Clădirile sub care s-a îngropat comunismul
Povești fără timbru 21 octombrie 2013 Niciun comentariu la Clădirile sub care s-a îngropat comunismul 42La picioarele construcțiilor au căzut sute de români.
Despre România din perioada comunistă se spune că ar fi semănat Americii din punct de vedere al grandorii și al măreției clădirilor construite. Diferența este că americanii construiau pe verticală, iar românii pe orizontală. După căderea comunismului, României i-a rămas Palatul Parlamentului, a doua construcție din lume după Pentagon, Bulevardul Unirii, echivalentul socialist al Champs-Élysées, Transfăgărășanul, drumul de 90 de kilometri, săpat în munți în doar patru ani de zile sau Hidrocentrala Vidraru, situată la 104 metri adîncime. Dacă oamenii care au trăit în perioada comunistă și le amintesc ca mărci ale epocii respective, cei tineri încă le descoperă. Mărturiile vremurilor trecute s-au lăsat descoperite prin intermediul proiectului ATRIUM (Arhitectura Regimurilor Totalitare în secolul al XX-lea în Managementul Urban) al Mitropoliei Moldovei și Bucovinei timp de o săptămîna jurnaliștilor ieșeni care au vizitat clădirile comuniste din București, Brașov și Iași.
Muncitorii care au lucrat la cetatea Poienari au cărat pietre și s-au căznit pînă au crăpat hainele de pe ei.
Există oameni care spun povești despre comunism și oameni care le cred. Poveștile se pierd sau se distorsionează, dar realitatea este prinsă undeva, între plăci de beton, lemn și materiale care au pus lăcat secretelor comunismului. Clădirile au rămas, mai impunătoare, standardizate sau mărețe și au luat cu ele poveștile de viață ale muncitorilor care au lucrat de dimineață pînă seara pentru îndeplinirea idealului comunismului: măreția. Cei care povestesc despre asta sînt arhitecții, care consideră că, deși construcțiile monumentale reprezintă simboluri ale unei epoci, ceea ce trebuie să iasă la suprafață este inteligența oamenilor care au lucrat sau care au murit în acea perioadă. Cum sînt cei care s-au jertfit pentru ridicarea cetății Poienari de la poalele Transfăgărășanului unde muncitorii au cărat pietre și s-au căznit pînă au crăpat hainele de pe ei.
Măreția Bucureștiului
Din interiorul Casei Poporului, totul strălucește. Mîinile celor 700 de arhitecți și a celor peste 20.000 de muncitori au lucrat 24 de ore pe zi ca să pună cap la cap doar materiale românești. Nu avem voie să fotografiem sau să filmăm, doar încercăm să închidem într-un colț al minții ceea ce vedem.
Pe străzile Capitalei e forfotă de dimineață. În fața Palatului Parlamentului, numită și Casa Poporului, mașinile se strîng ciorchine și formează o aglomerație colorată în care ai impresia că ești captiv. De la balconul Casei Poporului ți se înșiră în fața ochilor un bulevard de patru kilometri jumătate lungime, care se întinde asemenea unui covor. Dacă închizi ochii, încerci să îți închipui imaginea celor șase mii de case demolate, a celor 30 de biserici, cutremurul din 1977 și dorința lui Ceaușescu de a întrece Champs-Élysées în lărgime. Din interiorul Casei Poporului, totul strălucește. Mîinile celor 700 de arhitecți și a celor peste 20.000 de muncitori au lucrat 24 de ore pe zi ca să pună cap la cap doar materiale românești. Nu avem voie să fotografiem sau să filmăm, doar încercăm să închidem într-un colț al minții ceea ce vedem. Stăm sub un candelabru monumental, din cristal de Mediaș, de circa cinci tone, ne auzim propria respirație în Sala de Banchete și atingem cu două degete draperiile de catifea roșie cu fir de aur și argint. Prin fața ochilor ne trec candelabre, tavane dantelate, brocarturi, tapiserii, covoare grele, finisaje interioare din esențe de nuc, cireș, paltin sau stejar, care ni se par într-adevăr strălucitoare.
Asemenea stelei din inima Bucureștiului. O stea în cinci colțuri, simbol al comunismului, ridicată la aproape 50 de metri înălțime, ca Monument închinat eroilor din Parcul Carol. Încadrat între cele două războaie, cel de Independență și cel de-al Doilea Război Mondial, monumentul e păzit de doi străjeri. Arhitecții povestesc că s-ar fi dorit demolarea lui pentru construirea Catedralei Neamului, însă s-a renunțat la idee, materialele folosite fiind de foarte bună calitate. Rămînem la înălțime, privind de la picioarele hotelului Intercontinental, de 77 de metri, cea mai înaltă clădire din București pînă în 2004, construită în același timp cu Teatrul Național „Ion Luca Caragiale”, „o construcție spectaculoasă în sine, cu o fațadă de sticlă, prin care se dorea ca spectatorii să rămînă prinși în piesă.”
