Cu furca-n brîu și tancul la televizor
Povești fără timbru 5 decembrie 2016 1 comentariu la Cu furca-n brîu și tancul la televizor 76Ziua națiunii n-a speriat în niciun fel oamenii adăpostiți de umbra dealurilor înalte, care și-au clădit casele pe marginea unui iaz imens, în Nacu-Leahu. Nu i-a făcut să se simtă mai smeriți sau să-și dorească să lase muncile deoparte. S-au strîns unii lîngă alții, s-au ajutat, s-au grăbit și și-au ținut de urît trăind, unul celuilalt. Fie c-au înjunghiat un porc, că și-au împreunat mîinile la căldură pe teracota unei sobe sau că și-au lipit ochii de-același ecran cu desene animate – toți s-au păstrat departe de orice ceremonie care le-ar fi putut înstrăina, cîtuși de puțin, mulțumirea că-s acasă și i-ar fi putut face să creadă c-ar datora asta altcuiva, mai puțin propriilor lor puteri.
Cum mergi spre Botoșani, dinspre Iași, o uliță se întrezărește dintr-o margine a asfaltului și, cu încăpățînare, își face loc pe dealul abrupt din partea dreaptă. Dac-o urmezi, mașina te hurducă încoace și încolo cu putere și ți se pare că jocul dintr-o groapă în alta nu se mai termină. Oriunde te uiți vezi doar cîmp și singurul lucru care te face să mergi înainte e drumul – gîndul că pe-acolo, înaintea ta, a mai călcat cineva de curînd.
Cîmpul din fața ochilor ți se termină cînd, după vreun sfert de oră de mers, în loc de uscăciunea murdară a pămîntului, ți se întinde înainte o apă înghețată – cît vezi cu ochii. Pe marginea opusă a iazului se-aștern dărăpănăturile unor case care-au fost, cîndva, locuite. Li se mai văd urmele de var alb pe pereții aproape năruiți și, în loc de cele ce-au fost odată geamuri, azi sînt niște găuri care te fac să vezi chirpicii din interior. Acum cîțiva ani, cînd oamenii de pe partea cealaltă a iazului au hotărît să se mute mai aproape de satele din comuna Deleni, de care aparțin, și-au părăsit casele. Unii s-au mutat la copii, prin satele cu mai mulți oameni, în timp ce alții au părăsit satul ce se numea atunci Nacu, ca să se mute aici, lîngă buza iazului, unde se-ajunge mai ușor cățărîndu-te pe drumul care dă din șosea. Acum, satul se numește Nacu-Leahu și numără cam 15 oameni, cu tot cu cei trei-patru la număr care și-au făcut case pe pămînturile familiei și-acum locuiesc în străinătate.
Moș Prodan și nevasta, tanti Aneta, stau în Nacu din 1935. Și-au făcut casă de-atunci pe marginea asta a iazului și, o bună bucată de vreme, cînd pe pămîntul din jurul iazului se plantau toate soiurile de legume, așa-zisele „bunuri obștești”, tot ce se-ntîmpla cu siguranța locului era-n mîinile sale. De cînd a ieșit la pensie și stă acasă, îmi spune c-au început lucrurile să se ducă de rîpă. „Ultima dată, cînd au făcut cărare să poată ajunge la iaz – că de-acolo se iriga tot, a doua zi de dimineață le-a dispărut pompa. M-au întrebat pe mine cine-o fi furat-o. Da’ de unde-oi ști eu?”
Casa mică a lui moș Prodan stă proțăpită între casele noi ale copiilor, care-și caută locurile prin alte părți. Dacă ieși în tindă și stai sprijinit în pragul ușii, poți să vezi iazul cît e de mare și biserica satului, construită acum cîțiva ani, să nu mai meargă oamenii la sărbători în satele din comună. Așa, de cînd cu biserica nouă, preotul din Slobozia vine, la sărbătorile mai mici, trecute cu cruce neagră-n calendar, și mai ține cîte-o slujbă, să simtă și oamenii că Dumnezeu nu i-a uitat de tot, aici, la capătul lumii.
Singura treabă pe care moș Prodan n-o înțelege e că, deși s-a făcut biserică-n sat, nicăieri pe lîngă ea nu s-a gîndit nimeni să găsească loc și de-un cimitir. „Mergem și cărăm un mort peste deal, pînă-n primu’ sat. Mergem toți pe jos și, iacă’tă, unde ți-ar fi mirarea, că mai moare-o babă pe drum!”, îmi zice moșul rîzînd, trecîndu-și tulburat mîna peste frunte.
