Povestea Dunării, în 2600 de kilometri
Povești fără timbru 6 noiembrie 2012 Niciun comentariu la Povestea Dunării, în 2600 de kilometri 32Acum patru luni, într-o zi de joi, două steaguri cu tricolorul României făceau umbră în orașul în care s-a născut fizicianul Albert Einstein. Din Ulm, doi ieșeni au pornit într-o călătorie de 2600 de kilometri de-a lungul Dunării, debutînd din locul în care fluviu izvorăște și încheind la Sf. Gheorghe, într-o cursă cu bătăile de ceas. Marin Chirazi, decan al Facultății de Educație Fizică și Sport de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” și Alin Vorniceanu, masterand al aceleiași facultăți, au stabilit astfel un nou record mondial. Deși au ajuns acasă cu imunitate la pișcăturile de țînțari, răni pe spate și cu mîinile umflate, ambii speră ca prin această drumeție să inspire și pe alți studenți să pornească în vreo expediție, deoarece, pentru ei, această experiență „valorează cît o carte citită. Cu siguranță.”
Planul a fost stabilit încă de prin martie, cînd Marin Chirazi a hotărît că datorită „mobilității sporite și modului în care îți transmite fiecare mișcare”, caiacul e cea mai potrivită ambarcațiune pentru o aventură de-a lungul a 2600 de kilometri, pe cel de-al doilea fluviu ca lungime din Europa. Zis și făcut, acesta și l-a ales drept partener în aventură pe Alin, un student pe care-l remarcase în facultate, însă nu i-a spus decît cu o lună înainte de plecare, pentru a nu-l deranja din învățat. Pînă atunci profesorul s-a antrenat mental pentru călătorie, deoarece, deși lumea nu prea ia în seamă acest aspect, „de acolo pornește mai întîi excursia”. De aceea trebuie să ai grijă cu cine te urci în barcă, pentru că „dacă stai treizeci de zile cu o singură persoană, poate să fie și cea mai îndrăgită, că tot ajunge să te plictisească cu ceva. Atunci m-am gîndit la următorul lucru: Alin n-o să mă contrazică niciodată. Chiar dacă nu am dreptate, el o să zică că am”, chicotește bărbatul în timp ce Alin aprobă din cap amuzat. Cu echipa stabilită, aceștia au împachetat și s-au pregătit pentru 26 iulie, ziua în care canoele urmau să muște din apa fluviului.
Un neamț la ușa cortului
Odată ajunși în Germania, de unde începe Dunărea să facă spume, după ce cu chiu cu vai și-au găsit loc de campat, s-au trezit în dimineața următoare cu doi ofițeri la cap. Nemții i-au anunțat că se află pe o bază de pregătire a armatei germane și i-au rugat să plece. Cum oricum trebuiau să se grăbească, au împachetat rapid și au revenit pe traseu. Cu autoritățile aveau să se mai întîlnească și în România, însă, spre deosebire de bărbații în uniformă din Germania, „care erau îmbrăcați impecabil și știau să vorbească mai multe limbi, al nostru era mai greu de luat în serios”. Cu un tricou decolorat de pe care abia se mai distingea „Poliția de frontieră”, și încălțat „în niște șlapi de bazar pe care îi înmuia în apă ca să se răcorească”, ofițerul i-a întrebat de acte. După ce le-a verificat, i-a lăudat pentru inițiativă, dar le-a spus că „oricît de mult aș iubi Dunărea, nu aș face niciodată asta”.
Soarele încă era sus, iar pînă cînd aveau să-și usuce vîslele, cei doi aventurieri trebuia să mai arunce în spate cîteva valuri. Apoi la lăsarea întunericului „totul era o chestie de noroc, pentru că ori dormeam pe pămînt ori pe ciment”. Iar a doua zi începea odată cu lumina soarelui, cînd apucau din nou vîslele și porneau în aval, pe Dunărea albastră, pînă aproape de înserare. Deși se trezeau la timp, la începutul excursiei cei doi nu au reușit să respecte întocmai norma pe care și-o propuseseră, fiindcă au avut de trecut și peste 20 de baraje. Însă nu și-au cărat caiacul ca băștinașii, pe creștetul capului, ci au găsit niște cărucioare lăsate dinadins acolo pentru aventurieri. Dar, chiar dacă nu exista taxă sau operator, de multe ori ieșenii preferau să ia ambarcațiunea în mînă decît să mai meargă cîteva sute de metri în plus și să piardă timp.
