În Budești, liniștea satului se cîntă la pian
Povești fără timbru 16 mai 2012 Niciun comentariu la În Budești, liniștea satului se cîntă la pian 179Abia opt ani trecuseră din viața maestrului cînd a atins clapele pianului, pentru prima oară, în fața unei săli de concert. De-atunci, peste amintirea aceea tînără s-au așezat călătorii în toate colțurile lumii, aplauze, zîmbete de copii și mult drag de muzică. Iulian Arcadi Trofin a strîns în suflet toate împlinirile, toate culorile saloanelor de artă ale Italiei și le-a închis în cutia pianului care umple acum casa din Budești. Acolo, în satul liniștit din comuna Făurei, își adună ucenicii ca să le plimbe, cu împătimire, degetele peste claviatură. Iar ei să devină „acel ceva măreț pentru care s-au născut”.
De domnul Trofin a auzit toată suflarea din Budești, deși nu toți s-au întrebat de ce dintr-una din căsuțele satului lor răsună-n fiecare zi valuri de note, ca dintr-un amfiteatru de concerte. Răspunsul a venit celorlalți ca o strîngere de mînă caldă și-un zîmbet larg, degajat. În 2001, cînd o casă bătrînească a început să prindă conturul pe care nu-l mai are nici o alta de pe uliță, unii au ridicat din umeri, alții au săltat ochii curioși și-au bătut la ușă. Așa l-au cunoscut pe Iulian Arcadi Trofin și pe „doamna mea, Camelia”, iar în mijlocul căminului lor și-au plimbat privirile pe curbele elegante și lucioase ale pianului negru.
„Aici am ales să ne continuăm aventura”, îmi spune, cu un colorat accent italian, domnul Trofin, în timp ce portițele metalice scunde se deschid înspre o curte verde, în care florile-și așteaptă bobocii de mai. „Eu sînt muzician”, declamase același glas doar cîteva minute înainte, rupînd parcă voalul de praf ridicat de pe șoseaua îngustă a sătucului. Ca o carte de vizită, din spatele ochelarilor fumurii, ochii lui zîmbesc și-acum, în timp ce alungă, blînd, un pisoi cenușiu, tolănit de-a lungul micului pod din fața intrării. Mă strecor pe lîngă el și mă las condusă spre ușa din lemn cafeniu, iar gazda mai inspiră o gură de aer din liniștea de-afară și apasă pe clanță. Pisoiul întoarce calm privirea îndărăt, ca și cum ar ști de ce am venit.
Din prag, ochii fug întîi la pianul din stînga, pe lemnul căruia se revarsă lumini de amiază prin fiecare geam înalt decupat pe perete. Și, cu pas cu pas, în încăperea de la parter se trasează liniile unui salon de muzică simplu, dar distins. E-atîta liniște încît îți poți imagina cum sună claviatura sub apăsarea unor degete nevăzute. „Am găsit locul cam rău cînd ne-am întors și-am încercat să-nnobilăm totul cum am putut. Acela…”, se oprește cîteva clipe ca să-mi dirijeze privirea către un colț al camerei, „este peretele casei vechi în care s-a născut soția mea. Eu am fost «implantat»”, continuă zîmbind.
Născut în Piatra Neamț, dar plecat la 13 ani în Iași, la Liceul de Muzică de pe-atunci, tînărul Iulian nu e greu de ghicit în trăsăturile blînde ale bărbatului de-acum. „ Au urmat după aceea cursurile Conservatorului la secția pian principal și-am terminat studiiile în 1982. În ’85 am plecat în străinătate, în Italia. Ăsta a fost destinul meu”, își încheie entuziasmat vorbele, c-o mulțumire care pare să cuprindă o-ntreagă viață. Și-n timp ce apa clocotește pentru cafea în bucătărie, rămîn singură o clipă pe fotoliul negru, rătăcindu-mi ochii printre tablourile agățate pretutindeni, cu chipuri și brațe ce cuprind, pe rînd, o vioară, un flaut ori se-apleacă încordat deasupra pianului.
Două colțuri de lume
Camila Schwimer coboară scările, tulburînd liniștea salonului, și salută c-o vădită nuanță englezească în voce, care s-a agățat de limba maternă în cei 15 ani în care „acasă” a însemnat Los Angeles. „Eu am plecat după revoluție”, îmi spune ea în timp ce se așază pe canapea.
