Atelierul de sub bolta pictată cu sfinți
Povești fără timbru 12 mai 2011 Niciun comentariu la Atelierul de sub bolta pictată cu sfinți 4În jurul celor care pictează s-a născut o legendă încă de pe vremea primilor iconari. Se spune că pînă zugrăveșt chipul blînd al sfinților, rugăciunea, răbdarea și atenția lucrează împreună, numai dacă esti curat înaintea lui Dumnezeu. De nouă ani, în atelierul Iuliei din Veneția, sute de tablouri sfinte sînt ofranda care arată respectul pentru cele de sus, prin smerenia și dragostea cu care îi învață pe ceilalți să mînuiască pensonul. Pictorița din Bîrlad crede că numai într-o regiune cu o bogată cultură bizantină, cum este cea venețiană, i-ar putea fi înțelese și admirate lucrările. Astfel, celor care stau la coadă la intrarea în Biserica San Marco, realizată trei sferturi conform tiparelor bizantine și un sfert din mozaic, stilul icoanelor Iuliei nu le este străin.
După ce treci prin spectacolul oferit de culorile de pe frescile Bisericii San Marco, din Veneția, urci iar pe Canal Grande cu „vaporetto” două stații, iar la capătul lor, peste un pod, în apartamentul Iuliei Tarciniu, sfinții coboară de pe pereți cu cetele, înconjurați de lumini strălucitoare. În „botegga bizantina”, atelierul fostei învățătoare din Bîrlad, care a renunțat la a mai fi dascăl după ce, într-o vară, în iunie, a ajuns la mănăstirile din Bucovina, zilnic noi icoane sînt agățate pe șirag, alături de altele care au aproape zece ani.
Acel verde crud de la Sucevița i-a plăcut atît de mult, încît, peste trei luni, în septembrie, dădea examen pentru admiterea la secția „Tehnică Antică de Artă Bizantină” de la Facultatea de Teologie Ortodoxă, de la Universitatea din București. „De la mănăstiri m-am dus direct la București, m-am uitat pe revista Forum, de admitere la facultate, și am văzut că au secție de pictură bisericească. Imediat m-am dus la bibliotecă, mi-am luat o carte de dogmatică și într-o lună am dat examenul și am intrat”, spune încîntată pictorița. Iar acum, în borcănelele din atelier, ține cu drag verde dintr-acela pentru care a făcut schimb de meserie. Îl folosește împreună cu apă și albuș de ou, sau cu zeamă de usturoi, să se lipească cît mai bine de lemn.
În cămăruța ce dă în salonul apartamentului, Iulia supraveghează lucrările celor trei studente care fac pentru a două oară stagiul de practică cu pensulele româncei. Vin de dimineață și cîte trei-patru ore desenează, șlefuiesc sau pictează pe bucata de lemn pe care au lucrat și în ajun. Profesoara le așază pe mese toate materialele necesare. Marizzei îi aduce puțin ocru pentru sublinierea detaliilor, o bucată de glaspapir pentru netezirea icoanelor și un compas cu care hașurează suprafața aureolei. Arhanghelul la care lucrează trebuie să fie cel mai frumos cadou pentru viitorul ei soț. „Maestra” este chemată și la masa cealaltă, unde Lorena aproape sfîrșește de pictat pe Măicuța Sfîntă, iar Laura pe Mîntuitorul Iisus. După ce se uită peste cele două icoane, fetele mai au de luminat, cu un galben-arămiu, chipurile blînde pe care le vor lua acasă de îndată ce le vor termina.
Calea spre mîntuire, pavată cu daruri
Cu o experiență de doar niște desene din copilărie și cu o dragoste de moment pentru icoane, în facultate, Iuliei i-a fost ușor. Mai ales pentru că „am luat-o de la zero fiindcă nu au toți pregătire artistică și depindea de cît vrea fiecare să lucreze. În laboratoare se face pregătirea de bază, iar celor care le plăcea, se opreau acolo și lucrau zi și noapte ca să progreseze. Dar erau și studenți care veniseră și nu le plăceau ce era acolo și lucrau cît să treacă anul. Eu m-am dedicat numai pentru asta.”