Astfel, dacă pe la vreo 10 jumătate erau optimiști și aveau chef de vorbă, mai apoi se lăsa o liniște de mormînt, iar undeva pe la trei, „pe mine mă apuca un somn încît nu mai știam ce să fac să rămîn treaz”, își aduce aminte Marin Chirazi. Masterandul recunoaște însă că a rămas surprins de experiența profesorului său, în care a învățat să aibă încredere. Cel mai bine își amintește, de exemplu, de o zi în care, după multe ore petrecute pe apă fără să se hidrateze, acesta i-a arătat un copac „pe la vreo doi kilometri distanță” și i-a zis că „«acolo, unde o să ne oprim, este un izvor». Și a avut dreptate.”
Supa din fluviu
Cu mîncarea le-a fost cel mai greu, și au fost nevoiți să se alimenteze de mai multe ori de la magazinele pe care le găseau în împrejurimi. Cînd venea vorba de mers, Marin Chirazi era cel mai fericit, deoarece o făcea în fugă pentru a-și trezi mușchii care începeau să se atrofieze. Nici cu hidratarea nu au stat foarte bine. Din cauza compartimentelor mici din caiac, a cărui greutate ajungea pe la 50 de kilograme după o aprovizionare, nu puteau să care după ei foarte multe lucruri. Și, traversînd Dunărea vara, cu temperaturi foarte mari, ca să nu se dehidrateze, în fiecare seară scoteau apă din fluviu din care făceau supă. „Dimineața, turnam în apa aia un praf. La culoare era un fel de lapte, însă gustul…”, și pe fața profesorului se întinde o grimasă.
La finalul călătoriei, aceștia și-au dat seama că au ajuns să bea cîte 50 de litri de apă de Dunăre. Și asta doar în zilele în care făceau pauză și apucau să o fiarbă fiindcă erau perioade de timp în care cei doi nici nu se opreau, vrînd să profite de viteza apei, și aveau pregătite cîteva sandviciuri. Mai multe lucruri nici nu le încăpeau în caiac, deoarece, pe lîngă mîncare și apă, în compartimente își mai făceau loc și cîteva echipamente folosite pentru a le se monitoriza efortul, fiindcă aventura lor a avut și o parte științifică, în care trebuiau să stabilească cum evoluau anumiți parametri fizici și psihologici ai organismului. „Simplul fapt ca trebuia să ne dezbrăcăm ca să ne cîntărim și afară erau roiuri de țînțari, nu știu cît era de placut”, își amintește decanul.
Cum toate proviziile abia încăpeau în ambarcațiunea deja grea, profesorul și studentul spun că probabil ar fi scos un timp mai bun dacă beneficiau de alte echipamente. Ei au străbătut fluviul în caiace concepute special pentru trasee de munte, realizate cu o grosime suplimentară și în loc să despice valurile, acestea le urcau. Iar de la caiacul care îți limitează poziția în care stai așezat, băieții au avut probleme și cu spatele deoarece, după primele zile, acestora au început să le apară răni pe care le resimțeau din plin atunci cînd se atingeau de haine. Dacă mușchii îi dureau la fiecare pauză, palmele le aveau atît de umflate încît noaptea, după ce puneau cortul, nu puteau să adoarmă decît cu ele în buzunar. Dar cel mai mult i-au afectat țînțarii, cu care s-au obișnuit abia după mai bine de șapte zile petrecute pe ape. „În prima săptămînă făceau iritații și se înroșeau. Cînd am ajuns în Deltă, îi spuneam lui Alin «da’ aici nu sînt tînțari?». Nu erau, pentru că nu-i mai simțeam eu. Cînd m-am uitat pe mînă, mamă, era plin.” Însă durerile musculare au avut și o parte bună, căci decanul și-a putut susține argumentele în fața studentului, care dorea în permanență să meargă mai rapid. După primele dureri de articulații însă, a priceput că efortul trebuie dozat și nu grăbit.
