Căpitanul navelor de hîrtie
Povești fără timbru 29 noiembrie 2009 Niciun comentariu la Căpitanul navelor de hîrtie 10Grigorie Gheorghe s-a încăpățînat să aștearnă pe hîrtie tot felul de linii. Erau proiectele pentru construirea unor nave. Mai tîrziu, a trecut și de partea cealaltă, a muncitorilor, chiar dacă i se spunea căpitan. Nu i-a fost ușor cînd viața i s-a lovit de valuri și a continuat să facă parte din echipajul vedetelor purtătoare de rachete și să simtă vibrația torpilelor prin apă. Deși pe părinți i-a acoperit pămîntul, iar el a început să ruginească precum „vasele”, mai aude și acum vorbele tatălui: „Fă-te marinar!”.
„Sînt lucruri care se pot scrie și unele care sînt secrete pînă azi”, îmi spune Gheorghe Grigorie. Ne-am cunoscut în timpul unei călătorii cu trenul accelerat, pe ruta Constanța-Iași. Îl învăța pe nepotul său jocul cifrelor, însoțindu-l spre casă. Printre vorbele „sfătoase” spuse copilului, mă privește lung și-mi zice că este proiectant de nave de război pentru flota românească: ,,în șapte ani nu am văzut deloc Iașul, treceam mereu seara prin gară la Ungheni și de acolo, direcția Leningrad”. Acolo avea să învețe, după „rețetă”, ce a făcut toată viața.
Aveau „di tăti”
În Rusia a ajuns „forțat” de directorul liceului militar din Galați, după bacalaureat, „examen de maturitate”, cum îi spune bătrînul de 72 de ani de lîngă mine. Își amintește că într-o zi, profesorul a intrat în clasă și i-a pus pe toți să dea un examen, la fizică, matematică și chimie. ,,După astea ne-a spus că șase dintre noi pleacă la Galați. Printre ei, eram și eu, dar habar nu aveam ce urmează. Țin minte că directorul m-a strigat și mi-a zis că sînt repartizat să plec în Uniunea Sovietică. Zece zile mi-a dat”. Ridică ochii și îmi spune mîndru că de la ruși au primit de toate: „riglă de calcul, trusă de proiectare, șevalet, ghete de forbal, patine și bocanci, ski-uri și echipamente sportive pentru sală”.
Tresare deodată și îi vine în minte imaginea celor pe care i-a lăsat acasă. Toată fața i se strînge în împreunarea sprîncenelor groase, cînd îmi povestește despre părinți. Mama care trebuia să aibă grijă de tatăl șubred, împușcat într-o misiune la Brașov îi tulbură gîndurile. ,,Am plîns vreo două săptămîni, credeam că n-o să mă mai întorc niciodată acasă”, zice inginerul aproape în șoaptă. E pentru prima dată, cînd liniștea se lasă în compartiment.
Dansul în limba rusă
Nu avea să dea numai peste greutăți în URSS. Îmi spune că a ,,mîncat rusă pe pîine” cu un profesor specialist în limbi romanice, venit tocmai din Cuba. În primele zile, învăța cîte zece cuvinte, ca mai apoi să ,,rupă bine”, după cum spune el, ca un român neaoș. Și acum mai scapă cîte o vorbă două în rusește. „Prima dată cînd a intrat în clasă ne-a întrebat așa «Cum se zice pacoinic, în limba romînă?». «Mort», ziceam noi”, îmi povestește Gheorghiță zîmbind. Răspunsul profesorului l-a făcut și atunci să rîdă: ,,Și la cubanezi tot asa îi zice, și dacă-i mort, e bine!”.
Primul ordin de care își aduce aminte e acela că trebuia să iasă sîmbăta la dans, cu rusoaice sau la film. „Ca să învăț limba mai bine. Apoi, cînd ne întorceam din oraș ne lua la întrebări, sa vadă ce știm nou”. Cu o statură robustă ca cea a căpitanului Hook și o voce la fel de groasă, Gheorghiță era ușor de remarcat printre albanezi, polonezi, chinezi și nemți, care urmau cursurile de navigație alături de el. La fel de prezent era și la serile dansante. Bîțîind picioarele pe ritmurile de altădată, bătrînul începe iar a povesti: ,,Tot tineretul dansa, în special muzica americană. Rușilor le plăcea jazzul. Dansul nostru era altfel decît al lor, ei erau cam demodați, aveau niște pantaloni largi, iar fetele erau leșinate după noi”. Experiența celor șapte ani petrecuți la Leningrad l-a antrenat după model „rusnac” în matematici, fizică și rezistența materialelor. Între timp pe planșele lui, începea lupta: schițele navelor de război prindeau contur.
