Familia care-l aduce pe Hippocrates în casele liceenilor nevoiași
Povești fără timbru 4 noiembrie 2013 1 comentariu la Familia care-l aduce pe Hippocrates în casele liceenilor nevoiași 86Atît domnul Mircea, cît și doamna Nița Nedea pot spune cu mîna pe inimă că știu ce înseamnă să trăiești în sărăcie. Ambii au visat în perioada liceului să devină doctori, însă nu au ajuns. Acum însă cei doi soți pregătesc elevi de liceu cu o situație materială proastă pentru admiterea la Universitatea de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa”. Numai vara trecută familia Nedea a dat școlii de viitori doctori 16 studenți, iar despre programul lor recunosc că-i doar un pas mic față de ce ar trebui să se facă cu adevărat în sistemul de învățămînt românesc. Pentru modestia și dăruirea lor, în toamnă, la deschiderea anului universitar, au primit recunoașterea comunității academice. Cu aplauze și felicitări.
Visul multor copii care au vrut să ajungă medici și să cunoască corpul uman la milimetru s-a pierdut pe vîrful bisturiului în momentul în care și-au dat seama că nu sînt destul de pregătiți pentru admitere, iar părinții lor nu-și permit să plătească meditațiile. Amintindu-le puțin și de povestea lor de viață, familia Nedea a pornit acum doi ani un program de ajutorare a tinerilor proveniți din familii nevoiașe ce vor să dea la Medicină, oferindu-le acestora cursuri gratuite. Mircea și Nița Nedea sînt amîndoi profesori de biologie, la Colegiul Național Costache Negruzzi, respectiv Colegiul Național „Mihai Eminescu” din Iași, și spun că ideea unui astfel de program le-a venit încă de acum vreo 10 ani. Atunci însă, nu au reușit să-și ducă la bun sfîrșit planul căci printre bețele în roate cu care s-au luptat a fost și cineva de la Protecția Copilului care bănuia că totul este doar o afacere dubioasă. Au reușit însă în 2011, cînd cu ajutorul Asociației „Alexandru Ioan Cuza” s-au trezit cu 40 de înscriși, dintre care pînă la urmă rămăseseră 17. Iar acum, la Universitatea „Gr. T. Popa” 11 dintre elevii din toamnă au reușit să ajungă studenți.
Deși domnul Nedea este o persoană destul de masivă, și cu o mustață asemănătoare lui Vlad Țepeș, de fiecare dată cînd vorbește despre copii nevoiași, bărbatul își prinde bine degetele și zîmbește larg ca și cum ar vrea să ascundă ceva, ori gesticulează a furie pentru suferința pe care o poartă respectivii elevi. Toate acestea se schimbă însă atunci cînd stă la catedră, fiind de părere că la performanță se ajunge doar prin muncă aprigă. Astfel, toți cei care îi urmează programul sînt testați după trei-patru ședințe, în urma cărora decid singuri dacă mai rămîn sau nu.
Visul Marelui Arhitect
Cea mai mare mulțumire pe care cei doi profesori o primesc este atunci cînd îi văd pe copii intrați la facultate după admitere. „Mă văd sărac lipit pămîntului, intrat la Medicină. Dom’le, eu am trăit într-o familie extraordinar de săracă care n-avea ce să facă din nimic. Îmi amintesc că într-o zi trebuia să servesc masa de prînz care la noi însemna cir de mămăligă (n.r.: un amestec de apă, sare și făină de porumb). Și nu se mai termina de făcut. Iar noi cum stăteam în Galata, în spatele Mănăstirii, treceau babele cu coliva, iar una dintre ele mi-a dat un colac. Colacul ăla o să-l țin minte cît oi trăi… așa de foame îmi era” îmi spune bărbatul ștergîndu-și ochii de lacrimi.
Ambii profesori doreau să devină la rîndul lor medici, domnul Nedea recunoscînd că a avut acest vis încă de cînd avea vreo patru ani. Dar, cînd a ajuns în clasa a XII-a și-a schimbat opțiunea către Facultatea de Biologie. Nu știe însă de ce. Bănuiește că a fost mîna „acelui arhitect al Universului”. Cît despre pregătire, profesorul admite cu mîndrie că nu avea nevoie și dacă ar fi vrut să intre la Medicină, ar fi intrat, iar acum nu regretă alegerea făcută și nu ar da niciodată sala de clasă pentru una de operații.
La un moment dat, în clasa a X-a, o colegă i-a spus doamnei Nița că „tu o să te faci profesoară. Eu te înțeleg mai bine decît la oră”.
