Bărbatul care leagă poveștile filă cu filă
Povești fără timbru 27 februarie 2017 Niciun comentariu la Bărbatul care leagă poveștile filă cu filă 107Pe Gabriel Panainte l-am găsit lucrînd de zor în garajul său. Într-un spaţiu mic, înveselit de mobilă colorată, mîinile lui dau o nouă viaţă cărţilor pe care le primeşte la legat. E mîndru că practică una dintre cele mai vechi meserii şi se laudă că-i printre puţinii care mai fac lucrul ăsta, tradițional, așa cum cere cartea. A terminat teologia, nu a dorit să se facă preot, dar a hotărît să rămînă totuşi aproape şi să slujească Biserica într-un alt mod. Așa că, de un an de zile, trăieşte doar din legatul cărţilor religioase. Spune că-i merge destul de bine și mormanul de cărți care-l așteaptă pe rafturile mari și portocalii din lemn masiv lasă să se vadă limpede că nu duce lipsă de lucru deloc.
„Nu ştiam nimic despre materiale de legătorie. Am învăţat să cos de pe Youtube şi legam apoi cu hîrtie de cadouri, autocolant şi la lipit foloseam mereu aracet pentru lemn. Era un kitsch total, nu îmi plăcea deloc ce ieşea”, îmi povesteşte amuzat Gabriel despre primele sale experimente, de cînd s-a apucat să lege cărți și să se-avînte să facă din meșteșugul ăsta o meserie adevărată.
Pe strada Avîntului, undeva în apropiere de centrul Vasluiului, se află atelierul lui. Om modest din fire, îmi spune că a transformat singur fostul garaj al bunicului său şi a decorat cu mîna lui fiecare colţişor, aranjînd cu grijă, după o ordine numai de el ştiută, fiecare instrument, literă şi bucăţică de material, dintre cele pe care le foloseşte la cărţi. Din afară, de după uşa veche şi ruginită de garaj, nici nu ai putea să îți imaginezi că acolo sutelor de cărţi li se oferă, practic, o nouă viaţă. Că în atelier are loc un fel de „operaţie estetică”, doar că făcută pe cărţi. De cum intri, „universul de lucru” a lui Gabriel nu are cum să nu-ţi smulgă un zîmbet şi nu poți cum să nu te bucuri atunci cînd vezi jocul ameţitor de culori dintre canapeaua de un albastru electric care contrastează perfect cu dulapurile portocalii, unde îşi ţine instrumentele.
Meserie de la Dumnezeu
„Prima comandă am avut-o acum un an cînd abia mi-am făcut şi firma, dar eu practic de vreo patru ani această meserie şi nu mă văd în viitor făcînd altceva.” Gesticulează mult şi îmi dă detalii despre fiecare instrument şi material în parte folosit în tot procesul de refacere a unei cărţi. Foarte minuţios şi organizat îmi arată locul unde trebuie să stea fiecare instrument de lucru şi îmi spune cu mîndrie că-i printre puţinii oameni care mai leagă cărţi de mînă. De la bunicul său, care a fost strungar, a moştenit toate presele pe care le foloseşte astăzi, iar în glasul lui nu poți să nu sesizezi o urmă de mîhnire cînd îmi spune că e singurul din familie care îl sprijină în tot ceea ce vrea să facă. Trăind într-un mediu religios şi încurajat în permanenţă de către părinţii săi, a apucat calea teologiei şi a vrut să se facă preot. Mă privește și-mi spune că, totuși, el niciodată n-a avut chemarea aceea, „pe care trebuie s-o simți”, iar cînd a cunoscut sistemul, s-a descurajat de tot și n-a mai vrut să continue.
„A fost un jurămînt al mamei către Dumnezeu. A zis că dacă primul copil va fi băiat, îl fac preot – așa că am vrut asta, pentru ea. Dar sistemul are problemele lui şi nu mi-a plăcut, n-am rezistat. Tot ce ţine de Biserică nu e perfect şi nu a fost pentru mine. Mie îmi place să mă exprim liber, nu să fiu îngrădit.” Admite că rişti să fii lăsat la periferie şi să fii nebăgat în seamă în orice domeniu sau ţară ai lucra, nu doar în biserici. S-a rugat atunci la Dumnezeu pentru o altă meserie care să fie aproape şi de biserică, dar care să îi ofere şi libertatea necesară, şi îmi spune că atunci i s-a dat legătoria. Din acel moment s-a axat mai mult pe refacerea cărţilor religioase și s-a dedicat altfel legăturii sale cu divinitatea.