Simetrie perfectă între Iași și Brașov
De la București spre Brașov, trecerea se face printr-un „drum strategic” de 90 de kilometri, care șerpuiește printre rocile dure ale Munților Făgăraș. Transfăgărășanul este cunoscut ca fiind „drumul dintre nori” pentru că aici au murit peste 40 de muncitori, dar și pentru că sus, ai impresia că ai putea să îți continui drumul dincolo de munți. Pe dealul din Brașov a fost construită la finalul anilor ’60 Universitatea Transilvania. „Așezarea pe un deal a universității are și o anumită simbolistică: o putem considera o reprezentare a educației la nivel înalt”, ne explică arhitectul Ovidiu Taleș, în fața unei clădiri vechi, fără o arhitectură deosebită, dar funcțională, construită în trei ani de zile. „Acesta este momentul în care își fac apariția prefabricatele, care dădeau o rapiditate în realizarea construcției, fără a se ține cont de aspect”, mai adaugă acesta. De asemenea, începea perioada în care se ținea cont și de problemele economice, cu un puternic accent pe simetrie. În categoria construcțiilor simetrice se înscrie și Casa Pătrată din centrul Iașului, cu laturi perfect egale. „De la balconul acestei clădiri erau ținute majoritatea discursurilor din perioada lui Ceaușescu, cu fața la Palatul Culturii”, ne mărturisește Victoria, ghidul nostru.
La poalele Transfăgărașanului e liniște. Nu e frig și nici nu plouă, dar aerul de toamnă face ca pe drum să întîlnim doar două mașini. Drumul care leagă Muntenia de Transilvania a furat peste 40 de vieți în perioada 1970-1974, cînd a fost construit, la dorința dictatorului Nicolae Ceaușescu. Dincolo de cifra oficială, martori ai vremurilor spun că au murit doar 400 de băieți cînd s-au efectuat lucrările la baraj. Primul segment al Transfăgărășanului începe de la Hidrocentrala Vidraru. De departe, statuia care poartă în mîini însemnele fulgerului sau „omul care a îmblînzit fulgerul” pare că o veghează. Asemenea lui este și domnul Cezar care de cînd se știe aici lucrează. „N-am făcut nimic altceva de cînd mă știu, aici e toată viața mea. După ce am terminat liceul, am venit aici. Uitați, sistemul ăsta care indică etajul la care se află lifturile, e făcut de mine acum 30 de ani. Eram tare mîndru de el și iată că încă s-a păstrat de atunci”, ne spune arătînd pe peretele mare, din fața noastră cele două dreptunghiuri de culoare roșie și verde.
La nivelul -5, găsim scris că „viața trece, opera rămîne”. Comunismul a căzut, dar Hidrocentrala de la Vidraru încă aprinde 4.400.000 de becuri.
La realizarea Hidrocentralei au muncit peste 40.000 de oameni, în perioada 1959-1965, rezultînd astfel o construcție rezistentă la un cutremur de peste opt grade. Dintre aceștia, doar puțin mai trăiesc. „La întîlnirea de 45 de ani a venit unul dintre inginerii români care au proiectat și plîngea rezemat de peretele ăsta, zicîndu-ne: «Domnule, știi cît am muncit eu cu mîinile astea la zidul ăsta?” A fost o muncă impresionantă”, ne spune domnul Cezar coborînd timp de aproximativ trei minute cu liftul, la nivelul -5. La 104 metri adîncime găsim scris că „viața trece, opera rămîne.” A căzut regimul, dar a rămas puterea hidrocentralei de a putea produce curent pentru aprinderea 4 400 000 de mii de becuri de 100 watt.O astfel de operă, care a rămas și după moartea celui care a muncit la ea, este Teatrul „Sică Alexandrescu” din Brașov, pe care îl găsim mirosind a lac, beton proaspăt turnat, cu interior înțesat de schele. Mirosul de vechi se păstrează încă din 1959 cînd a fost finalizată construcția de către Ion Cristodulo. „Lucrările de decorațiune au fost realizate în 40 de zile de acesta, inspirația provenind din arhitectura populară și locală”, ne spune arhitectul Ovidiu Taleș. Tot Cristodulo a fost cel care timp de patru ani a fost scenograful primelor ediții ale Festivalului Internațional Cerbul de Aur în perioada 1968-1971.
Dincolo de măreția pe care o arată construcțiile din perioada comunistă, arhitecții consideră perioada a fi una umbrită de modelele impuse, vremuri în care cuvîntul lor nu se înscria în lista de priorități a conducătorilor vremii. Dovada că acele timpuri s-au risipit stă statuia Indepedenței din Iași, al cărei citat „Independența e suma vieții noastre istorice”, aparținînd lui Mihai Eminescu, a luat locul celui impus de Ceaușescu, care nu a mai rămas scris nici în mintea arhitecților.
Puțini sînt cei care își mai amintesc faptul că femeia care ilustra independența României atunci, era reprezentată de Elena Ceaușescu.
Mădălina OLARIU
Adaugă un comentariu