Studentul care a montat Chișinăul
Povești fără timbru 25 februarie 2013 Niciun comentariu la Studentul care a montat Chișinăul 18Anual, cîteva mii de basarabeni ajung să învețe în România, însă rareori se întîmplă ca un absolvent român să își ia diploma cu tot cu inimă în dinți și să treacă podul peste Prut. Alex Ursache e ieșean și e student în anul al II-lea la Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice din Moldova. Pornind de la o întrebare acesta se împrăștie în zeci de răspunsuri paralele, ținîndu-le fir cu fir în mînă, ca mai apoi să revină la ideea principală: în Chișinău el își îmblînzește pasiunea.
Tocurile mele se lovesc de asfaltul bulevardului Ștefan Cel Mare și Sfînt, iar Alex mă conduce prin gălăgia Chișinăului către căminul în care stă. E student pentru a doua oară, doar că de data aceasta în alt oraș, nu în Iașul său natal, unde și-a apărat licența în arte plastice. Tînărul de statură medie cu mers apăsat, care-i înfige bărbia din cînd în cînd în piept, are o față uscățivă, încoronată cu un păr creț și șaten. Buzele îi sînt subțiri iar nasul un pic ascuțit, cu un oscior la bază, care, privit din profil, amintește de ilustrația unui zeu grecesc.
La una dintre intersecții cotim și urcăm strada Armenească, cu clădiri la fel de vechi ca și denumirea rămasă încă de pe timpurile comunismului din secolul trecut. Din depărtare se zărește o casă veche, tip bloc, cu doar cîteva etaje, vopsită în culoare cărămizie cu ferestre înalte al căror lemn stă întemnițat în straturi groase de vopseaua care trezește pe limbă amărăciunea dulcie a ciocolatei negre. Însă, la un metru distanță de la pereții acesteia, se întinde o bandă în dungi galbene și negre care de obicei e folosită de polițiști. Zidul e mîncat de timp, cu crăpături și rupturi de tencuială, vechimea care-l împînzește pe dinafară păstrîndu-se și în regulile care se respectă de cei ce locuiesc înăuntrul acestuia. Alex stă într-un cămin studențesc care încă mai respiră într-un spirit sovietic.
A ales să învețe în Republica Moldova pentru că „e mai ieftin”, primește bursă în valoare de aproape 150 de lei, căminul îl costă doar 550 de lei pe an și nu plătește taxa, sau „contractul”, așa se spune aici, în Basarabia. Iar la Facultatea de Director Imagine de la Chișinău a ajuns în mare parte datorită lui Andrei, prieten făcut în mediul virtual. Acesta i-a propus să vină la Academie cînd Alex încă era student la Universitatea „George Enescu” din Iași la Facultatea de Arte Vizuale și Design. Pe atunci, tînărul încă nu știa ce să facă „cu mine, cu viața mea. Eram ca o frunză bătută în vînt; tot atunci am început să fac un filmuleț într-un program special și am și început să experimentăm cu Andrei filmînd diferite chestii și atunci am înțeles că asta parcă îmi place, parcă vreau să încerc”, zice entuziasmat Alex șîșîind și sîsîind aproape inobservabil cuvintele. Înainte de prima facultate, a absolvit Liceul „Octav Băncilă” din Iași la care a ajuns pentru că „mama m-a îndrumat spre asta, iar pe mine m-a motivat faptul că scap de matematică. Vezi artistul cu ambițiile sale, cum și-a început cariera? Fugind de mate!”, rîde Alex cu poftă. Cu toți cei șapte ani de artă, băiatul a decis să aplice la facultatea la care simțea că vrea să ajungă.
Iar noi înconjurăm clădirea ca să ajungem undeva, în cămin. Intrăm prin curtea din spate. „Azi e Nina Andreevna, e o femeie foarte bună, doar că mai mereu îi strunește pe toți, ca să nu ne suim în capul ei”, îmi zice Alex cu o urmă de zîmbet. La intrare, cu vreo cîteva scări mai sus, văd o masă la care stă așezată Nina Andreevna, un fel de portar sau mai degrabă un paznic al cheilor de cămin, care îmi cere un act de identitate, iar eu tot ce am la mine e carnetul meu de student, cu ștampila universității din Iași. „Ah, e carnet românesc, ce interesant e, la noi sînt altfel”, pricepe femeia îndată ce i-l întind în față. Se străduiește să mă întrebe cum mă numesc cu o voce mai rece dar, odată cu vocalele rostite de ea, se strecoară o blîndețe dulceagă. E din cauza accentului rus, care face consoanele să se audă mai tăios și astfel contrastează cu moliciunea sunetelor deschise.
