Românul din apele lui Gadaffi
Povești fără timbru 22 noiembrie 2011 Niciun comentariu la Românul din apele lui Gadaffi 81Cînd se gîndește la prima sa călătorie pe mare, un ucenic înscris la Academia Navală visează iahturi de lux, uniforme scrobite și frumos mirositoare, voiajori cu aparatele de fotografiat atîrnîndu-le grațios de gît și porturi zgomotoase, puricate de comercianți și turiști gălăgioși. Însă, deși imaginile idilice sînt eterne, nu contenesc să danseze în fața ochilor și nu se lasă alungate cu una, cu două, studentul știe că ele se vor spulbera ca valurile de țărmul Constanței. Cel mai probabil, prima sa lecție practică se va desfășura în cala unei nave comerciale, în care își va pescui zilele alături de membrii echipajului, iar hărmălaia porturilor va fi singurul paragraf real din textul iluziei ademenitoare. Enache Bizduna, băiatul cu o curiozitate ce i-a fost aproape fatală, s-a luat la harță cu viitorul descris de colegii săi și le-a arătat că năzuințele pot fi strunite și încălecate. I-a scăpat însă un detaliu de neprevăzut: războiul din Libia, țara în care a plecat, de la prima ieșire în larg, pentru a salva vieți omenești.
„Băi, tu cine te crezi? O să ajungi pe vreo navă tip container ori un vas petrolier!” îi preziceau colegii săi de clasă și rîdeau pe sub mustăcioarele subțiri atunci cînd Enache se încrunta și susținea cu voce tare că va pluti doar pe nave de pasageri. Nu e vreun talent de clarvăzător la mijloc, ci doar o ambiție de fier pe care bănuiește că a moștenit-o de la părinți, dar nu e sigur. Și o curiozitate de nestăvilit. „Voiam să știu, să văd cît de dură poate să fie viața, să simt, să povestesc după aceea, să ajut” și Enache, cadet de punte, continuă nestingherit lista de verbe care l-au adus în portul Tripoli în vremurile lui de restriște. Bineînțeles, și banii au fost un motiv temeinic. Însă mai avea un bunic născut în 1915, în timpul primei conflagrații mondiale, care îi povestea cum luptase el în cel de-al Doilea Război Mondial, „iar eu am făcut imediat asocierea: păi, dacă am apărut după Revoluție, de ce să nu văd, la tinerețe, zic, cum e un război?” Adică, cum sună un obuz izbit de pămînt și împrăștiat apoi în toate cele patru zări, cu suflete agățate de resturile lui, ori cum taie aerul fierbinte un glonț ce curmă apoi o viață. Curiozități.
Iarna cu temperaturi înalte
O fi și rebeliunea pe care apoi a întrezărit-o la libieni, pentru că nimeni nu a reușit să îl oprească vreodată din drum. „Cînd am sunat acasă, le-am zis simplu: „mamă, tată, vedeți că eu plec. Mă duc în Libia că sînt niște oameni acolo care trebuie salvați. Știți voi»”. Iar mama și tata nu au mai avut timp să comenteze, pentru că la bordul navei exista un singur telefon, prin satelit, pe care Enache îl putea folosi doar pentru un minut. De aceeași concizie a avut parte și cadetul atunci cînd a primit, în aceeași zi de 21 februarie, cu o oră mai devreme, apelul de la proprietarul navei pe care lucra: „Enache, ești de acord să mergi în Libia, unde va începe războiul, să luați refugiați de acolo?”. Un „Da” hotărît a urmat acestei întrebări.
Tînărul, student în anul al III-lea la Facultatea de Marină Civilă a Academiei Navale „Mircea cel Bătrîn” din Constanța, a plecat spre Malta în decembrie 2010, pe un catamaran produs în același an, cu o capacitate de 800 de pasageri. Făcea linia Valletta (Malta) – Pozzalo (Italia) și viața nu putea fi mai frumoasă de atît. Feribotul era arătos, nou-nouț și alb ca din cutie, Enache – un student silitor și un cadet de punte responsabil, dar mai ales, care nu uita să își întrebe părinții de sănătate și să-i trimită mail-uri fratelui mai mare George, și el adăpostit pe puntea unui vas de croazieră din America. Era prima lui iarnă cu temperaturi înalte.