„Cred că simțeam mai mult limitele comunismului și-atunci am hotărît să spațiez”, amintește domnul Trofin. În 1985 a cîștigat un concurs internațional de impresariere artistică și a plecat cu un pașaport de lucru să colaboreze cu o academie de muzică și balet din Italia, care i-a rămas, vreme de 25 de ani, baza la care se întorcea din fiecare călătorie. „ Am plătit taxe statului român timp de vreo patru ani, după care am refuzat să mai plătesc și din acel punct am fost «fugit». Acolo, în schimb, m-am simțit ca și cum aparțineam Italiei”, își amintește pianistul, fără să regrete însă că s-a întors.
Cînd a ajuns în Emilia Romagna, se vorbea de nu mai mult de 150 de români în marile orașe italienești, iar astăzi în regiune se-aud vocile a cîtorva zeci de mii. „După ’90, atunci cînd s-a produs un flux extraordinar al românilor înspre Italia, am fost puțin… se cheamă «controcorrente»”, povestește el, amuzat de-o ironie a lucrurilor care pe mulți îi uimește. Încearcă să-mi explice de ce s-a întors, iar glasul soției îl întrerupe viu, ca un final înflăcărat al unei simfonii. „O spiritualitate. Ne-am născut aici, rădăcinile ne-au chemat înapoi și noi am venit cu dragoste. E-adevărat că am venit înapoi ca oameni schimbați…”, se stinge mărturisirea ei, pierzîndu-se în amintirea lucrurilor pe care-au încercat să le clădească aici, împreună. S-au cunoscut în țară, dar s-au regăsit în America și, acolo, dintr-o viață în Europa și una în America, au avut de ales o nouă „bază”. S-au întors, pînă la urmă, acasă.
Au înființat, în 2004, la Budești, Fundația „Iulian Arcadi Trofin”, o mînă de proiecte prin care încearcă să „facă diferența în viața cuiva”, cum spun amîndoi, vorbind atît de micuții pianiști ai domnului Trofin, cît și de oamenii din Budești care le cer ajutorul. „În momentul în care am venit, ne-au bătut la ușă tineri care cereau bani. I-am întrebat mai tîrziu de ce nu muncesc și ne-au spus simplu «n-avem școală». Și-atunci am format un curs de meserii”, îmi spune doamna Camelia, căreia îi strălucește în ochii albastru-verzui mulțumirea că a înțeles, într-un final, că ajutorul cel mai sănătos nu era cel imediat. S-au școlarizat atunci, în primul an, nouă tineri, iar șase dintre ei s-au angajat și lucrează și astazi, întorcîndu-le adesea mulțumirea descurcîndu-se singuri.
Din sufletul artelor frumoase
„Un alt proiect drag a fost «Școala după școală». Aveam în minte cîteva instituții din străinătate pe care le-am vizitat cu diferite ocazii și viziunea mea a fost ca fiecare copil din lume să poată studia în același fel”. Femeia își justifică aprins mănunchiul de bine pe care-au reușit să-l facă aici, în satul în care copiii n-aveau curent electric și nu-și puteau face temele. Însă, de pe fotoliul vecin, domnul Trofin o privește duios și știe că dorința lor comună a fost să schimbe mentalitatea celor de-acasă nu cu forța, ci prin cultură și cu siguranța faptului că oamenii nu se schimbă peste noapte. „A fost o lecție și pentru noi fiindcă la început eram nerăbdători să oferim, scoteam o grămadă de bani fără să crîcnim și asta nu era întotdeauna eficient. Deci am învățat să ajutăm”, o completează el, aprobîndu-se reciproc din ochi, cu surîsuri părintești.
Doamna Camelia le-a împrumutat engleza perfectă copiilor din sat și i-a făcut să vină ziua la ore de dragul școlii de după program. Dintr-un alt unghi, soțul a ridicat capacul claviaturii și i-a chemat pe micuți să se îndrăgostească de „clapele acelea vechi din 1977”. „Pianul a rămas în România mereu. Acum și-a găsit locul la Budești și toți cei care trec pe-aici spun că-i stă foarte bine”, spune mîndru domnul Trofin. Cei doi n-au uitat de călătoriile care le-au schimbat viețile și au clădit, pe lîngă un zid vechi, un salon de muzică. „Te afli deja în sediul fundației noastre”, zîmbește domnul Trofin, lămurindu-mă că tot ce se întîmplă la Budești, în casa lor, se personalizează, devine una cu oamenii pe care-i schimbă și chiar cu ei doi. „E minunat, e un vortex de energie extraordinar. Și nu m-am retras într-un soi de sihăstrie. De fapt, valizele-mi sînt mereu pregătite de plecare. Chiar în curînd eu voi pleca la Bologna, soția în Colorado. Dar tot aici ne întoarcem.”