Cu fiecare treaptă urcată pe scări se întețește mirosul de cartofi înăbușiți. Pe culoarul întunecos, podeaua de lemn e roasă mai mult în mijloc decît pe la marginile acesteia și scîrțîie a vechime și praf. La fiecare ușă înaltă, pentru că și tavanurile sînt mai sus decît în clădirile obișnuite, stau aranjate perechi de încălțăminte. „Nu le fură nimeni”, îmi zice Alex, care apoi ferește ușa și lumina din odaie îmi taie ochii, iar vizavi e un geam cu încă o ușă de la balconul care iese direct în strada capitalei.
Îmi obișnuiesc pupilele și văd patru paturi aranjate strategic, două mese, una pentru mîncare și alta pentru lucru, un frigider și două dulapuri. Camera sa o împarte cu încă trei colegi, toți muzicieni și ortodocși. Pe un perete stă icoana și o candelă aprinsă, iar în fața acesteia stă o rugăciune printată și lipită de perete care se spune la primirea anaforei și agheasmei și, mai jos, un pachet de țigări aruncat pe noptieră. „Ei sînt religioși, își spun rugăciunea înainte și după mîncare, culcare, țin la ritualuri, posturi și își fac cruce, iar eu sînt ateu și aici sar scîntei, dar sîntem băieți, e normal”, îmi zice Alex în timp ce îi plutește în aer mîna cu degetele lipite unul de altul de la un umăr, la altul și apoi de la frunte în jos.
„Știam că o să mă întorc”
În timp ce eu mă fac comodă în odaia cu pereții înveliți în tapete de culoarea piersicii, Alex continuă să-mi povestească că la admitere era un singur loc pentru români la facultatea pe care a ales-o, iar el era singurul candidat. „Aș fi intrat dacă aș fi avut și contracandidați pentru că aveam o notă de admitere destul de mare”, îmi spune studentul desfăcîndu-și mîinile ce le ținea împreună, cu degetele intercalate ca într-un lacăt. Îmi mai spune că 70 % din timp îl pierde la facultate pentru că unii profesori „mă fură și mă folosesc la nimicuri, pe cînd alții încearcă să ne ajute, să ne facă profesioniști”, se mîhnește iar mai apoi se luminează Alex. Dar, totodată, cu o siguranță deplină în voce, afirmă că pentru el e mai bine aici, fiindcă face ceea ce vrea și, din nou, îmi amintește că materialul didactic îi împrăștie, e prea general, și că ar fi încîntat dacă ar avea parte de o specialitate care l-ar învăța regie, montaj, imagine și sunet pentru documentare.
Îl preocupă în special documentarele, pentru că în timp ce învăța engleza privind desenele animate, mai schimbă și la posturi TV cu diverse documentare pe teme științifice și nu numai. Bazele limbii ruse le-a pus răsfoind abumul pictorului rus Aivazovski, care era în engleză. Însă fiind publicat pe timpul URSS-ului, avea pe o foaie din spate scris același conținut în rusă și în engleză. „Am văzut cuvîntul Leningrad și am început să compar literă cu literă”. Îmi zice că „ia znaiu ciuciti po ruski”(n.r. eu știu puțină rusă), cu un accent evident, însă intenționează să o învețe mai bine. Are un prieten pe etaj, e negru, fiul unui rwandez și a unei moldovence. Îl cheamă Roman. Băiatul vorbește rusă, știe puțină engleză și română, însă „ne împăcăm bine dar, paradox, nu ne înțelegem pentru că vorbim limbi diferite”, rîde spontan Alex. Și totuși colegii reușesc să învețe unul de la altul.
„Îmi place să spun «pivî» în loc de bere, sună mai fain, însă în rest vorbesc ca la Iași”, recunoaște Alex. La fel, prin discuții, învață spaniola, vorbind pe Internet cu un profesor de geografie și antropologie din Buenos Aires, „discuțiile noastre durează ore întregi, abia cînd le încheiem îmi dau seama că e dimineață deja”.