Cînd a dorit să facă seminarul, din cauza unor probleme financiare, a fost nevoit să dea la un liceu obişnuit. A ales specializarea matematică-informatică și, în mod ironic, pe toată durata celor patru ani, a urît cele două materii cel mai mult, din toată programa. Deşi îi e cam greu şi strîmbă din nas, Gabriel nu neagă faptul că şi matematica l-a ajutat în această meserie, iar faptul că recunoaşte că jumătate de milimetru greşit poate să însemne multă muncă în zadar, nu face decît să îi confirme că matematica i-a fost destul de folositoare pînă acum. „În ultimul an de liceu am făcut programare pentru site-uri web, iar acest lucru m-a ajutat foarte mult. Practic site-ul pe care îl am acum e făcut şi administrat de mine.”
Poveştile unor cărţi dezmembrate
De un an de zile, Gabriel trăieşte doar din legatul cărţilor şi zice că îi merge destul de bine. A învăţat tot ce ştie de la prietenul său, care îi este totodată şi model, Mihai Vârtejaru. Îşi aminteşte cum a fost în vizită la el, la Bucureşti, şi cum a evoluat atunci cel mai mult. El i-a cumpărat primele materiale şi l-a încurajat să meargă mai departe pe această cale. Cînd vorbeşte despre prietenia dintre ei, faţa i se luminează exact ca atunci cînd îmi explică tot procesul prin care se leagă o carte – de cînd se dau jos coperțile vechi şi pînă se decorează apoi coperta, cu multă migală.
Primeşte destul de multe comenzi online şi datorită faptului că este la început de drum se străduieşte să le onoreze pe toate. Îmi spune că partea cea mai grea este decoratul care îţi ia şi mai mult de două ore pe carte. Face totul manual şi îmi explică că el nu are un model standard, impus. Are pe site cîteva exemple însă, în funcţie de buget, persoanele pot spune exact cum să arate cartea pe care ei o doresc.
Ştie toată istoria acestei meserii și dacă n-ar avea atît de mult de muncă, îmi zice c-am putea sta la poveşti ore în şir pe canapeaua albastră şi mi-ar putea spune toate întîmplările legate de o perioadă doar dacă s-ar uita numai la o singură carte făcută atunci. Îmi spune întristat că din cauza doctrinei comuniste și-a cenzurii, legătorii nu au avut posibilitatea să se dezvolte prea mult. „Din cauza regimului comunist, legătoria s-a cam pierdut. Cărţile abia dacă erau legate cu o pînză tare sau un material – ceva care să fie cît de cît rezistent. Se impunea un anumit tiraj şi nume sau citate importante, care deranjau conducerea de-atunci, erau pur și simplu mîzgălite, acoperite. Am primit un exemplar de acum 100 de ani şi am putut observa cum numele regelui era şters. Am căutat pe Internet şi am văzut cum arăta originalul.”
Majoritatea materialelor pe care el le foloseşte sînt aduse din afară. Pielea este din Italia, instrumentele de lucru din Marea Britanie, iar cel mai greu de procurat sînt literele. După perioada regimului comunist s-au topit tone de litere, iar astăzi îi este destul de greu să facă rost de cîte un set şi este nevoit să-l comande tocmai din America. Dar crede că meseria asta are şi părţi amuzante. Îşi aminteşte de o întîmplare la care i-a venit să rîdă şi să plîngă la propriu. „Am făcut mai multe cărţi şi trebuia să imprim o personalizare, să scriu preot, prescurtat, «pr.», dar din neatenţie şi fiindcă aveam şi alte cărţi de lucrat, în loc de «pr.», am pus doi de «rr.» și așa le-am trimis. A trebuit să o iau de la capăt din nou.”
Îmi spune că cea mai mare dorinţă a lui este să se extindă cît mai mult şi visează să îşi deschidă în Iași propria sa librărie. Crede că şi-a găsit menirea şi vrea să împartă mai departe această meserie şi cu alţi doritori, aşa cum a făcut prietenul său cu el. Mai are însă încă o dorinţă pe care n-o spune prea des – aceea de a-şi găsi timp să lege vreodată colecţia de cărţi personale bisericești – lucru pe care n-a reușit să-l facă pînă acum, dar care l-a convins să facă această meserie.
Adaugă un comentariu