Oamenii sînt adevăratele monumente
De-a lungul celor 2600 de kilometri, sportivii au cunoscut „tot felul de oameni simpli”, care le încălzeau seara și le oferea destulă motivație să continue, chiar dacă aceștia nu s-au gîndit nici o clipă să renunțe. „Îl simți cînd te cheamă cu toată inima la masă și au fost care ne-au invitat la grătare, însă n-am onorat vreo invitație pentru că am vrut să ne ținem de orar”, spune decanul. Întîia experiență neplăcută cu oamenii li s-a întîmplat în Austria, unde, deși erau cîteva persoane ce se ridicau din bărci să strige „Hai România”, au dat și peste „un om care ne-a încurajat cu «țigane»”, își amintește amuzat Alin. Tot aici, după ce-au mai mers cîțiva kilometri, au cunoscut doi frați gemeni în vîrstă de 70 de ani, ambii membri ai unui club de caiac. Și, chiar dacă unul dintre frați avea dizabilități, nu-l împiedica să se poată bate cu curenții Dunării. Entuziasmați și impresionați de țelul românilor, bătrînii le-au oferit tot felul de sfaturi, precum și întregul club pe mînă, însă aceștia nu au abuzat decît de curentul electric, pentru a-și încărca bateria de la laptop.
Valurile fluviului sînt zdrobite de pasionații de canoe încă de prin 1960, iar în mod normal traseul s-ar parcurge în aproximativ două luni și jumătate. Și nu doar ieșenii au reușit în aceeași perioadă să stabilească un record, ci și o pereche de vîrstnici pornită pe fluviu pentru a zecea oară, chiar dacă cei doi canotori amatori nu aveau „decît 80 de ani”, după cum spune cu un zîmbet șiret decanul. Degeaba porniseră bătrînii cu o lună înaintea sportivilor de la „Cuza” însă, pentru că mergeau cîte 40 – 50 de kilometri pe zi, au fost ajunși de către Marin și Alin la intrarea în țară, în Oltenița.
La un moment dat, pentru a-și ține mintea ocupată, ieșenii au jucat un mic joc în care trebuiau să identifice ce elemente din jurul lor le sugerează că au ajuns în țară. În glumă, Alin se uita nostalgic după „dealurile domoale”, dar profesorul număra pescarii. Dacă în Germania au trebuit să aștepte trei zile pînă să zărească unul, la noi ultimul pescar se afla fix în punctul în care nu mai poți merge mai departe pe Dunăre.
Pentru Alin, cea mai bună parte a fost experiența în sine, deoarece „mi-am schimbat modul de gîndire. Încă din anul al doilea, de cînd am făcut expediția cu domnul profesor pe Moldova, acesta de fiecare dată ne spunea că trebuie să avem grijă la ce ne spune corpul, să-l ascultăm, și să-i dăm ceea ce trebuie. Eu, ca orice student, da… da… dar nu înțelegeam lucrurile astea, nu puteam să le explic deși păreau ușoare.”
***
La finalul celor 30 de zile în care au reușit să străbată fluviul, drumeților nu le-a rămas doar titlul care cu siguranță va fi bătut în viitor, ci și experința comună. Drumeții au avut de învățat unul de la celalalt, Mihai Chirazi împrumutînd din elanul lui Alin Vorniceanu, iar acesta din urmă din experiența decanului, reușind nu doar să bată un record mondial, ci și să demonstreze că adevăratele prietenii le faci atunci cînd împarți același cort, borș din Dunăre și „mușcături” de țînțar.
Iulian BÎRZOI
Adaugă un comentariu