Tărîmul făuritorilor de măști
Povești fără timbru 12 mai 2010 Niciun comentariu la Tărîmul făuritorilor de măști 49Nici ei nu știu să-njghebe-n vorbe clare de unde li-i neamul și în ce pîntece s-a născut dansul Chipărușului. În comuna Nereju, oamenii nu și-au uitat rostul. Datinile de la poalele Monteorului stau ascunse departe de priviri chiorîșe. Moștenirea lui Șerban Terțiu, un uncheaș știrb și ars de soare rămas martor al miturilor prăfuite ale dacilor, e făcută din măști hîde. Iar ulcelele și fluierașele lui Nea Pavel Stăruială sînt tezaurul din lemn de salcie lăsat pentru cine i-o păsa să-l ia în grijă peste timp.
Mocanii din Chiricani, undeva la vreo jumătate de ceas de mers pe jos din Nereju, coboară rar la poale, la chiaburii din vatra satului, cu case înalte, acoperite cu țiglă arămie. Acolo, după urcușul anevoios pe drumul de țară, „sus, dincolo de troiță, sub deal, cînd nu mai vezi decît casa lui”, locuiește Șerban Terțiu. El e continuatorul tradiției măștilor populare din Munții Vrancei. Meșterul rămas cu o mînă de ucenici își duce traiul fără să se gîndească prea mult la cele lumești. De vrea cineva să-i cumpere vreo mască, e bine, că merg mai departe și ajung poate la cei ce nu știu de nerejeni. De nu, îi e totuna.
Nea Șerban își împreunează grav mîinile în poală și vorbește rar. Povestea meseriei lui începe din pruncie. „Am învățat tradiția măștilor populare de la taică-miu, Pavel Terțiu și el de la bunică-su, Ioan Amăriei Ursu. Îl ajutam pe tata pînă să merg la școală, pe la șapte-opt ani și-apoi pe la nouă-zece îl ajutam cînd avea contracte cu Muzeul Satului din București, cu Casa de Cultură din Focșani, apoi a făcut măști pentru ansamblul Chipărușul, de la Căminul Cultural de la noi din Nereju”. Bătrînul e scump la vorbă. Deși s-a obișnuit cu toți curioșii care-l trag de limbă și-l iscodesc să le povestească despre măștile vechi de cînd lumea, Șerban Terțiu se simte mai bine printre vopsele și piei cumpărate din tîrg.
Fiecare mască are povestea ei ascunsă dincolo de niște pleoape sîngerii. Ele întruchipează babe, moșnegi, ursari și ursărițe. „Eu cînd fac 40-50 de măști nu vreu să samene una cu alta. Sînt vesele, năcăjite, Le fac din piei de capră și de oaie. Astea din piei de capră le caut cu lîna mai mare, că așa ies mai lățoase, mai bogate și mai urîte. Cum să zic, ele așa trebuie să fie, mai hîde, ca să sperie duhurile rele de la înmormîntare’’. Poveștește cu vocea stinsă cum decupează pieile curate după model, le tunde cu migală și le rade. Ochii roșiatici, pielea colorată în nuanțe arse și dinții albi din fasole uscată apar pe rînd după aceea, din migala pictată deja pe suflet meșteșugarului cu părul albit de vreme.
După ce alege pielea de capră și o aduce acasă, o ține în apă caldă aproape o zi și „dup-aceea le spăl cu detergent, le limpezesc bine ș-apoi le-ntind pe-o plasă de-a lungul grajdului unde se usucă în tihnă”. Nea Șerban folosește tipare vechi de cînd era învățăcel în atelierul tatălui său. Îmi spune că meșteșugul nu-i treabă pentru orice om și tace.
Dansul de la poarta morții
Sătenii spun că datina de la priveghi din împrejurimile Nerejului e păstrată de la strămoșii daci. Acum, puțini își mai amintesc tradiția veche așa cum a fost transmisă de demult, de la bunică la nepoți. Puțini mai dansează și se fericesc cînd cineva pleacă dintre ei. Nerejenii legați de moștenirea și cutumele străbunilor se strîng încă în canarale, cum li se zice în partea locului, în cete de bărbați vînjoși trecuți prin viață. Privegheatul mortului durează trei zile. „Cînd murea cineva mai bătrîn, se făcea un foc în curte și veneau vreo opt-zece oameni care purtau măștile tradiționale, cu cojoace mîțoase de oaie întoarse pe dos, erau legați cu lanț la mijloc și dansau Chipărușul. Unul cînta din flurier, alții jucau în jurul focului și urlau strigătura Chipărușului. Am mai prins și eu dansuri. Cînd eram micuț, noi, copiii, nu puteam sta pe lîngă uncheșii aceia mascați că se făcea că ne toarnă pe foc”, îngînă făuritorul de măști, încrețind ușor adînciturile din colțul gurii într-un zîmbet.
Despre măștile din lînă sau cele sculptate în scoarțe de copac se spune că trebuie să alunge duhurile rele care-și cer fratele ce tocmai a plecat dintre cele lumești. Pentru că, la Nereju, oamenii nu mor niciodată, ci pleacă printre cei buni și curați, iar săritura peste foc a ursarilor legați între ei cu lanțuri colorează tabloul trecerii. „Pomul”, pentru nerejeni, urzește o pînză cu ițe lungi, pe care femeile locului spun în culori povestea vieții:
„Omule – pomule,
Omule – pomule,
Cine pleacă? – Om bun !
Cine-l izgonește ? – Viața !
