care vorbește despre scriitori te face să crezi c-a dat o fugă din urmă cu aproape o sută de ani, doar ca să-ți povestească ție ce se întîmpla pe-atunci. „Acolo aveam locuință de serviciu și locuiam chiar în aceeași clădire cu muzeul. Acum, aici sîntem eu și încă un custode.”
Pe Strada „Otilia Cazimir”, stradă care poartă numele poetei din 1994, chiar de la împlinirea a 100 de ani de la nașterea sa, poți să ajungi să te teleportezi în schimb, numai prin două portaluri jumătate – două camere și o tindă. Acestea sînt camerele pe care nepoata Otiliei, în 1972, le-a donat spre transformarea lor în muzeu. Nimeni nu le-a atins și, într-una dintre camere stă, drept dovadă, o fotografie care arată cum ordinea lucrurilor scriitoarei a rămas blocată în trecerea timpului.
„Ușa tu, hotar vremelnic între vis și întrupare,
Dă-te ‘n lături, ochii negri să-i închid c’o sărutare!”
Dacă reușești însă să-ți păstrezi ochii deschiși și să te convingi că n-ai ajuns să fii unul dintre tinerii care treceau prin camera de lucru a poetei, acum cîteva zeci de ani în urmă, să-i citească ce-a scris, ca să primească în schimb sfaturi, ai să intri din tindă direct în cămăruța mică, în care Otilia își primea oaspeții. Ai să găsești în vitrină prima poezie de debut, din 1912, care se încheie chiar așa și care se numește „Noapte”. Un exemplar din „Viața românească” îți arată cum, în loc de nume, poemul e semnat cu trei steluțe. „Nu voia, pe-atunci, să se semneze folosindu-și numele real, pentru că era încă în liceu și directoarea de-atunci era severă și credea că a scrie poezii nu-i altceva, decît o pierdere de timp.” N-au crezut asta însă și Sadoveanu și Ibrăileanu care, după ce i-au citit poemul de debut, prieteni de familie fiind, s-au hotărît s-o încurajeze să scrie. N-au pierdut multă vreme și, tot împreună, au ales și pseudonimul care s-o transforme pe adevărata Alexandrina Gavrilescu în Otilia Cazimir. „Ce nu prea se știe este că ei nu i-a plăcut niciodată numele ăsta, pentru c-avea la școală o colegă grasă, pe nume Otilia. Mai tîrziu l-a adoptat și, ulterior, și l-a asumat chiar ca nume oficial, trecîndu-l în buletin”.
În camera de oaspeți, de pereții micuți stau lipite vitrine, iar în mijloc stă înconjurată de cîteva scăunele o măsuță. Dacă-ncepi să răsfoiești cartea dedicată vizitatorilor, în care-au lăsat mesaje care mai de care, ai să te oprești cu siguranță zîmbind în fața unui portret al poetei sau la paginile în care, cu scris tremurat de învățăcei, copiii i-au mulțumit pentru poezii și i-au desenat alături grămezi de pisicuțe. „Poeta iubea pisicile! Erau peste tot – la un moment dat avea 13 și toată ziua săreau din curte pe geam și de pe geam în casă”, spune încetișor, surîzînd, Indira. Părul negru, tăiat drept pe umeri, îi șterge în treacăt vesta neagră care-i curge peste pulover.
„Nu-mi mai aduce flori de liliac
Nici zîmbetele tale înflorite
Că primăvara noastră care-ncepe
E tristă ca o toamnă pe sfîrșite.”
Poem dedicat lui Top, așa cum îi spunea iubitului ei, George Topîrceanu, „Lumini și umbre” a purtat alături și mărturia „toate luminile și umbrele mele, pentru tine sînt”. Didi sau Didica, așa cum scriitorul îi spunea ei, l-a iubit și „deși el a murit în ’37, l-a păstrat viu toată viața sa și, în fiecare primăvară, îi ducea numai liliac la mormînt”.
Alături de divan, în camera de lucru, stă așezat pe un suport un bust al poetei; sculptură realizată de fratele vitreg al lui Topîrceanu. Fragilă, cu trăsături nobile, poeta pare să privească colțul camerei în care stau doar obiecte care amintesc de iubitul său – fotografii, cărți sau scrisori. „Fratele său îi făcuse și poetului un bust, însă nu i-a plăcut deloc. Îl reprezentase cu mustață, cu o șuviță pe frunte și cu urechile cam clăpăuge”, povestește Indira Spătaru chicotind aproape gălăgios. Ce-a făcut Topîrceanu însă transformă descrierea muzeografei în ceva cu adevărat comic – „l-a văzut și i-a tras un șut de s-a dus bustul pe scările beciului și s-a crăpat tot!”. Apoi, Otilia, „poetă sensibilă”, a stat și-a adunat ciob cu ciob, după care le-a pus pe toate într-un plic. „El a rîs de ea – a privit-o și i-a zis: «ce prostuță ești! Nu i-ai pus și cruce?!».”
Otilia și George se iubeau mult și se înțelegeau bine și literar. Își împrumutau mereu lucrări, ba cumpărate, ba scrise de ei și începuseră să colaboreze chiar și la aceleași reviste literare. Cînd Otilia n-avea încredere în ceea ce scrisese și voia să trimită ceva la o revistă, el îi spunea mereu să trimită și să semneze cu numele lui. „A fost o întîmplare cu «Neamul Șoimăreștilor», a lui Mihail Sadoveanu. Topîrceanu primise o comandă de la Calendarul Minervei și, pentru că el avea mare oroare de comenzi literare, nu și-o onorase. Atunci a venit la Otilia, care deja scrisese pentru Sadoveanu o prefață și i-a spus s-o trimită și s-o semneze cu numele lui. Ea atunci l-a întrebat: «Ei, și ce-o să spună conu’ Mihai?», și parcă ce-a spus conu’, el doar a rîs cînd a aflat.” Muzeografa povestește aproape teatral, imitînd puțin vocile personajelor în pielea cărora reușește să intre. N-are cum să nu te cuprindă o stare de tristețe, c-ai ajuns în camerele Otiliei prea tîrziu, că n-ai apucat s-o cunoști și că acum tot ce mai poți să faci e să ți-o imaginezi aranjîndu-se la măsuța cu oglindă din odaie, punîndu-și delicat șalul peste rochia agățată în șifonier și coborînd cu noblețe strada care-i poartă numele.
„Înainte, oamenii care treceau noaptea tîrziu pe străduță și vedeau lumină în ogradă, știau că e poeta; pentru că mereu lucra pînă la ore tîrzii.” Privești odăile boeme, cadre dintr-un film indundat într-un filtru al vremurilor trecute și mai-mai că vezi tot ce-ți zice șoptit, parcă nevrînd să deranjeze lucrurile, muzeografa. Privești ilustrațiile din „Moartea lui Luchi” de pe pereți și murmuri:
„Dar Luchi nu mai este nicăieri. Luchi a murit. În locul ei, o școlăriță cuminte clipește mărunțel și-și înghite lacrimile care au, pentru întîia oară, un gust de cenușă. A murit Luchi…”.
Dar a crescut Otilia și ne-a lăsat, pînă astăzi, poezia.
Adaugă un comentariu