După moda lui Schubert
Ferestrele mari lasă să se vadă culoarele verzi din grădina ce separă casă de pîrîul care traversează comuna Făurei. Maestrul îl iubește, așa cum iubește pădurea de dincolo de deal, liniștea și aerul sănătos pe care-l respiră la Budești. La fel de mult precum își iubește și arta. Acum, însă, după mai bine de 800 de apariții pe scenele Canadei, Elveției, Ungariei, Italiei sau Scoției, preferă să îndrume alte mîini pe clapele pianului său. „Aventura concertistică eu mi-am trăit-o cu vîrf și îndesat și probabil că la un moment dat voi simți nevoia, din nou, să evadez în maniera aceasta. Deocamdată, însă, simt nevoia să-i ajut pe tineri să descopere aceste lucruri extraordinare, pentru că mulți dintre ei pierd această șansă”, îmi spune cu regret. „Încercați să aflați cîți mai apucă drumul Conservatorului după liceu. Răspunsul dă valoarea eșecului care mă doare”.
Chiar dacă în cești cafeaua s-a răcit, vorbele pianistului se aprind mai abitir acum. Scotocește cîteva minute printr-o colecție de albume cu filmări de prin saloanele mărețe în care și-a dus discipolii. Iar cînd ecranul începe să pîlpîie și se aude cîntec aprig de pian, aproape se aruncă, însuflețit, pe fotoliul din piele, afundîndu-se în el în timp ce derulează cîteva minute din începutul filmului. Încăperea prinde viața sunetului, se transformă în oaza aceea a „trofiniadelor”, saloanele care adună, la casa din Budești, prieteni ai artelor de peste tot. „După moda lui Schubert”, spune pianistul complice și cu o încîntare în glas, în timp ce-și amintește de discuțiile ce se încing în casă, pe scăunele așezate pretutindeni. „Bineînțeles, atunci se cere și-un moment muzical. De fiecare dată oamenii se așteaptă la un moment muzical din partea mea, fie că sărbătorim Crăciunul, fie pur și simplu… venirea primăverii”, adaugă el, recunoscînd că, deși cîntă mai puțin de cînd s-a întors în țară, n-a uitat atingerea blîndă a clapelor.
Filmul ajunge la minutul reprezentativ pe care-l caută domnul Trofin din butoane și o hora staccato (n. red.: fragment muzical, interpretat alert la vioară, în ritm de horă) lovește pereții salonului cu înflăcărare. Apoi nu mai puțin de opt mînuțe se armonizează pe aceeași claviatură într-o suită de colinde „care i-au făcut pe românii din salonul acela italian să plîngă într-o seară de decembrie”. La fiecare nouă piesă, rostește nume și înșiruie premiile copilului ce cîntă după tainele învățătorului său. Multe din ele sînt însoțite de cîte-o bursă la academii din Scoția ori Italia, deși unora le poți număra vîrsta pe degete. Apasă ritmic cu degetele pe telecomanda argintie, ca pe o claviatură măruntă. „Uite, vezi, prin ei am reușit să facem un capăt de pod”, îmi spune domnul Trofin, explicînd că prin fiecare concert nu face decît să mai cheme o verigă într-un lanț de oameni pasionați, care țin unul la celălalt. „Chiar astăzi m-a sunat Andrei și mi-a spus «domnu’ Iulian, eu sînt la Napoli. Vin să vă văd pe dumneavoastră și pe băieți la Bologna!»”, iar vorbele-i sînt întrerupte de un surîs sincer și mîndru.
De mîine încep repetițiile. Italia îl așteaptă cu echipa de pianiști, iar reprezentația trebuie să le fie demnă și să vorbească, pe note, despre locurile din care vin. De mîine, satul o să răsune iarăși a Bach prin fiecare ungher, iar oamenii vor trece micul podeț din fața ușii și vor bate, cerînd ajutor. Atunci, doamna Camelia le va ieși în întîmpinare, vorbindu-le cu dulce și sofisticat glas, iar concertul din salon va continua. „Așa e la noi, e-o aventură. Iar aventura cea mai frumoasă mi-a fost și-mi rămîne cea a cunoașterii”.
Anca TOMA
Adaugă un comentariu