Mai bine-ți ceri scuze, decît să-ți ceri voie
Povești fără timbru, Subiectele săptămînii 30 octombrie 2017 Niciun comentariu la Mai bine-ți ceri scuze, decît să-ți ceri voie 503„Aveam o lumînare și-o chitară – cîntam și ne făceam curaj. Ne-ntrebam «băi, în ce ne băgăm?»”. Îți mărești ochii, te uiți în jur și aproape că-ți vine să zîmbești, din simpla bucurie că încă mai împarți planeta cu astfel de oameni. Încă din curtea fostei fabrici de mobilă îți dai seama care-ar fi etajul lor – prin toate geamurile se văd înșiruite pe ațe șiruri de fotografii. Dacă faci dreapta, de cum ai ajuns, ai să dai în camera socială. Așa cum spune și Alexandru, pentru care „manager” pare să fie oricum un cuvînt prea scorțos, camera e intimidantă – e un spațiu uriaș, în care lumina cade boem și pe care îți imaginezi că-l poți folosi în fel și chip. Dacă întinzi mîna pur și simplu n-ai cum s-o lași să-ți cadă din nou, pe lîngă corp, fără să ți se fi împleticit înainte printre degete bucăți de gînduri și idei care viețuiesc, cresc și se alimentează acolo printr-un magic proces de fotosinteză. Tot vin și le lasă între pereți zilnic, de vreun an și jumătate, oamenii de la Hubrica.
Luna în care s-au născut
Hubrica e-un nume sec și nu-ți spune nimic din felul în care cuvintele astea două – „hub” și „fabrică” s-au întîlnit la ultimul etaj și nici ce s-a mai întîmplat cu ele, mai apoi. Alexandru Bogdan Paicu știe; Hubrica pare să fie cealaltă casă a lui. Toți vecinii îl cunosc, îl salută cînd umblă dintr-o parte în alta a clădirii, ca pe un adolescent cu care se-ntîlnesc în fața blocului și-aproape că te miri că nu-l vezi în pijamale sau aproape că te face să te întrebi de ce-ai avut voie să intri aici, peste viețile și cuiburile oamenilor, dintr-o dată. E unul dintre cei care, în aprilie, anul trecut, s-a gîndit că n-ar fi rău ca locul ăsta să existe. Alexandru avea pe-atunci un atelier într-un garaj, în Metalurgie, în care făcea modele de turnare pentru turnătorie de fontă – ce face și-aici. Știa de fosta fabrică și, pentru că în gașca lui de-atunci erau oameni care și ei lucrau de-acasă, din boxe, sau de prin alte locuri total nepotrivite, s-au gîndit să vină s-o vadă. Etajul pe care l-au ales era aproape distrus – un soi de depozit plin de resturi de materiale de construcții și de hîrtii, în care n-aveai loc să te miști și în care, prin acoperișul stricat, la cîte o vijelie mai zdravănă, începea să plouă. O lună le-a luat să-l curețe și să care tot molozul jos, să elibeze spațiul și să-l împartă cum trebuie.
Așa au ajuns astăzi la Hubrica să existe 14 ateliere, mereu în schimbare – „unul de arhitectură, unul de pictură, unul de videomapping, unul care aparține fetelor de la Lavorator, în care fac săpunuri și cosmetice sau unul de street art” – sînt doar cîteva dintre ele. Gașca e variată și, deși majoritatea celor care s-au mutat aici au terminat Arte, lor li s-au alăturat și oameni de la arhitectură, oameni pasionați de urbanism și structuri sau chiar oameni care n-au terminat nicio facultate, „cum e Marian, care e priceput la sudură, tăiat – super handyman”. Mutarea la Hubrica a fost pentru ei ceva firesc și logic; au văzut-o ca pe un mod de a conviețui alături de alți oameni, asemănători lor, cu care s-ar înțelege și s-ar ajuta; cu care-ar putea împărți orice – de la aparate de lucru, la materiale folositoare în mai multe domenii.