Din port, marea pare liniștită
De rămas în Rusia, nici gînd. S-a întors în România și a început să proiecteze nave de război pentru flota noastră. De îndată își proptește ochelarii pe nasul bocarnat și începe să-mi deseneze febril un motor, unul în formă de stea, despre care pretinde mîndru, că el l-ar fi inventat. Pixul i se împotmolește sub forța mîinii aspre, iar foaia tremură, cînd apare o vedetă purtătoare de rachete și torpilele ei.
,,Ni se zicea unitatea de surdo-muți. Nu trebuia să stie nimeni ce se întîmplă”, își eliberează Gheorghiță cuvintele ca dintr-o închisoare. Amintirea echipajului de marinari militari de pe vedetele purtătoare de rachete, cu un glas vlăguit bătrînul, îl face să se simtă ca un trădător. Pentru el, „lumea era pe val” și numai sunetul torpilelor îl făceau să mai tresară, atunci cînd era în misiune. Îmi spune printr-un oftat că ,,toată viața mi-am mutat-o pe navă”. În fiecare clipă se stăpînește să nu se uite pe geam, cum îi fugea odata privirea în larg, pe vremea cînd era șef de șantier naval la Constanța. Munca l-a dus și la Mangalia, acolo unde ținea evidența vaselor și „nimic din ce plutea, nu-mi scăpa din ochi. Întreaga flotă a trecut prin mîinile mele, de la vedeta cea mai mică la crucișătorul Mărășești”.
Îmi descrie în amănunt serile petrecute în saloane luxoase pe mare și fiecare femeie pe care a întîlnit-o prin porturile Europei. Dar toate se îmbracă repede într-o singură imagine, din iarna lui ’62. ,,A înghețat bocnă toată Dunărea. A înghețat chiar și marea în unele porțiuni. În bazinul de la Mangalia, unde era flota noastră de bază ajunsese gheața la un metru și ceva grosime. Dacă navele erau strînse de gheață, plesneau. Făceam patrulări prin Mangalia, de la șantier pînă la ieșire și noaptea fără oprire, la minus 40 de grade”, redă Gheorghiță ca într-un raport. Pe vremea aceea era căpitan de rangul I pe un spărgător de gheață și a primit comandă din port să plece, în preajma Crăciunului. A pornit „să are” Marea Neagră împreună cu alte două „nave”, Poseidon și Poarta Albă. „Revelionul l-am făcut în marș. Nu am ajuns bine la Hîrșova, că unul dintre spărgătoare se avariază și trebuie să se întoarcă. Poarta Albă se strică și ea și rămîne ancorată pe malul Dunării”. Nici lor nu le-a fost ușor: „Cel mai mult ne-am chinuit la Cotul Pisicii, la Galați, unde aviația română arunca tone de bombe în fiecare zi, făcea gaură în gheață și pînă venea a două bombă, îngheța la loc. Am salvat școlile și cătunele de la inundații”. Pînă la Brăila le-a luat mai bine de o lună să ajungă „că nu mai mergea motorul și am rămas să plutim pe gheață”, dar Gheorghiță îmi spune că pe el „nimic nu mă oprește, nici măcar o elice mîncată de gheață”.
Își amintește cum în aceeași „călătorie” au rămas fără provizii. Au început să mănînce zăpadă, pînă și-au meșteșugit schiuri din butoaiele de murături, ca să facă rost de cîțiva crapi și niște cartofi degenerați de pe mal. Nu aveau voie să intre la rezerva de hrană a navei, decît în situație de război, însă a umblat și acolo, ,,am terminat macaroanele, am intrat și la biscuiți, care aveau viermi în ei, dar nu-i nimic, am mîncat și d-ăia” , își amintește căpitanul. Nici nu se gîndea atunci că avea să fie acuzat de unul din șefii de doc din Mangalia că el pricinuise toată întîrzierea. „«Îl băgăm pe Grigorie la pușcărie. O elică din asta costă mult», așa mi-a zis inginerul Cinghină»”. Dar nu au avut soi de izbîndă cu el.