Prima icoană pe care a realizat-o în timpul facultații a fost Sfîntul Apostol Luca, primul iconar, cel care a zugrăvit-o pentru întîia oară pe Maica Domului. Acum, sfîntul desenat atunci anină pe peretele unei mătușe de a Iuliei, căreia i-a dăruit icoana. De fapt „din sute de icoane cîte am făcut, cred că jumătate le-am dăruit în familie, prietenilor și la biserici. Cine nu știe să dăruiască și practică meseria asta numai pe bani, nu îi ajută Dumnezeu. E important să știi să dăruiești din munca ta. Și dacă trăiești în Italia e aceeași treabă”, spune Iulia, în timp ce îi arată Marizzei alte cîteva porțiuni care dacă nu vor fi bine șlefuite, vor duce la distrugerea icoanei. Pînă să fie aplicat aurul, lemnul trebuie să fie finisat peste tot, cu răbdare, pînă rămîne neted. De altfel, o nervură cît de subțire poate să ducă la pierderea lucrării, iar în timp, icoana să se crape.
Sfinții de pe pereții atelierului sînt modele pentru italienii care vin să urmeze cele trei cursuri pe care românca le organizează an de an în casa ei. Sînt tablouri religioase de diferite mărimi, realizate după mai multe tipare, care stau înclinate în fața lui Dumnezeu și la care pictorița a lucrat cu atenție săptămîni, zi de zi, cu rugăciunea minții în gînd. Încă nu au fost duse în biserici spre binecuvîntare, precum cele din restul casei, pentru că, „de un tablou făcut de mine mă detașez mai ușor și îl pot vinde. Nu aș putea să o dau dacă ar fi sfințită. Devine a ta cînd o sfințești, e personală”, îmi spune Iulia, arătîndu-mi celelalte icoane din restul casei pe care le-a primit și pe care le-a sfințit, să fie folositoare familiei.
Cu ajutorul fiecărui modul pe care îl parcurg străinii învățați de ea, „maestra” urmărește înainte de toate formarea teologică a viitorilor pictori, pentru că în realizarea icoanelor se respectă un anumit tipic, pe care trebuie să îl cunoști, la fel cum toate evenimentele din Biblie trebuie înfățișate „fără să le faci după capul tău, să pui cine știe ce culori sau gesturi”. Și, după cum spune și Iulia, „pregătirea lor trebuie să fie artistică dar nu atît cît teologică. Din moment ce nu ești convins că prin tine este cuvîntul lui Dumnezeu și tot ce e scris în Evanghelii, dacă vrei să lansezi doar un mesaj artistic, nu iți iese, pentru că el este egoist, ca și cum vrei să arăți că știi. Icoana e un gest de smerenie. Prin faptul că tu nu o semnezi, nu îți aparține, o dedici lui Dumnezeu.”
Rugăciunea timpului
Pentru că expozițiile personale de la Institul Cultural Român din Veneția i-au fost apreciate mai mult decît în alte părți, Iulia pictează în atelierul de aici de nouă ani. Se bucură zilnic de plăcerea de a putea face icoane și de a le oferi celor din jur fără să dea multă importanță banilor pe care îi cîștigă din vînzarea lor. „Eu nu pictez numai pentru foamea asta de bani, deoarece cea mai mare realizare a unui iconograf este ca icoana să ajungă într-un loc unde lumea să se roage la ea. Asta e cel mai important, nu ca tabloul să ajungă într-un loc pe unde trece lumea și o admiră de frumusețe”, continuă Iulia, adăugînd că și în Veneția și în țară credincioșii se închină la multe icoane, care au fost făcute în cămăruța asta, unde zilnic cîte un rînd de culoare caldă îmbracă o altă scîndură de tei.