În cazul doamnei Nița nu a intervenit niciun factor divin, însă cum provenea de la un liceu vocațional, fizica a făcut-o doar în clasa a IX-a și a X-a, cîte o oră pe săptămînă. Astfel, nu a simțit că are pregătirea necesară să dea la medicină și s-a văzut obligată să încerce altceva, deoarece nu a vrut să rămînă un an acasă. Așa a ajuns să se înscrie la biologie, spunîndu-mi că acum nu-i pare rău și că nu vede această decizie ca pe una de compromis. Aptitudinile de profesor au venit ulterior, cînd și-a dat seama fără să vrea că le deține de pe vremea liceului. Atunci venind de la țară, dintr-un mediu care era văzut mai slab pregătit decît la oraș, „eu eram privită puțin mai cu reticență, drept o fetiță slabă și amărîtă. Iar eu, ca să-mi atrag colegii, veneam de fiecare dată cu lecțiile făcute. Și atunci, colegii s-au gîndit că au de unde să transcrie temele. Dar eu nu le dădeam” se amuză profesoara, cu un zîmbet molipsitor. „Le spuneam că da, «vă pot explica, vă pot face să înțelegeți», pentru că eu aveam nevoie să mă apropii de colegi și simțeam cu mare bucurie că mă pot face și utilă. La un moment dat, în clasa a X-a mi-a spus o colegă: «Nița, tu te faci profesoară. Eu te înțeleg mai bine decît la oră»”, completează doamna Nedea, care deși mai poartă un regret în suflet că nu a făcut medicina, nu-i pare rău că a optat să stea la catedră, reușind să se mențină permanent tînără prin ochii elevilor în care se regăsește.
Biologia, informatică reîncarnată
Odată cu trecerea timpului, doamna Nița recunoaște că-i puțin dificil să ții pasul cu calculatorul, în sensul că sînt mulți elevi ce ar prefera să facă o oră de informatică în locul biologiei. Iar atunci, profesoara se gîndește la toate componentele care îi vin în minte și le prezintă. Tastatura? Nimic altceva decît transformarea receptorului lovitură într-un stimul electric. Cabluri? Vrei să spui nervi. Unitatea centrală? Sinonim cu centrul nervos etc. Așa reușește să le explice copiilor ce vor să dea la informatică că și biologia joacă un rol important în viața omului.
Cînd domnul Nedea a lucrat la Comisia Națională de la Ministerul Educației, a fost dezamăgit de așa zisa „reformă serioasă”.
Cît despre cei care vor să devină medici este de părere că-i aproape imposibil dacă respectivul elev nu-i de la un liceu cu profil de științe, sau dacă nu urmează o pregătire specială. Asta, deoarece „o singură oră de biologie pe săptămînă nu este îndeajuns pentru a pune bazele unei discipline”, profesorul avînd totodată misiunea să pregătească elevii psiho-afectiv pentru lecții și să-i motiveze. Iar într-o oră, „dascălii de liceu abia dacă apucă să le dea niște informații de bază pentru Bacalaureat”, îmi spune doamna Nedea cu un regret în voce. De aceeași părere este și soțul femeii, care cu o mică notă de spaimă admite că liceul nu-i pregătește la admitere pe copii nici măcar pentru viață. Iar în perioada în care a lucrat la Comisia Națională, a fost atît de dezamăgit de așa zisa „reformă serioasă”, încît a fost dat afară puțin mai tîrziu „pentru că eram rău de gură”.
O altă inițiativă a soților Nedea este să fondeze o asociație a celor care le-au parcurs cursurile și au ajuns într-un final studenți la medicină, pentru ca ei la rîndul lor, să aibă ocazia de a-i ajuta pe copiii nevoiași ce visează să se facă doctori. Deocamdată este o simplă idee, însă domnul Mircea își amintește că așa a plecat și cu proiectul actual, vrînd să inspire lumii un pic de speranță „Așa cum taximetristul de astăzi care m-a adus de la defunctul Gică Grădinaru, cînd discutam despre viață și moarte îmi spune că «dom’le, lumea a înnebunit, nu mai face nimeni nimic», eu l-am contrazis. I-am spus despre proiect și i-am arătat ce și cum. Taximetristul și-a făcut cruce apoi de trei ori” recunoaște necăjit profesorul. De domnul Grădinariu, pe acesta l-a legat o prietenie „teribilă”, amintindu-și că el a fost cel care l-a întors la un moment dat în învățămînt.
Iar pînă la urmă, dacă niciunul dintre cei doi soți nu a reușit să ajungă medic, nici măcar fiii lor nu le-au moștenit pasiunea. „Ăla mare a vrut Arte. Cînd am auzit că vrea să facă Liceul «Octav Băncilă» să fie pictor, i-am zis «da’ tu vrei să ajungi un bețiv?»”. Chiar și așa, nu l-a întors din drum, iar domnul Mircea îmi arată cu mîndrie un tablou premiat, realizat de către Andrei. Pe Alex, fiul cel mic, a reușit să-l convingă să vină la Colegiul „Costache Negruzzi”, unde nu a rămas decît un singur an, pentru ca mai apoi să se transfere la un liceu cu profil uman și să-și urmeze pasiunea pentru jurnalism. Cu un zîmbet aproape pînă la urechi, profesorul îmi povestește despre unul dintre reportajele fiului său pentru emisiunea „În Premieră cu Carmen Avram”, care într-o ediție a realizat un material de investigație despre un politician cu influență, l-a sunat tîrziu în noapte „ca să-l întreb «băi, tu ești nebun? cum să te iei de ăla»?. Și-a dat mai apoi seama că situația era sub control. Chiar dacă niciun membru din familia Nedea nu a reușit să îmbrace halatul alb, visul celor doi soți este mai viu ca niciodată și este dus mai departe prin toți cei care ajung să le calce pragul la cursuri și să ajungă într-un final studenți la Medicină.
Un comentariu
Admitere, admitere, admitere!