În castelul de hîrtie se vorbește
Povești fără timbru 24 ianuarie 2010 Niciun comentariu la În castelul de hîrtie se vorbește 9„Poate că e surd” și-a spus mama lui și a tresărit cînd prichindelul a țîșnit la ușa unde tocmai suna tata. Pînă la cinci ani, Vlăduț nu a vorbit nimănui. Colegii lui din clasa a doua s-au prins că „Vlad e diferit ”. Au aflat singuri și vreo două luni și-au dat coate sub bancă. Apoi au înțeles să-l ajute la desen și lucru manual. Fiindcă o vreme nu s-a atins în ruptul capului de acuarele. Prefera să se ghemuiască peste paginile cu adunări complicate. Chiar dacă e singurul din clasă care bolborosește lecția în gînd cînd toată lumea face liniște, nu mai întreabă nimeni „de ce”.
Acum, băiețelul se uită la mine pieziș, peste umăr. Doar el îmi strînge mîna cu putere, bărbătește. „Desenează-mi ceva, Vlăduț”. Roade un creion și mă întreabă: „ce?”. Răspunde tot el: „un om”. Îi place să deseneze oameni. „El nu ține nimic în mînă?”, îl întreb. „Ba da. O floare. Roșie”, îmi spune și lungește cuvintele răgușindu-le. La grădiniță nu i-a plăcut tot timpul. Numai cînd era o doamnă în vîrstă, care nu-i lăsa pe ceilalți copii să rîdă de el. În rest, făcea febră. Odată a rupt ochelarii unui coleg. Primise un pumn peste cap. „Să-l duceți la o grădiniță pentru handicapați, dacă-i handicapat”, i s-a spus mamei sale. Cînd s-a făcut timpul clasei întîi, directorii școlilor bîiguiau cu priviri ascuțite că „nu mai sînt locuri”.
Vlăduț colorează cu roz fața omului său robotizat. „Și cui dă floarea?”, mă mir eu, iar el îmi răspunde ca într-un joc de ghicitori: „Soției lui” și se apucă s-o deseneze și pe ea. „Acum ea o să-i dea un pupic” bombăne și vrea să termine desenul. Colorează grăbit fața soției cu-albastru și-i face ochii roz. Nu sesizează marțianul răsărit în pagină. Colegii lui țistuie, își dau coate și vorbesc încetișor, să nu îi audă. Știu că, mai ales, n-au voie să rîdă de el.
Încoronarea tăcerii
Vlăduț nu s-a plîns vreodată că ceilalți copii nu-l vor în preajmă. Doar cîteodată, dacă e împins de-a binelea și îndepărtat, începe să plîngă. În rest, nu-i spune nici măcar mamei. Azi e fericit. Mihai i-a făcut o coroană. Niciodată Mihai nu mai vorbise cu el. Acum fiecare îi desenează și-i scrie ceva. I s-a spus de 15 ori să fie deștept și sănătos și să învețe la fel și la anul. A primit trei castele desenate. „Vlad, îmi place așa cum ești”, îi scrie Flavian, „și nu aș vrea să te schimbi. Scuze, dacă te mai insult și te ignor!”.
Nici Flavian nu a vorbit pînă acum cu Vlăduț. L-a privit de la depărtare. Învață și el, ca toți ceilalți pitici din clasa a doua a școlii Generale din Dacia cum să trăiască cu cineva „diferit”. Vlăduț, la rîndul lui, a învățat printre ei să se stăpînească și să se lase ajutat. La început nu putea privi nici un om. Alina, psihopedagogul său, e cea care l-a învățat că oamenii normali pierd la Piticot. Îmi spune că dacă acum, colegii lui l-ar respinge deodată, ar putea să devină iar cum a fost. Pe atunci se uita doar în pămînt. Nu răspundea nimănui și tot ce-i părea omenesc, îi era străin. Atunci a fost diagnosticat cu autism.
Oana OLARIU
Adaugă un comentariu