Berbecuții
Pe 22 februarie, Enache, băiat cu chipul smead, îmbrăcat într-un pulover ecosez strîmt din care ies triumfătoare la suprafață gulerele tari ale cămășii, a fost transferat pe nava San Gwann dotată cu 400 de scaune pentru pasageri. Cînd au intrat în terminalul Tripoli, autoritățile portuare au întîmpinat echipajul, îndeplinind toate formalitățile ca la carte. La vremea aia, încă se respecta protocolul. 400 de străini, funcționari ai ambasadelor din Tripoli, francezi, americani, englezi, chinezi și alții, au fost îmbarcați timp de trei-patru ceasuri și după 48 de ore de staționat la țărm din cauza vremii obstinate, San Gwann a izbutit să pornească, pe valuri de patru metri. „Pînă la dig, am mers cu viteză normală. Dar nava era prea mică. În termeni marinărești, ăștia se numesc berbecuți”. Vaporul încăleca valurile, iar cînd acestea se spărgeau, „cădeam de la patru metri în gol și simțeam toate vibrațiile vasului, de credeai că se rupe în două. Imaginează-ți că așa cum stai tu pe scaun acum, te trezești deodată în aer pentru cîteva secunde, și nu știi unde vei cădea”. Asta timp de 11-12 ore în care cei 400 de oameni vomitau, se țineau de mîini, se rugau, țipau de spaimă, erau palizi și reci. Într-un final, cînd au ajuns în Valletta, au început să se îmbrățișeze între ei și pe cei 16 membri ai echipajului. „Toți sîntem oameni și avem sentimente. Nimic nu se compară cu recunoștința pe care le-o citeam în ochi și bucuria de a fi pășit pe pămînt”.
La vremea aia, Enache văzuse Kalașnicov-uri numai prin thrillere. De aceea, atunci cînd s-au întors în Tripoli și a zărit bărbați îmbrăcați în haine militare puricînd refugiații, băiatul cu spirit de jurnalist a făcut o poză. În ea se văd libieni controlați, cu brațele ridicate, și capete de femei și copii cu ochii lipiți de geamurile autobuzelor în care își așteptau capul familiei. Piața Verde a orașului începea să mugească de explozii. Au fost lăsați să plece, iar San Gwann s-a mai întors, pînă pe 3 martie și în porturile din Sirte și Misrata, unde și-a mai umplut de două ori pîntecele cu oameni pe care nu îi rumega, ci îi ducea în siguranță cît mai departe de Libia.
Containere cu libieni
„Viața pe mare te schimbă, te face să devii mai dur cu tine însuți și cu trăirile tale” îmi spune băiatul de 22 de ani. În luna aprilie a aceluiași an, Enache urma să facă linia dintre două splendide orașe, Alexandria și Veneția, cu pasageri libieni în căutarea păcii. Cel puțin, așa știau părinții săi. „Lui George, fratelui meu mai mare, i-am spus adevărul. I-am trimis un mail în care i-am zis că mă întorc în Libia, în toiul războiului, sub egida Crucii Roșii”, iar tînărul cu doi ani mai mare, așezat în stînga lui, îi aruncă o privire blîndă și apoi se întoarce spre mine neputincios „nimic nu-l oprește din drum. I-am zis doar să aibă grijă”.
Grija s-a dovedit a fi auxiliară la următoarele trei vizite-fulger în țara poporului răzvrătit. Cel care l-a protejat în timpul curselor are mai multe nume: noroc, hazard, poziția stelelor sau Dumnezeu, în funcție de crezul celui care îl pomenește. Cert e că nava Maria Dollores era mai mare, vopsită în alb, avea 600 de banchete amenajate în interior, o proră ascuțită, o pupă pătrățoasă și doar mijlocul îi era pîntecos. Fixată lîngă cheu, părea, pentru refugiații libieni, o cloșcă ce-și aduna puii sub aripi înainte de culcare. Pe 18 aprilie însă, cînd s-au întors în Misrata, portul era gol. Pe caldarîm se puteau observa urmele unei explozii. Asfaltul era înnegrit și numai spre centru un praf albicios ca varul rezistase vîntului. După ce, conform tradiției, Enache a fotografiat locul, arătînd cu degetul spre locul marcat, patru autovehicule negre din care au coborît militari cu arme s-au apropiat de Maria Dollores.
