Copiii școlii ieșene de artă s-au întors acasă
Festivalul Internațional al Educației 24 iunie 2013 Niciun comentariu la Copiii școlii ieșene de artă s-au întors acasă 8Participanții la conferința „Arta în viață. Viața în artă” s-au transformat în martorii unor epoci muzicale. Cei patru invitați, mezzo-soprana Viorica Cortez, tenorul Călin Brătescu, violonistul Remus Azoiței și dirijorul Vlad Conta au vorbit despre educație, cultură, suferință și iubire așa cum sunt ele înțelese de pe marile scene ale lumii.
Întîlnirea ieșenilor cu cei patru artiști născuți, scoliști sau pur și simplu legați sufletește de capitala Moldovei a fost moderată de Alex Vasiliu, realizator de emisiuni culturale la TVR Iași și Vasilica Stoiciu-Frunză, consultant artistic al festivalului. Aceștia au deschis o discuție caldă cu invitații pornind de la ideea educației în familie care naște artiști. „Pe tot parcursul formării mele am trăit demersul tatălui meu, dar motivația mea n-a fost aceeași”, a spus Vlad Conta, fiu al unui alt mare maestru dirijor, Iosif Conta. Conferința a trecut de la talk-show la adevărat spectacol, invitații avînd, fiecare, surpriza de a-și vedea proiectate deasupra scenei fragmente din reprezentațiile, din muzica și din viața lor.
Am ascultat, așadar, Simfonia a II-a a lui Aram Khachaturian în orchestrația Filarmonicii „G. Enescu” din București și sub bagheta maestrului Vlad Conta, o creație „controversată atunci, ieșită din repertorii, pentru că era considerată sovietică”. Am văzut fragmente din „Tosca” pucciniană cu tenorul Călin Brătescu în rolul Cavaradossi, o filmare a unei producții ieșene, pe scena Sălii Mari a Teatrului Național „Vasile Alecsandri”. Am aflat, cu acest prilej, că „începutul în operă e unul singur, dar există mai multe valuri, praguri sufletești și nu numai. Începi cu o dulce perioadă a inconștienței”.
Cînd a venit rîndul ariilor vii ale violonistului Remus Azoiței ieșenii au rezonat cu „Scripcarul” lui George Enescu, o compoziție superbă, profund românească și cu un spirit folcloric autentic, pus în valoare de interpretarea tînărului instrumentist. „Un artist este în primul rînd om. Are nevoie de experiență ca să se poată exprima și în cuvinte și în muzică. Iar astăzi există foarte mulți muzicieni, dar puțini artiși”, ne-a împărtășit Remus Azoiței.
Despre „Carmen a secolului al XX-lea” au vorbit de la sine fragmente din cîteva dintre interpretările aplaudate minute în șir în întreaga lume, pe scene precum Scala italiană sau Metropolitanul newyorkez. Aplaudată în picioare după vizionarea colajului de roluri internaționale, „diva assoluta”, așa cum o numea Sergio Segalini a apreciat că „opera trebuie respectată, de la costume la roluri, în toate detaliile” atunci cînd amfitrionii întîlnirii au ridicat problema modernizării compozițiilor consacrate. „Curiozitatea artistului îl face să deschidă sertare în care găsește lucruri surprinzătoare în locurile în care ajunge”, a completat maestrul Vlad Conta, rămînînd de acord cu faptul că noutatea nu poate afecta patrimoniul, ci se cere o creație nouă, scrisă după moda timpurilor.
Adaugă un comentariu