La început, bucata de lemn se învelește cu o pînză lipită cu clei de oase, cald. A doua zi se aplică primul strat de ghips, apoi se lasă peste noapte și în fiecare zi se adaugă cîte un alt strat pînă se adună șapte sau opt rînduri subțiri. „Pentru că altfel, dacă îi grăbești tratamentul îți apar crăpături. De aia și în trecut se spunea că se face totul cu rugăciune, ca tu să respecți timpii. Au și o logică științifică toate rugile astea de pe o zi pe alta. Rugăciunea practic nu e că te pui acolo te așezi și spui: în numele Tatălui al Fiului și al Sfîntului Duh, rugăciunea se află în tine și în momentul în care zugrăvești un sfînt nu ai cum să nu meditezi la dînsul”, spune Iulia, dîndu-mi spre exemplu pe Sfînta Muceniță Iulia, pe care nu o poți desena fericită, știind mai ales prin ce chinuri martirice a sfîrșit.
Cu gîndul la cer
Din penson, Maica Domnului iese tristă. Nu pentru că Iulia trece peste vreo etapă importantă din întregul proces de realizare al icoanei, ci pentru că atunci cînd începe să o deseneze și să zgîrîie toate liniile care o construiesc, se gîndește la viața pe care Fecioara Maria a dus-o pe pămînt. „Și mă gîndesc la ea, că era o fetișoară trăită într-un evreism ortodox, foarte strict, crescută la mănăstire de la vîrsta de trei ani, care la 14 ani a rămas gravidă de la Sfîntul Duh și care mai și știa ce se va întîmpla cu copilul ei. Și atunci, chiar dacă multă lume îmi zice, «ce triste sînt maicile astea, ce nu le faci și tu mai zîmbărețe?», eu le răspund «Dar ce avea atîta de zîmbit, săraca?»”.
Altădată, profesoara restaurează icoanele clienților, îndrumîndu-i să nu schimbe elemente din compoziția inițială, „și în loc să pun aur să fac un hașur” care să fie dovadă de respect pentru cel care a avut răbdare să le picteze înaintea ei. „Trebuie să-ți fie reperabilă intervenția de către specialiști. Tu în momentul în care schimbi ceva poți fi acuzat de fals, dacă nu se cunosc semnele”, continuă Iulia să-mi povestească, arătîndu-mi punga de deasupra dulapului, în care are o icoană pe care o ține la tratament. De fapt, termenul de restaurare nu mai numește ca înainte consolidarea a ceea ce a mai rămas din monument, ci presupune intervenția directă asupra acestuia cu scopul de a-l face nou, motiv pentru care, „noi, românii am pierdut Mănăstirea Curtea de Argeș pentru că a venit un așa numit specialist din Franța, care credea el că revoluționează metodele restaurării dărîmînd tot și construind totul de la început pe proiectul inițial. Practic, Curtea de Argeș actuală nu este originală”, spune mîhnită Iulia, pentru că, dintr-o greșeală, s-a pierdut un monument brîncovenesc.
***
La Bîrlad, Iulia merge cu familia în fiecare vară. Vacanța este cel mai așteptat moment din timpul anului pentru cele două fetițe ale pictoriței, care au aranjate prin apartament desene făcute acasă împreună cu mama. Alături de ea, fetele ascultă seară de seară povești în limba română, cum s-au obișnuit de cînd erau mici. Cînd se adună la joacă afară, în fața curții bunicilor, „o grămadă de copii, ca la noi, pentru ele este cea mai mare veselie. Iar noi ne bucurăm cînd vedem că fetele noastre știu să vorbească foarte bine limba noastră, preferă să o vorbească, iar cînd vine cineva la noi în vizită, ele întreabă «cine sosește?», «Cutare», «Aaa, ăsta nu vorbește românește!»”.
Iulia CIUHU
Adaugă un comentariu