Palatul de sub oblăduirea principesei Olga Sturdza
Povești fără timbru 14 octombrie 2013 Niciun comentariu la Palatul de sub oblăduirea principesei Olga Sturdza 255Mergem imediat la muzeu, numai să îi liniștesc pe neastîmpărați”, spune calm domnul Dumitru Bunea, profesor de filosofie la Liceul Agricol „Mihail Kogălniceanu” din Miroslava. El a transformat palatul Sturdza de peste drum de școală în cel mai mare muzeu etnografic din Moldova, iar cu timpul i-a devenit și director. Piesele pe care le adună de zeci de ani îi poartă amprentele, ale lui și ale elevilor săi, care l-au ajutat să umple vitrinile cu iile, brîiele sau ștergarele moldovenilor. În curtea liceului, castanii își leapădă carcasele spinoase și le împrăștie pe alee. Pe aceeași cărare, principesa Olga Sturdza își purta trena rochiilor, cu zeci de ani în urmă, cînd se plimba pe lîngă palatul de peste drum de școală, în care a locuit. Ca într-o fotografie, istoria acelor vremuri a rămas în camerele cu tavan înalt și iese la iveală ca dintr-o ladă de zestre ori de cîte ori profesorul Dumitru Bunea povestește despre principesă și despre generațiile de învățăcei ai școlii agricole din Miroslava.
Hectare pentru învățare
Muzeul e în grija domnului Bunea de mai bine de 30 de ani. El e singurul care are cheile de la ușile înalte ale palatului și, totuși, uneori, găsește încuietoarea fostului salon al familiei Sturdza descuiată. „Avem și o fantomă, este fantoma miresei. Legenda spune că uneia dintre proprietare i-a murit mirele înainte de nuntă, după care s-a aruncat din turnul acela care se vede acolo, pe la sfîrșitul secolului 19. De-a lungul timpului, în turn a fost cămin de fete și ele aveau niște halucinații colective, plecau noaptea urlînd «mireasa!», ieșeau în pijamale în noiembrie-decembrie, stăteau două-trei ore în frig și pe urmă intrau înapoi. Nu mai era nici o mireasă!”
Tonul molcom de ardelean al profesorului perforează liniștea din încăperi, în timp ce aprinde, pe rînd, becurile în fiecare sală. Pe lîngă piesele de port popular, donate în mare parte de elevi, păstrează vie în vitrine și istoria liceului agricol, veche de 182 de ani, dar și portretul prințesei Olga Sturdza, al lui Mihail Kogălniceanu sau al lui Ion Ionescu de la Brad. În holul de la parter, înainte de a urca spre salon, mă oprește pentru a-mi povesti despre cum, în 1867, Școala de sericicultură Vitlimescu-Mironeanu, precursoare a liceului agricol de astăzi, a obținut prima medalie de bronz la expoziția universală de la Paris. Atunci, România și-a făcut pavilion separat de cel al Înaltei Porți, ca și cum ar fi fost independentă.
Elevi au fost Dimitrie și Grigore Sturdza, băieții lui Sturdza, Mihail Kogălniceanu și alți pui de mari proprietari.
Însă la temelia școlii de astăzi stă Institutul de educație pentru fiii de nobili, înființat în 1831, care l-a avut premiant pe Mihail Kogălniceanu. Mărturie stă o pagină din Albina Românească, înrămată pe perete, în care este anunțată deschiderea institutului, dar și caiete ale elevilor, cu rînduri arcuite caligrafic din penițe îmbibate cu cerneală groasă. „Un an de școlarizare costa 2000 de napoleoni, cam prețul a 250 de hectare de pămînt. Deci, mămuca și tătuca, pentru patru ani de studii, vindeau 1.000 de hectare. Elevi au fost Dimitrie și Grigore Sturdza, băieții lui Sturdza, Mihail Kogălniceanu și alți pui de mari proprietari.” Mai apoi, printr-un decret al regelui Carol I, s-a înființat Școala fermă de agricultură Galata Miroslavei. Aici se reparau și automobile aduse din Germania, Franța sau Anglia, însă în ’74 „își întrerupe activitatea pentru că nu mai erau bani pentru educație. Nu știu, parcă îmi sună foarte cunoscut.”
Vitrinele din camere de cămin
Piesele de port popular sînt păstrate în altă încăpere, în salonul palatului, folosit de profesor ca sală festivă pentru activități ale elevilor. Aici găsește uneori ușa descuiată, chiar dacă din încăpere nu lipsește nimic, nici măcar ia din borangic auriu de China, cea mai fină mătase naturală, care stă în vitrină de 30 de ani. „Ei, azi e încuiată ușa. E și mai întuneric în sala asta, numai bun pentru o fantomă”, glumește profesorul în timp ce înconjoară masa mare, rotundă, și scaunele cu spătar înalt. De-a lungul pereților sînt expuse costume populare, brodate cu înflorituri, unele unicat cum este un costum bărbătesc de poprican. Cel femeiesc, perechea, este la muzeul de la Palatul Culturii. „De multe ori, autoarea nici nu știa carte, însă crea niște opere de artă”, talentul moștenindu-se de la mamă la fiică.