Noi sîntem aicea
De cînd lumea și pămîntul,
Înaintea noastră fosta,
Numai soarele și vîntul!
Chip-chip-chipăruș
Zăbala curge printre maluri
Și-n ea sînt pești
cu solzi de aur…”
Ultimul meșter dogar
Ansamblul folcloric de dans de la Nereju are vechimea Călușarilor. Cîntecele din bucium, canaralele și strigăturile tipice pentru înmormîntări și Anul Nou rămîn pentru săteni mărturie de netăgăduit că nu sînt ai nimănui. Au ceva din bogățiile acelea care devin istorioare de spus la căldura focului de tabără. Îmbrăcați în portul vrîncean de la munte, cu cioareci albi și cămașa largă prinsă cu șerpar brodat, își cîntă dorurile la fluier, trîșcă, bucium sau ocarină. Toboșarul ansamblului, Pavel Stăruială, este un bătrîn rotofei și roșu în obraji. Locuiește în vatra satului și e cel mai cunoscut meșter dogar din Nereju Mic. Într-o mansardă improvizată dincolo de niște scări abrupte din lemn, moșneagul își păstrează toba, fluierașele făcute de el, și toate obiectele de dogărie mică pe care le vinde în tîrg. În ansamblu a intrat de mult, de cînd era holtei, dar dogăritul l-a învățat de prunc. „Eu, meseria, am furat-o de la alții. Tata a murit în război și eu am rămas de pripas. Ș-am prins de colo-colo. Așa am învățat de cînd eram prunc de vreo 15-16 ani. Și cu aiestea ma duc pe unde mă mai cheamă prin țară la expoziții și iaca le vînd, care cade, care nu cade, le iau înapoi”. Formele de cașcaval, fluierașele subțiri, linguroaiele și butelcuțele sînt podoabele pe care o să le ia cu el pe lumea cealaltă.
Muzeul lingurilor de lemn
Pavel Stăruială își așază stîngaci pălăria verzuie peste frunte și părăsește rindeaua, măturînd cu picioarele resturile de lemn din atelierul cu pereți din chirpici, cînd urcă treptele șubrede spre pod. „Fac treburi de-astea, forme pentru cașcaval, jucării mărunțele. Astea-s făcute-n iarnă, cînd am fost cam bolnav, am avut eu ceva cu tensiunea, ceva probleme și la cap și am rămas într-o inconștiență de nu mai știam ce-i cu mine, nu-mi cunoșteam nici copiii. Mi-am mai revenit eu așa, nu chiar bine, dar nimeresc oricum. Și am zis, eu îs meseriaș, aș mai lucra ceva. Nu muncesc tare, dar le-am mai luat cîte-o leacă, cîte-oleacă, cu dăltița. Iaca astea-s făcut numa de cînd m-am ologit. Și acu m-am gîndit eu să fie puse aicea în pod. Pe mine m-au mai chemat, m-am dus, dar tre’ să am la ce veni.”
Nea Pavel Stăruială n-a făcut ulcele toată viața. De tînăr a învățat să bată doagele la butoaie mari, pentru vin, căzi, donițe de lapte ori putini pentru borș. Cu timpul, puterile l-au lăsat și s-a întors către partea mai puțin meșteșugărească și mai mult artistică a dogăritului, că nu mai poate bate la doage. Păhărușele din lemn pentru țuică sînt pirogravate cu motive tradiționale din partea locului, iar cu linguroaiele de magiun s-a dus și la tîrg la Sibiu, unde, odată, le-a vîndut unor nemți tot ce-a adus cu el.
Durerea doinelor din fluier
Atîta doar îl zgîndără la suflet : că nu mai vor feciorii să deprindă meșteșugul dogăritului și să cînte la fluier. Pleacă la școală și uită de obîrșie și de ce-i leagă de Nereju pentru un trai la oraș. „E o meserie frumoasă și căutată, fiindcă pe-acuma nu să mai face, să pierde treaba. Am băieți care-ar putea să-nvețe da nu le place. În meseria asta nu trebui’ să fii necăjit, să vrei le faci azi și mîni să le vinzi. Tre’ s-aștepți. Asta-i treaba. Că ei ar vrea să-și scoată pîrleala toat-odată. Nu, trebui’ să le faci acolo ca să ai, și cînd poți să mai vinzi cîte ceva, vinzi, cînd nu, te hodinești, aștepți. Ș-am lucrat cu băieții de la cămin, da iaca dup-aia au plecat la Focșani și-au uitat meseria. Stau cît stau ei acolo și după ce termină se duc în altă parte sau fac altceva. Nu le mai place dogăria”, și moș Pavel începe a privi oftînd către peretele din pod plin cu diplome și poze de cînd s-a plimbat prin țară festivaluri de artă tradițională. Ce folos, dacă n-are cui să dea mai departe meseria? Supărarea lui veche iese afară doar printr-un oftat căznit.
Durerea lui nea Pavel Stăruială e aceeași cu a vechiului său amic meșteșugar din creierul munților. Puțini din aceia care au plecat din Nereju s-au întors înapoi cu dor de-a păstra datinile care-i fac pe ei să poarte cu fală numele de mocani. Nea Pavel se întoarce mereu la fiu-su Maricel, care-i promite de ani de zile ca odată și-odată o să se întoarcă să continue munca tatălui. Bătrînul dogar nu știe însă decît să repete sec aceleași cuvinte învechite deja pe buze: „Da’ dacă mor eu, tu de unde înveți?”
Alexandra PANAETE
Adaugă un comentariu