Holul e lung și subțire, fără vreun loc liber pe pereți. Camera socială e în capăt, în dreapta și, cum ieși din ea, pe partea stîngă a holului se întind, înșiruite, ușile atelierelor. Toate sînt colorate și spun celor care trec pe lîngă ele ce anume se întîmplă înăuntru. Locul te face să crezi că ești rătăcit pe holul unei grădinițe, în care copiii au avut voie să-și decoreze singuri spațiul, așa cum au vrut.
Gathering – 1, 2 și
„Aici poți să rezolvi toate problemele odată – sîntem toate sistemele de valori posibile; ca vîrste sîntem de la 24 la 38 de ani și între noi e mereu un dialog accelerat. E mereu o colcăială de idei și de potențial – vrem să facem toți lucruri și să ne apucăm de treabă imediat”, spune Alexandru. Sîntem în atelierul lui; stă cu spatele către una dintre ferestre, e așezat pe un scaun și, în timp ce vorbește, gesticulează și își mișcă rapid mîinile. Ne înconjoară bucăți de lemn de toate dimensiunile și, deși tot ce poți vedea arată ca „o formă de dezastru”, peste tot în jur e o tihnă în lucruri care, îmbrăcată în lumina dimineții, le face pe toate să pară c-ar fi la locurile lor.
Pe ferestrele mari, Alexandru are lipite un soi de postere cu modele pe care n-ai fi avut cum să le ocolești în Iași, în ultimele luni. Lipite peste tot, fiecare cu un mesaj pe care el a vrut să-l transmită, modelele imprimate sînt paint stamp-uri și nu sînt forme de vandalism. „Ele nu durează mult; le lipesc cu făină și apă și cad în două luni. Sînt suporturi pentru mesaje, nu sînt reale intervenții.” Una dintre pasiunile lui e „renașterea unei metode de print care, în mod normal, era abordată acum sute de ani – plăcile de lemn, ca niște ștampile imense, pe care se transferă modele”. Are o bucată de lemn vopsită în albastru pe masă în care poți vedea ștampila Primăriei Iașului de acum 150 de ani, pe care-a descoperit-o chiar în oraș, pe mai mulți stîlpi. Vrea să facă din asta un proiect personal, prin care să readucă atenția asupra unor simboluri ale orașului – „am s-o lipesc peste tot; poliția mi-a dat ideea. Am fost avertizat să nu mai lipesc nimic pe proprietățile primăriei și m-am gîndit că dacă nici propriul lor sigiliu nu o să le placă, atunci ce altceva?”.
Te face să zîmbești și, atunci cînd îți spune rîzînd – „Știi, dacă aș putea să tatuez ceva mare, undeva, aș scrie doar – «mai bine-ți ceri scuze, decît să-ți ceri voie»”, începi să-ți explici cum, de fapt, fără un astfel de fel de a gîndi, nimic din ce-au făcut ei, de fapt, n-ar fi fost posibil. „Street Art-ul e o formă de artă în care artiștii identifică chestiuni în societate care merită intervenții pe care, mai apoi, și le asumă. Noi nu sîntem interesați de fapt de lucrarea de street art sau murală – dar ne-a plăcut; au fost lucruri pe care voiam de mult să le facem.” Așa au ajuns, împreună cu zeci de artiști, să schimbe „o atitudine întreagă față de un simplu tăpșan” cînd, vara aceasta, s-au gîndit să facă ceea ce-au numit ei Gathering 1.