A ajuns pentru prima dată în Republica Moldova în 2004, cu mama sa, într-o vizită scurtă din curiozitatea și dorința arzătoare de a vedea meleagurile de peste Prut. „O tot băteam la cap pe mama că vreau să merg în Moldova, aveam un mare interes pentru Basarabia, eram pe atunci un naționalist din ăla cu «Basarabia e pămînt românesc»”. Tot în ziua în care a văzut pentru prima dată Chișinăul, Alex și-a zis că se va întoarce neapărat înapoi, nu știa cu ce ocazie, dar era sigur că asta o să se întîmple „și uite acum sînt aici”, îmi surîde tînărul la fel cum i-a surîs și soarta anul trecut cînd, împreună cu Andrei, au cîștigat un concurs, susținut de o organizație nonguvernamentală, pentru amatori, la care s-au înscris cu un scurt metraj. Cu banii cîștigați, băieții au luat o cameră care i-a scăpat de necesitatea de a se împrumuta mereu cu aparatul de filmat. „Am făcut un film care se numește «Atenție! Capitală avariată», e despre haosul arhitectural din Chișinău”, îmi explică studentul repetînd gestul pe care îl face pe tot parcursul discuției, apucîndu-se de nas și masîndu-l la linia ochilor. După cum îmi prezintă tînărul subiectul fimulețului, înțeleg că acesta e mut din punct de vedere sonor, dar puternic ca imagine. E construit din trei părți și prezintă clădirile în paragină, gunoiul vizual cu tot cu panourile publicitare „care reprezintă o problemă estetică în capitală”, și „partea preferată”, după cum s-a exprimat Alex, care arată puținele clădiri vechi rămase.
Idei pentru început
Vara trecută, ținînd în mînă camera nouă, Alex a ajuns în Londra, în vizită la mama sa. Femeia a lăsat România încă din 2004 și de atunci nu s-a mai întors, iar pe fiul său îl vede doar cînd el ajunge la ea în străinătate. Însă doar în ultima sa călătorie tînărul a decis să profite de acest schimb al decorațiilor ieșene și din Chișinău pe cele londoneze. Așa Alex a ajuns în Londra cu intenția de a face un documentar despre diversitatea națională a orașului. Într-o zi, a mers șase ore pe jos ca să filmeze, iar în ultima săptămînă a găsit și personaje. „Am dat de un ungur, care a fost jurnalist, mi-a arătat și legitimația sa și care făcea parte din uniunea jurnaliștilor din Ungaria, iar acum mătură”, spune Alex cu o compasiune în voce. A mai întîlnit și oameni care stau în Londra de aproape o viață întreagă, „am urmărit și subiectul istoric al Marii Britanii, pentru că cei ce vin din coloniile acesteia se simt îndreptățiți să vină cu traiul acolo”.
Mai are o idee de proiect care nu depinde însă numai de el. Are un prieten care stă în Constanța și e marinar, pe care l-a cunoscut odată cu Andrei, comentînd pe site-ul Youtube la piesa lui Nelu Stratan „Trenul”. În curînd, Gabi, așa cum îl cheamă pe marinar, urmează să plece din nou cu vaporul, iar Alex i-a dat niște instrucțiuni de filmare ca mai apoi din cele înregistrate să facă un documentar. „Încă nu știu ce o să iasă, pentru că nu știu ce o să surprindă Gabi, dar sper să fie ceva bun. El va fi și personajul principal și naratorul și o să observe viața și munca de pe un vapor”. Gabi nici măcar nu știe unde pleacă; direcția și nava cu care va călători o jumătate de an o află pe loc.
Cu toate că întîlnește oameni care-i vorbesc în rusă în loc de română, Alex e tolerant. Filmele pe care ei le vizionează în timpul unor cursuri sînt dublate tot în această limbă, ceea ce îl face pe student să se resemnze cu nemulțumirea ce o simte de fiecare dată cînd peste vocea originală a actorului se suprapune un grai care nu-i este familiar. „Nu înțeleg nimic, mă uit și eu la imagini, măcar tehnicile să le înțeleg”, spune acesta resemnat. Și chiar dacă îl supără momentele în care i se răspunde la magazin în rusă, el înțelege și le spune un „spasibo” (n.r. mulțumesc) frumos în aceeași limbă. Iar la urmă îmi spune zîmbind „să mă mîndresc că sînt român e ca și cum m-aș mîndri că am păr creț, dar e important de unde vin și care-i limba părinților mei. Prefer să fiu identificat după faptele mele și interacțiunile cu cei din jur”.
Daniela VORTOLOMEI
Adaugă un comentariu