Acum, la 72 de ani se aprinde ca o scînteie cînd vorbește despre flota românească. „Ce am avut bun de la italieni, ne-au luat rușii. Distrugătoarele ni le-au luat, submarinele ni le-au luat, unul singur ne-a lăsat, pe care ne-au obligat să-l tăiem. Și ne-au lăsat niște hardughii, îmi pare rău că trebuie să o spun și nu e bine. Ne-au lăsat niște dragoare de-ale lor, rusești, pe care le-au folosit în timpul războiului din oceanul înghețat și ei nu aveau nevoie de ele, dar de ce le-au lăsat? Ca să putem instrui oamenii, să nu desființăm de tot”, trece repede ca într-un inventar ce-a mai rămas din flotă după cel de-al Doilea Război Mondial. Și-a văzut navele cum pleacă din port, „ca pe niște copii care se duc la facultate”. A schimbat bordul spărgătorului cu banchetele de tren. I-au mai rămas vizitele la nepot, pe care, pe drum spre casă, în Iași, îl învață să construiască ce știe el mai bine. Îl urmăresc cu ochii pe băiat, care meșterește ceva între palme. După mai puțin de două minute rîde către mine și îmi arată un vaporaș din hîrtie.
*fregată – veche navă de război cu vele, rapidă, cu trei catarge și artilerie puternică, de recunoaștere, de pază și de legătură între navele mari;
*vedetă – Mic bastiment de război, pe mare sau pe fluviu, folosit mai ales pentru observații;
*spărgător de gheață – navă special construită pentru a sparge gheața într-o apă navigabilă și a face posibilă navigația în lunile de îngheț.
***
Freamătul sîngelui
Pe Grigorie îl macină dorul de casă. Și-a lăsat părinții cînd a plecat în Rusia fără să le dea multe de veste. Nu a uitat nici acum, anii ’38 -’40, „cînd trăiam în belșug”. Tatăl lui era strungar și abia pusese bazele fabricii IAR Brașov, iar mama, țesătoare la război în Galați. „Tata spunea că ar fi putut să cumpere într-o lună de zile un car cu boi, o trăsură cu cai, cu vizitiu cu tot. Mergeam numai cu trăsura, părinții mă cărau peste tot”.
Nu avea să le fie bine multă vreme. ,,Cel mai mare cui băgat în creierul meu a fost cel de 4 aprilie 1944. Am văzut cu ochii mei oameni morți, la calea ferată și unuia căruia îi căzuse capul de pe umeri”. Bombardamentul în Brașov începuse. „După 5 zile, ne-am dus cu trenul, ne-am îmbarcat în două vagoane. Luam șinele din spate și le mutau în față și în spate nivelau terenul, să nu ne găsească rușii. Și cînd am ajuns în pădure, locomotivele le-au transformat în cazane și ne-am mutat în barăci făcute din lăzi de ambalaj și am trăit în ele pînă a venit frigul. Eram două garnituri de tren pline de muncitori, cu forje, freze, cu strunguri, polizoare, unii cu rațe, gîște, porți unii și-au luat chiar și mobile, noi am plecat cu bocceaua”. Se mutau din sat în sat, pînă ce au rămas în Corbi, un sat de porcari. De acolo, își amintește de o nuntă, unde a mîncat „piciorușe de broaște”. Cînd s-au întors, după doi ani, în casa lor stătea altcineva. „Ne furaseră tot și nu am mai putut intra”. Așa au plecat în capitală, unde tatăl i-a „luat calea partidului comunist”. Atunci se supăra cînd îI spunea „bătrînul” lui că trebuie să meargă la defilări, dar cînd „a simțit că moare mi-a zis numai atît «Fă-te marinar»”. N-a apucat să-l vadă proiectant de nave și căpitan. S-a întors acasă numai să-și găsească mama singură, „nu-i mai purta nimeni de grijă”. Abia acum, cînd își vede copiii mari înțelege de ce l-a trimis tatăl pe mare, „să mă fac și eu ca el”. Dar „calea partidului” nu a vrut niciodată să o ia. Gheorghiță a rămas tributar mării.
Diana IABRAȘU
Adaugă un comentariu