Pentru că-n spatele clădirii în care și-au făcut sediul erau suprafețe foarte mari, halele fostei fabrici, care arătau distruse de mai bine de 10-15 ani, de cînd au încetat să mai fie folosite, Hubrica s-a gîndit c-ar fi mai bine să facă ceva. „Niciodată ca artist stradal n-ai să găsești o suprafață perfectă – în spate s-au făcut lucrări de la suprafețe absolut distruse: tablă, tablă ruginită, pînă la cea mai mișto tencuială – e visul oricui vrea să facă intervenții în spațiul public! ”. Așa că într-un weekend, după ce au căutat sponsorizări pentru materiale, Hubrica și-a strîns artiștii care, la rîndul lor, și-au strîns prietenii din Iași și din alte orașe, unele chiar din străinătate, și-au început lucrul. „N-aveau toți treabă cu ceea ce însemna street art. Erau oameni care veneau și plecau. Cel care s-a ocupat mult de partea de concept grafic a fost Graffo Dragoș – un ieșean care studiază în străinătate, dar a venit aici într-un stagiu Erasmus”. Au avut cățărați pe schele de la artiști din Florența, consacrați, oameni cu experiență în spate, la elevi din clasa a X-a ai liceului de arte, care au vrut să participe. Nimeni n-a spus nimănui ce să facă, a putut lucra oricine și-a dorit, condiția fiind ca fiecare să lucreze la nivelul său cel mai înalt, să dea tot ce are mai bun, dar să se uite mereu la cel de lîngă el, să nu-l deranjeze. Rezultatul i-a uimit atît de mult, c-au ajuns, peste puțin timp, să organizeze într-un alt weekend o sesiune de lucru similară, pe care-au numit-o Gathering 2. „La fiecare gathering a fost super bairam; s-a făcut mîncare la ceaun, a fost muzică, băutură și am chiar un prieten care a venit cu masa de masaj și-a făcut masaj tuturor artiștilor care-au stat cocoțați pe schele – a fost o distracție, din care-a rămas ceva în urmă.”
Ce-a rămas în urmă e copleșitor de-a dreptul. În spatele clădirii, pe fațadele halelor uriașe, n-ai niciun loc gol rămas. E o expoziție în aer liber sau o demonstrație de forță a artiștilor stradali – o poți numi cum vrei. Alb-negru, roșii, vișinii sau zgîriate în rugină și lucrate cu un amestec de tehnici cunoscute doar de ei, lucrările au fiecare poveștile lor. Cum mergi de-a lungul liniei ferate din mijloc, dacă faci dreapta printre clădiri, vezi un scaun uriaș, în declin, care acoperă un întreg perete. E lucrarea unui artist al cărui bunic a lucrat în hală, pe vremea cînd încă funcționa; iar scaunul e-o copie al celui pe care bunicul stătea atunci.
Gathering 3
„Anul trecut, cînd ne-am mutat aici, am zis că eram singurii nebuni. Următorii nebuni au fost cei de la Teatru Fix”. La o lună după Hubrica, în halele fostei fabrici de mobilă, s-a mutat Teatru Fix, care și-a adus teatrul independent din centru, într-un spațiu mai larg, cu tot cu cafenea, terasă și determinarea de-a face ceea ce-și doresc. „Sînt vecinii noștri; stau și bocănesc aici în hală de un an și ceva și-au avut, de curînd, și deschiderea.”
Înaintea deschiderii însă a avut loc ceea ce oamenii de la Hubrica au numit Gathering 3 – un al treilea weekend în care artiști de peste tot s-au strîns și-au început să lucreze. „Propunerea a venit simplu – facem următorul gathering undeva înăuntru? Facem. Facem la Teatru Fix? Facem. N-ar fi existat pentru noi beneficiari mai firești.”
Noul Teatru Fix e uriaș. La intrarea în hală ai terasa, cu mesele și scaunele aliniate firesc, în stînga liniei ferate. Înăuntru, oamenii muncesc de zor. Un bărbat desface tocul unui geam; sînt bucăți de sticlă împrejur și abia-l zărești într-un val de colb. Pereții halei, ai noului teatru, sînt alb-negru, cu nuanțe de gri. Lucrările sînt înalte, pînă în tavan, cît pereții gigantici și se întîind în mai multe săli. Pixeli, urme de grafică, picturi – toate cu mesaje, adaptate spațiului. Lîngă bar, pictat și el, așteaptă un pian, lîngă o instalație mică de încălzire, în fața căreia oamenii se mai opresc să se încălzească. „Diseară e concert”, auzi, în timp ce privirea ta încearcă să urmărească treptele care duc spre lucrările de la etaj, dar care se pierd în jocul pixelilor din spate.