Pînă în sala cu obiecte din gospodărie, profesorul a deschis rar vitrinele. Aici însă dă geamul de sticlă la o parte și scoate o bîtă dintr-un lemn deschis la culoare, cu un capăt bont și cu mînerul sculptat, care nu ajunge de la încheietura mîinii pînă la cot. „O ascundea așa, sub mînecă, nu-l vedeai, ziceai că-i om cinstit și numai ce îți dădea în cap. Nu te omora, dar nici mult nu mai aveai. Consumau inventivitate pe lemnele astea.” Dincolo, în ultima încăpere, pe rafturi aranjate ca într-o galerie stau vase și oale de tot felul, așezate de parcă ar urma ca lutul să se usuce. Lîngă un ulcior pentru ciorbă fierbinte care era dusă cosașilor de gospodine stă fixată pe perete o fotografie cu o femeie purtînd batic pe cap, așezată între zeci de oale de lut, iar între cele două ferestre stă agățat un tablou „realizat de o pictoriță țărancă din Banatul sîrbesc. Sînt cunoscute în toată Europa. Un tabloaș dintr-ăsta e vreo 200 de euro”.
Exponatele adunate de profesor sînt cunoscute peste granițe.
Și exponatele adunate de profesor sînt cunoscute peste granițe, unele din ele fiind trimise la expoziții în Canada sau Japonia. Numele celui mai mare muzeu etnografic din Moldova este pronunțat cu zeci de accente. Printre oaspeți se numără și rectori din Strassbourg, China sau America, dar și foști elevi ai școlii care au locuit în camerele palatului, transformate într-o vreme în cămin de băieți. În sala festivă erau 70 de paturi suprapuse în locul în care sînt acum vitrinele cu straie populare. Un director de școală din Republica Moldova, venit în vizită cu elevii săi, cînd a intrat în fostul salon al conacului, „a fugit la fereastră și îmi arăta cu degetul: «uite, aici am dormit între ’40 și ’43, aici a fost patul meu!»”, rîde domnul Bunea.
Portret de prințesă
Tot ca un cămin a funcționat și în timpul principesei Sturdza, cînd ea a înființat un orfelinat pentru copiii celor căzuți pe front, ca mai apoi să întemeieze „Societatea pentru ocrotirea orfanilor din războiu”, fiind instituite 270 de școli similare în țară. Sub conducerea prințesei și prin alăturarea reginei Maria ca președinte de onoare, asociația a ajutat 340.000 de orfani din toată țara pe care i-a hrănit, îmbrăcat și instruit, uneori pînă la terminarea facultății. Șefii de promoție care se căsătoreau cu un alt orfan de la o altă astfel de școală primeau de la prințesă 10 hectare, car cu boi, o vacă și o sumă de bani pentru a-și construi o gospodărie.
Și profesorul Bunea cunoaște un astfel de absolvent, orfan de ambii părinți. Cînd tatăl i-a murit pe front, iar mama de tifos, a ajuns la palatul din Miroslava. A terminat studiile și, fiind remarcat de principesa Olga Sturdza pentru inteligența sa, i-a devenit avocat.
Aceasta a fost și președintele comitetului de părinți de la Colegiul „Costache Negruzzi”, unde au fost elevi cei doi fii de-ai ei. Cînd unul dintre ei a rămas corigent, ea a cerut să fie lăsat repetent să se învețe minte. Ținea la disciplină și îi încuraja să facă sport și să citească, iar în timp ce alți fii de negustori mergeau la școală cu automobilul, cei doi erau aduși cu trăsura. Sîmbăta sau duminica invita la masă colegii fiilor săi, îi îmbrăca și îi educa cum să folosească tacîmurile. „A fost o femeie de-o integritate morală formidabilă și cum a fost răsplătită? Tipic românește”. După o pauză ca un moment de reculegere, profesorul povestește că „în perioada foametei a adus trenuri peste trenuri cu alimente din Țările Nordice, în special, a făcut cantine populare și a salvat o mulțime de lume. Tovarășa Ana Pauker, din gelozie pe dumneaei , a băgat-o în pușcărie, unde a stat pînă în ’64”, iar apoi într-un domiciliu forțat la demisolul unei clădiri în Galata. În România a pierdut tot, așa că a reușit să plece în Franța, unde a și murit.
Aici, la muzeu, amintirea îi este păstrată, ca un omagiu, în portretele de pe perete. Privește într-o parte, iar bărbia îi umbrește șiragul de perle. Nu zîmbește, dar în ochi îi citești noblețea. Aceea care nu dispare odată ce pleoapele sînt închise.
Adaugă un comentariu