După o discuție scurtă cu reprezentanții Crucii Roșii, portul a fost invadat de basculante galbene și verzi pline ochi cu libieni închiși în containere ori pe platforme, cu pielea de cărbune, capetele rotunde și frunțile lucioase. Așteptau cuminți, ca niște școlari disciplinați, cu legături formate din puținele lucruri pe care le luau cu ei, să pășească pe rampă. „Libienii sînt un popor puternic. Unii plecau in Tubruq să-și lase familiile și se întorceau în Misrata să lupte.”
Imaginea lui Enache despre războiul din țara cu cele mai însemnate rezerve de țiței din lume s-a conturat de-a lungul ultimelor trei curse. Pietonii erau cei mai expuși pericolului, întrucît în orice moment, de nicăieri, putea să cadă o bombă peste ei ori să le aterizeze un glonte în piept. Dar ei nu erau singurii ghinioniști. La bord se vorbea despre un medic ucrainean care venise voluntar să trateze răniți și care a murit, în urma unei explozii, chiar în apartamentul în care locuia. „Poporul era dușmanul lui Muammar Gadaffi”. Liderul dictator plătea mercenari din Nigeria, Algeria sau alte țări pentru a-și pedepsi națiunea răzvrătită. Oamenii fugeau încotro vedeau cu ochii să caute libertatea.
Maria Dollores e anti-Gadaffi
Pe 26 aprilie, în cea de-a treia operațiune de îmbarcare, țipetele bombelor explodate din Misrata se integraseră într-un tablou cu care au început să se obișnuiască. Coloane negricioase de fum se înălțau spre cer, orașul întreg semăna cu o lighioană rănită. Cu o noapte înainte, forțele NATO atacaseră birourile liderului libian din Tripoli, iar forțele pro-Gadaffi din Misrata s-au răzbunat pe localnici.
În dimineața aceea, ei fugeau deznădăjduiți înspre cheu. Alergau cu sufletul la gură, își abandonau mașinile în port și se agățau de rampa care se închidea. „La început formau coloane, erau disciplinați, dar apoi s-a instaurat haosul. Pînă să luăm parîmele, săreau și pe la cheu, prin spate, cu tot cu copii”, neștiind că nava urma să fie bombardată. Pe la 11.30, s-a auzit prima explozie în apă, la o distanță de aproximativ 500 de metri de Maria Dollores, lăsînd pete negre pe azuriul mării. Forțele pro-Gadaffi au pus ochiul pe vaporul cu peste 600 de suflete în el și au lansat în jur de 11-12 proiectile, țintind nava, dar și digul, pentru a o bloca în port. „Oamenii erau speriați, se uitau după noi cu disperare, țipau, iar căpitanul, în răstimp, încerca să ne scoată din zona de pericol. De la cheu pînă la ieșirea din port am făcut opt minute”. În ele, căpitanul a ținut-o una și bună înainte, mizînd pe lipsa de experiență a mercenarilor. 100 de metri, distanța dintre ultima bombă și nava, i-au despărțit de dezastru.
Pe profilul său de Facebook, Enache a încărcat poze, a spus povestea pe scurt, cu multe detalii tehnice și a primit like-uri și încurajări. Are 24 de albume întitulate scurt Tenerife, Valencia, Palma de Mallorca, Corsica, Monte Carlo, Cannes, Cotte d’Azur din aceeași familie, și doar unul iese în evidență: Libya-WARZONE-Misrata (under artillery fire) (Libia-zonă de război-Misrata – sub foc de artilerie). E colecția ce cuprinde orașe fumegînde, femei și bărbați cu teama în ochi și agonii bobinate, imagini adunate meticulos de Enache, cadetul de punte de 22 de ani cu o curiozitate care l-a ajutat să-și împărtășească apoi trăirile. Și o naivitate care-i putea fi fatală, dar de care a aflat abia acasă, în brațele mamei. Ei și multor alți oameni le mulțumește, cu solemnitate, la finele post-ului de pe Facebook: „Pe această cale doresc să-i mulțumesc și comandantului, care are 34 de ani, că sînt în viață. De asemenea, felicitări tuturor membrilor din echipaj; mulțumim celor de la Academie pentru că ne-au îndrumat pașii și ne-au întărit psihicul prin tot ceea ce ne-au învățat în anii de studiou. (…) Avem niște părinți deosebiți.”
Lina VDOVÎI
Adaugă un comentariu