Iași, oraș-galerie
Tot un joc pe care Hubrica vrea să-l înceapă e un proiect pe care l-au propus, drept grup de inițiativă, în vara aceasta, la apelul Asociației Civica. „Iași, oraș-galerie” vrea să transforme Iașul și să te convingă că trăiești într-o lume frumoasă, dar asta numai dacă participi și tu la crearea ei. „În următorii doi ani, vom avea 100 de evenimente, în 25 de cartiere din Iași, în centura deteriorată a Iașului, în care există zone care și-au pierdut personalitatea în timp și care nu mai arată deloc bine. Știm exact zonele pe care vrem să lucrăm – sînt marcate cu semne pe care le au, și pe care vrem să le acoperim sau schimbăm”. Alexandru rîde și-și imaginează că el, împreună cu oamenii de-aici, vor fi ca un roi de lăcuste care se vor învîrti în jurul orașului. Nu mai vor să demonstreze nimic înainte, „oamenii pot vedea deja ce am reușit să facem aici, în spate, dacă au nevoie de o dovadă”, ci vor doar să arate că se poate face ceva, doar dacă-și doresc destul de mult să se implice. „Sînt multe lucruri simple pe care le poți face – nu de unul singur, dar în 20-30 de oameni se poate.”
Ce vor să facă prin „Iași, oraș-galerie” seamănă cu un soi de transportat întregul oraș într-un salon de înfrumusețare pentru o sesiune de doi ani. Cartierele sau spațiile mici pe care și le doresc schimbate sînt deja identificate și știu cu toții că de fapt, produsul final va rezista doar dacă vor reuși să-l adapteze locului pe care l-au găsit – „sînt cartiere doar de tineri, sau doar de bătrîni; sînt parcuri de joacă pentru copii sau sînt simple hale, centrale termice, pe lîngă care trecem zilnic”. Fiecărui spațiu i-au legat deja strîns alături o idee – un motiv tradițional pictat pe o clădire veche, o ilustrație pictată pe o școală, o serie de coperți de cărți înșirate de-a lungul treptelor sau o totală regîndire a unor spații de joacă pentru copii, începînd de la design la înlocuirea pieselor de mobilier. „Vrem să facem festivaluri organizate, tip clacă, vrem ca oamenii pe care îi găsim acolo să lucreze, să participe la construcții alături de noi, ca ei să păstreze rezultatele finale, mai tîrziu, și să le îngrijească.”
Primul eveniment din seria de 100, „vrem să-l facem de Crăciun, într-un parc de-aici din spate”, cînd, s-au gîndit să aducă copiilor din Bulagra cel mai bun spectacol de videomapping, pe care să-l proiecteze pe o centrală veche. „E o suprafață pe care se lucrează ușor, nu e greu de făcut, iar ei se vor bucura cu siguranță”, spune Alexandru și pare că el însuși se bucură ca un copil, știind deja ce-o să se întîmple acolo.
Proiectul are deja o pagină de Facebook, în care poți să găsești fotografii cu locurile pe care și-au propus să le schimbe. Toate sînt fie acoperite deja de desene obscene, de mîzgălituri și caricaturi politice, fie sînt locuri lipsite de orice urmă de creativitate, care nu mai folosesc drept spații comune nimănui. „Vreau să aduc la mine în cartier picturi frumoase, lumină, muzică bună, teatru, proiecții de film, locuri de joacă și copaci. Vreau ca blocurile să nu mai fie gri. Vreau să nu mă tem cînd ies să mă plimb. Vreau să respir. Vreau să mă bucur că trăiesc în Iași.”
Adaugă un comentariu