Cum se pedepsesc politicienii
Tanti Adela ascultă cuminte dintr-un colț al patului, sprijinită de sobă și, din cînd în cînd, mai învîrte firul de lînă care iese leneș din furca pe care și-a prins-o la brîu, sub pestelcă. Moș Prodan se uită la ea cu un fel de mîndrie și-ncepe să povestească cum, de curînd, a fost în audiență la primarul comunei. Se uită, se-ncruntă și, dintr-un murmur de voci, se-aude o comandă și-un cîntec de fanfară. Televizorul e proptit pe-un dulap, într-un colț al camerei, și tancurile defilează la parada de 1 Decembrie, sub Arcul de Triumf. „Ce? Te uiți la tancuri? Avem, Anetă, tancuri și pe deal la Copălău, lasă”, zice moș Prodan și-nchide televizorul, să nu-l mai întrerupă nimic din vorbit.
Cînd a fost în audiență la primar, i-a cerut să-i aducă o mașină cu balastru și să i-o pună pe ulița asta mică, care-i leagă casa de drumul principal, că nu poate ieși din ogradă. A vrut să i-o plătească el, dar tot nu i-a adus nimeni nimic. „Ei lasă, dacă nu pot ieși din casă, n-am să mă duc să mai votez acu’; le-arăt eu lor!”
Guițatul porcului e noul cîntec de fanfară
Într-o ogradă, parcă toți ceilalți oameni din sat, adică vreo patru la număr, par să se fi adunat în jurul unui suport de lemn proptit pe niște buturugi. C-o mînă ținînd pompa legată la butelia de gaz, din care iese focul și arde pielea porcului, și cu cealaltă un cuțit cu-o lamă imensă, un bărbat se învîrte dintr-o parte în alta a postamentului. Răzuiește animalul mort cu dexteritatea unui maestru și se uită cînd la porc, cînd la ceilalți bărbați din jur cu o mîndrie ieșită din comun. „Înainte se tăia porcul de Ignat, de ziua porcului – acum, îl tăiem de ziua omului”, spune bărbatul și toată lumea izbucnește într-un rîs, parcă contagios, care taie frigul ce se tot întețește.
Bărbatul e clopotar la biserică și, azi-dimineață, cînd a sunat preotul să anunțe că peste jumătate de oră o să vină să țină o slujbă mică, de ziua națiunii, el era deja în toiul treburilor. „De-ar fi sunat măcar de-aseară, să ne pregătim”. Luați prin surprindere, prinși fiecare cu muncile lor puse la punct dinainte, cînd a venit preotul n-a mai mers nimeni în bisericuța mică la slujba de 1 Decembrie, așa că preotul s-a decis rapid și a mers cu molifta prin puținele case ale oamenilor, care l-au și primit.
În casă, ferindu-se de ultimul guițat al porcului de la înjunghiere, stau Ionela și Cosmina. Ionela e la liceu, în clasa a X-a, în timp ce sora ei, Cosmina, o fetiță blondă căreia îi ies cele două codițe împletite strîns de sub bonețica albă, e la grădiniță. Azi sînt acasă, că au liber de ziua națională, așa c-au putut să se întoarcă de la cămin și să stea cu părinții. Dat fiind că satul în care locuiesc nu are școală, în fiecare luni dimineața, un autobuz al primăriei din comună vine și strînge toți copiii din sat. Îi duce apoi la un cămin, unde stau de luni pînă vineri și, de-acolo, fiecare merge unde trebuie – la liceul din oraș, cu un alt autobuz, la școala primară din comună sau chiar la grădiniță.
Înainte, cînd satul era pe partea cealaltă a iazului, se construise o școală și venea în fiecare zi o doamnă profesoară care făcea naveta. Erau peste zece copii, așa că se chinuia și s-a ținut de treabă și de drumul anevoios cîțiva ani buni, pînă cînd părinții s-au mutat cu tot cu cei mici, și n-a mai avut pe cine să învețe.
În anii trecuți, în satul de acum, erau mai mulți copii și autobuzul nu-i lăsa în nicio luni dimineață de izbeliște. Erau peste zece, așa că nu-i uita nimeni. Se strîngeau, stăteau în capătul drumului și, cînd mașina ajungea în sat, îi lua pe toți și îi ducea la a doua lor casă. Acum, au mai rămas doar cinci și unii dintre ei sînt chiar la grădiniță. Cosmina îmi spune că-i place mult și că e frumos să stea mereu cu copii de vîrsta ei, chiar dacă-i departe de părinți. Zîmbește tot timpul, orice-ar povesti, și își înclină căpșorul pe după mîinile mele, să se uite la televizorul micuț, care-i pornit pe desene animate. Din cînd în cînd, oftează ca un om mare și se uită întrebător la sora ei. Ionela o privește drăgăstos și-mi spune că se teme ca de-acum autobuzul să-i lase aici și să-i uite. „Ar trebui să vină chiar și pentru un singur copil, dar trebuie mers, vorbit, depus cereri – treabă multă”, îmi spune Ionela în timp ce ochii i se plimbă pe podeaua camerei. „N-ai cum să pleci, e bine și-așa – aici e acasă.”
Un comentariu
Admitere, admitere, admitere!